Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

XC Mountainbike project

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 11 nov 2006 11:57

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 November 2006


Bij Giant heb je geen E-type nodig en je kan hem er helemaal niet goed op krijgen. Bovendien snap ik niet dat je een E-type derailleur wilt hebben, een gewone voor-derailleur is lichter en veel makkelijker om af te stellen. Ik moest nog al improviseren om hem netjes parallel te krijgen met de kettingbladen: 1 schroef afzagen waarmee de derailleur aan het stuk carbon zit wat om het bracket gaat en onder de schroef waarmee je de derailleur aan je frame draait moest ik een laag ringetjes doen.
De mtb is gisteren na heel wat uur zwoegen eindelijk afgekomen en ik heb er een stukje op het asfalt mee gereden.

Dat is vreemd, normaal is de bevestiging voor een E type gestandariseerd. M.a.w. je moet je boutjes aandraaien en hij zit. Het afzagen en opvullen komt mij niet bekend voor. 2 vrienden van mij hebben ook mtb's met e type's zelf opgebouwd en met een poep en een scheet zaten ze er goed op en schakelden ze perfect.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 11 nov 2006 12:04

Wilde een E-type omdat als de ketting er af loopt deze niet meteen het frame beschadigd en ketting enkel tegen de bracketbevestigingsbeugel komt.
Bij nader inzien toch de gewone down swing gebruiken, voor de liefhebbers heb ik dus nog een gebruikte XT E-type FD-M760 voorderr. liggen, zal deze in het te koop gedeelte plaatsen.

Mooi dat je fiets klaar is.
Foto's ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2006 16:28

Foto's zet ik misschien vanavond nog online, ik moet ze nog ff van het fototoestel afhalen, resizen en uploaden.
De fiets net wel gewogen voor zover het te doen is zonder mooie hang weegschaal. We kwamen steeds op 10,1 kg uit, dat gewicht zou goed kunnen kloppen qua onderdelen. Dit is het gewicht met een trainingswielset erin en niet de lichste banden. Namelijk XC 717 met XT naven en zware spaken, voorband is een NN 2.1 en achterband een 2.1 Conti explorer pro. Ik heb bijv ook wel Conti Twister protection's liggen als ik die monteer zit ik dus al onder de 10 kg, maar ik monteer geen banden voor de weegschaal.
In het voorjaar misschien nog een setje wedstrijdwielen kopen, dan ben ik zo nog een halve kg kwijt. Daar monteer ik ook een dura ace cassete op ipv ultegra, weer 70 a 80 gram kwijt . Op die wielset ga ik denk ik ook dan met tubeless kit rijden vanwege de lagere rolweerstand.
Misschien nog een oplossing vinden voor de achterrem kabel die ik volledig door moest laten lopen, maar dat zal niet eerder worden dan de kerstvakantie. De nokjes die je op het frame schroeft zijn namelijk bedoeld voor een niet onderbroken buitenkabel, bij de achter-derailleur geeft het geen problemen om hem te onderbreken omdat de krachten niet zo groot zijn in vergelijking met de achterrem. Maar van aluminium blokjes kan in een uur of wat zwoegen wel mooie nokjes maken die wel stijf en sterk genoeg zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 dec 2006 19:39

Heeft een beetje te lang geduurd, maar dan nu toch:




De geweldige Q-factor al met een 109,5 mm trapas, misschien dat ik er later nog eens een 108 mm inzet, want dat past ook nog net:

Door de kabel van de lock-out moeten jullie maar even heen kijken, die was toen nog niet ingekort en niet handig gemonteerd:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 29 dec 2006 21:31

Strakke fiets geworden.


Ben je tevreden met je keuze voor deze vork ?
Van de week bij m'n fietsmaatje een R-Seven Super Clickout gemonteerd en die was goed te spreken over deze vork.

Kun je het goed vernemen tijdens het fietsen dat je fiets een kilo of 2 lichter is dan de gemiddelde HT ?

Ik zou de derailleur binnen kabel achter iets inkorten en de
binnen remkabel voor iets ombuigen zodat hij achter de nok van de veer van de rem hevel blijft hangen.

nick
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 nov 2005 13:09

nick 30 dec 2006 10:59

Mooie fiets, dat kader is echt schitterend.Ben jij eigenlijk belofte of junior? In da laatste geval zal ik je misschien wel eens tegenkomen in de benelux wedstrijden.
grtz

intersantos
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24

intersantos 30 dec 2006 11:45

ngelooflijk mooi. Niet alledaagse keuze in afmontage, maar daardoor extra bijzonder. Gefeliciteerd!

cascarsi
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 02 sep 2005 23:16

cascarsi 30 dec 2006 12:28

zeer zeer mooie fiets
veel plezier er mee
pijn is een emotie<br>
emotie kun je uischakelen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jan 2007 23:31

Vandaag een echte serieuze proefrit gemaakt. Ruim 3 uur in het terrein geweest en nog 1 uurtje op de weg. De kwintelooien in Veenendaal lag er best slecht bij, eigenlijk is mtb'en verboden in een groot gedeelte sinds een paar jaar. Het gevolg is dat er heel veel paden aan het verdwijnen zijn, de paden veranderen langzaam aan in gras. Dat gras is natuurlijk spekglad als het zo nat is als vanochtend. Al met al heerlijk gefietst op de Utrechtse heuvelrug.
Nog een foto'tje van m'n mobiel na een lekker leem stukje (ja ondanks dat het nauwlijks op en neer ging reed ik met 29-27 ):
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 jan 2007 23:44

@Amclassic-fan: ben je ook nog over de Amerongseberg + Zuylensteinsebos geweest? Woon zelf 2km van Kwintelooijen.
What makes the boat go faster?

sivle
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 08 jun 2005 17:13

sivle 08 jan 2007 15:15

Staan de bar-ends niet erg ver naar voren? Zelfs als je op de pedalen staat staan ze denk ik nog redelijk ver naar voren, of...?

Plaats reactie