santos bikes
7,5 week geleden heb ik mijn mountainbike besteld.. het is een santos scc03 geworden... hieronder de specs en de foto's
Balhoofd Chris King Perdido Banden set Schwalbe fast fredBinnenbanden Schwalbe Cassette Shimano LX Crankstel + bracket XTR hollowtech 2 Derailleur achter Shimano XT (rapid rise) Derailleur voor Shimano LX Handvatten Ritchey WCS Foam Ketting Shimano LX /105 Kleur frame Design lak blauw Kleur stuur -pen zadelpen Mat zwart Pedalen Time atac xsRemmen, velg Magura HS33 Shifters Shimano LX shifters (triggers) Stuur Ritchey MTB Stuurpen Ritchey MTB Stuurpen lengte 120 mm Voorvork Pace R31 TI Wielset MTB velg dt-swiss X450 velgen/spaken/xt naven/dt powerlock nippels Zadel Bontrager x lite pro Zadelpen Ritchey MTB Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
de bandjes zijn hoofdzakelijk omdat ik nu nog zeer veel op de weg rijd met deze fiets.. heb een setje rr/nn al klaar hangen.
Balhoofd Chris King Perdido Banden set Schwalbe fast fredBinnenbanden Schwalbe Cassette Shimano LX Crankstel + bracket XTR hollowtech 2 Derailleur achter Shimano XT (rapid rise) Derailleur voor Shimano LX Handvatten Ritchey WCS Foam Ketting Shimano LX /105 Kleur frame Design lak blauw Kleur stuur -pen zadelpen Mat zwart Pedalen Time atac xsRemmen, velg Magura HS33 Shifters Shimano LX shifters (triggers) Stuur Ritchey MTB Stuurpen Ritchey MTB Stuurpen lengte 120 mm Voorvork Pace R31 TI Wielset MTB velg dt-swiss X450 velgen/spaken/xt naven/dt powerlock nippels Zadel Bontrager x lite pro Zadelpen Ritchey MTB Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
de bandjes zijn hoofdzakelijk omdat ik nu nog zeer veel op de weg rijd met deze fiets.. heb een setje rr/nn al klaar hangen.
net even gewogen dmv zelf op een weegschaal te staan met fiets.. hoewel dit alles behalve nauwkeurig is, is wel een mooie indicatie.. kom op een gewicht van 10,2kg.. vind ik een erg mooi gewicht voor een mountainbike.. de achterpion wordt nog een ultregra 12-25 of 12-27 daar ben ik nog niet helemaal uit. maar zal dus nog iets lichter worden. ketting twijfel ik nog of ik deze ook vooraf al zal vervangen is nu lx (heb nog een licht gebruikte kmc ketting liggen maar het lijkt me niet verstandig een licht gebrukte ketting (overigens op de weg) te monteren op een splinternieuwe fiets/pion. de keuze voor de onderdelen, ik wilde een vaste vork omdat ik veel met m'n fiets op de weg rijd, daarnaast rijd ik wel nog veel in het bos en toertochten maar ik ben slechts 65kg... een vork moet dus al van goede kwaliteit zijn wil deze goed werken met dit gewicht.. daar komt bij dat ik de afgelopen drie jaar al met een vaste alu vork gereden heb en me dit uitstekend bevallen is. de xtr crank is op basis van de sterkte/stijfheid/gewicht en daarbij is de q-factor nog redelijk goed.. ik tijfelde tussen xtr en de crankbrothers cobalt. de laatste gebruikt een isis as waar ik niet veel vertrouwen heb.. de andere onderdelen.. is gewoon lx-xt zoals santos dit standaard afmonteerd alles lx alleen achter derailleur xt..
de xtr crank is op basis van de sterkte/stijfheid/gewicht en daarbij is de q-factor nog redelijk goed..
In principe had je ook gewoon een lx of xt crank kunnen monteren en dan met wat handigheid zelf de Q-factor verkleinen. Maar dit is wel een pak lichter en ziet er natuurlijk wel een heel stuk beter uit
Zeer mooie fiets! ik steek binnenkort zelf ook een vaste vork in mn MTB, ik ga voor de Ritchey Wcs Carbon met een gewicht van 460-470 gram. nwaarschijnlijk voor een mtb-vork..
In principe had je ook gewoon een lx of xt crank kunnen monteren en dan met wat handigheid zelf de Q-factor verkleinen. Maar dit is wel een pak lichter en ziet er natuurlijk wel een heel stuk beter uit
Zeer mooie fiets! ik steek binnenkort zelf ook een vaste vork in mn MTB, ik ga voor de Ritchey Wcs Carbon met een gewicht van 460-470 gram. nwaarschijnlijk voor een mtb-vork..
Science of Performance!
Inmiddels enkele updates gedaan waaronder een full Ritchey WCS opbouw, ultegra cassette en xt ketting (KMC beviel niet) tevens de vorkbuis op maat gemaakt.
Over een of twee weken komt er nog een voorlopig laatste update, een nieuwe wielenset: DT 240s naven (grijze sticker), mavic 717 ceramische velg, DT Revolution BLANK spaken en DT messing nippels. Hiermee zal de fiets nog zo'n 250-300 gram lichter worden. Heel misschien dat ik no-tubes ga rijden maar dan moet ik ook weer andere banden kopen (verbeter me als ik het fout heb) en daar heb ik geen zin in.
Hier de foto's: (komen er nog meer, imageschack hapert.
[img=http://img205.imageshack.us/img205/4640/p1000307gy4.jpg]
Over een of twee weken komt er nog een voorlopig laatste update, een nieuwe wielenset: DT 240s naven (grijze sticker), mavic 717 ceramische velg, DT Revolution BLANK spaken en DT messing nippels. Hiermee zal de fiets nog zo'n 250-300 gram lichter worden. Heel misschien dat ik no-tubes ga rijden maar dan moet ik ook weer andere banden kopen (verbeter me als ik het fout heb) en daar heb ik geen zin in.
Hier de foto's: (komen er nog meer, imageschack hapert.
[img=http://img205.imageshack.us/img205/4640/p1000307gy4.jpg]
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37641
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mooi!!!
Waarom andere banden? Notubes systeem is juist bedoeld om met normale banden te werken. Let op, je hebt wel een compressor nodig!
Waarom andere banden? Notubes systeem is juist bedoeld om met normale banden te werken. Let op, je hebt wel een compressor nodig!
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37641
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Compressor hoeft de wereld niet te kosten bij de Gamma oid.
Maar als je die niet hebt krijg je bij montage de lucht niet snel genoeg in de banden om de hieldraad lekker klem te zetten in de velg.
Maar als je die niet hebt krijg je bij montage de lucht niet snel genoeg in de banden om de hieldraad lekker klem te zetten in de velg.
Less is bore
@ Lancev7: waarom blanke spaken in je nieuwe wielset?? Persoonlijk vind ik dat er altijd erg el cheapo en knullig uitzien........maar ik weet het: smaken verschillen. Als de spaken en nippels ook zwart zouden zijn heb je een veel homogener ogende wielset.
Wel een mooie fiets overigens!
Wat je ook nog eens zou kunnen overwegen is om een XTR achterderr. te nemen.....ik denk dat je echt wel wat verschil zal merken in het schakelen (en het past ook beter bij je cranks..).
Wel een mooie fiets overigens!
Wat je ook nog eens zou kunnen overwegen is om een XTR achterderr. te nemen.....ik denk dat je echt wel wat verschil zal merken in het schakelen (en het past ook beter bij je cranks..).
Gang is alles!!