Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

santos bikes

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 10 nov 2006 20:07

7,5 week geleden heb ik mijn mountainbike besteld.. het is een santos scc03 geworden... hieronder de specs en de foto's
Balhoofd Chris King Perdido Banden set Schwalbe fast fredBinnenbanden Schwalbe Cassette Shimano LX Crankstel + bracket XTR hollowtech 2 Derailleur achter Shimano XT (rapid rise) Derailleur voor Shimano LX Handvatten Ritchey WCS Foam Ketting Shimano LX /105 Kleur frame Design lak blauw Kleur stuur -pen zadelpen Mat zwart Pedalen Time atac xsRemmen, velg Magura HS33 Shifters Shimano LX shifters (triggers) Stuur Ritchey MTB Stuurpen Ritchey MTB Stuurpen lengte 120 mm Voorvork Pace R31 TI Wielset MTB velg dt-swiss X450 velgen/spaken/xt naven/dt powerlock nippels Zadel Bontrager x lite pro Zadelpen Ritchey MTB Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)

de bandjes zijn hoofdzakelijk omdat ik nu nog zeer veel op de weg rijd met deze fiets.. heb een setje rr/nn al klaar hangen.

joeny
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 17 aug 2006 22:22

joeny 11 nov 2006 21:06

Een echte Santos
Mooi ding!
Veel Veilige Kilometers

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 13 nov 2006 21:24

net even gewogen dmv zelf op een weegschaal te staan met fiets.. hoewel dit alles behalve nauwkeurig is, is wel een mooie indicatie.. kom op een gewicht van 10,2kg.. vind ik een erg mooi gewicht voor een mountainbike.. de achterpion wordt nog een ultregra 12-25 of 12-27 daar ben ik nog niet helemaal uit. maar zal dus nog iets lichter worden. ketting twijfel ik nog of ik deze ook vooraf al zal vervangen is nu lx (heb nog een licht gebruikte kmc ketting liggen maar het lijkt me niet verstandig een licht gebrukte ketting (overigens op de weg) te monteren op een splinternieuwe fiets/pion. de keuze voor de onderdelen, ik wilde een vaste vork omdat ik veel met m'n fiets op de weg rijd, daarnaast rijd ik wel nog veel in het bos en toertochten maar ik ben slechts 65kg... een vork moet dus al van goede kwaliteit zijn wil deze goed werken met dit gewicht.. daar komt bij dat ik de afgelopen drie jaar al met een vaste alu vork gereden heb en me dit uitstekend bevallen is. de xtr crank is op basis van de sterkte/stijfheid/gewicht en daarbij is de q-factor nog redelijk goed.. ik tijfelde tussen xtr en de crankbrothers cobalt. de laatste gebruikt een isis as waar ik niet veel vertrouwen heb.. de andere onderdelen.. is gewoon lx-xt zoals santos dit standaard afmonteerd alles lx alleen achter derailleur xt..

daveke
Forum-lid
Berichten: 1258
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 14 nov 2006 00:39

de xtr crank is op basis van de sterkte/stijfheid/gewicht en daarbij is de q-factor nog redelijk goed..

In principe had je ook gewoon een lx of xt crank kunnen monteren en dan met wat handigheid zelf de Q-factor verkleinen. Maar dit is wel een pak lichter en ziet er natuurlijk wel een heel stuk beter uit ;)

Zeer mooie fiets! ik steek binnenkort zelf ook een vaste vork in mn MTB, ik ga voor de Ritchey Wcs Carbon met een gewicht van 460-470 gram. nwaarschijnlijk voor een mtb-vork..
Science of Performance!

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1150
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 14 nov 2006 06:45

Ik heb die vork al gezien bij een fm. Mooi ding hoor, alleen denk ik als je een geveerde vork gewend bent, dat het een hele omschakeling is...

daveke
Forum-lid
Berichten: 1258
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 14 nov 2006 20:27

Dat denk ik ook wel, och ja, alles went..
Science of Performance!

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 05 okt 2007 17:58

Inmiddels enkele updates gedaan waaronder een full Ritchey WCS opbouw, ultegra cassette en xt ketting (KMC beviel niet) tevens de vorkbuis op maat gemaakt.
Over een of twee weken komt er nog een voorlopig laatste update, een nieuwe wielenset: DT 240s naven (grijze sticker), mavic 717 ceramische velg, DT Revolution BLANK spaken en DT messing nippels. Hiermee zal de fiets nog zo'n 250-300 gram lichter worden. Heel misschien dat ik no-tubes ga rijden maar dan moet ik ook weer andere banden kopen (verbeter me als ik het fout heb) en daar heb ik geen zin in.
Hier de foto's: (komen er nog meer, imageschack hapert.
[img=http://img205.imageshack.us/img205/4640/p1000307gy4.jpg]

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 32438
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2007 19:47

Mooi!!!

Waarom andere banden? Notubes systeem is juist bedoeld om met normale banden te werken. Let op, je hebt wel een compressor nodig!
People listen to reply, not to understand

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 05 okt 2007 19:49

Ok daniel, bedankt. Dan is er dus toch iets wat ik evt. zou moeten veranderen en dat is wel te verstaan de compressor. Wellicht is het dan toch nog interessant om eens no-tubes te proberen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 32438
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2007 20:08

Compressor hoeft de wereld niet te kosten bij de Gamma oid.
Maar als je die niet hebt krijg je bij montage de lucht niet snel genoeg in de banden om de hieldraad lekker klem te zetten in de velg.
People listen to reply, not to understand

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 05 okt 2007 22:21

kosten vallen inderdaad heel erg mee, en daarbij zo'n compressor wilde ik toch al eens aanschaffen voor o.a. het schoonmaken van de fietsen te vergemakkelijken.

composite
Forum-lid
Berichten: 1183
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 08 okt 2007 10:10

@ Lancev7: waarom blanke spaken in je nieuwe wielset?? Persoonlijk vind ik dat er altijd erg el cheapo en knullig uitzien........maar ik weet het: smaken verschillen. Als de spaken en nippels ook zwart zouden zijn heb je een veel homogener ogende wielset.
Wel een mooie fiets overigens!
Wat je ook nog eens zou kunnen overwegen is om een XTR achterderr. te nemen.....ik denk dat je echt wel wat verschil zal merken in het schakelen (en het past ook beter bij je cranks..).
Gang is alles!!

Plaats reactie