Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aminozuren en eiwitten voor een wielrenne

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2006 17:17

@D v W, 4 reepjes was bij mij dus ook te weinig.
@hierboven Aan vet heb je helemaal niets tijdens het sporten, het wordt helemaal niet opgenomen en je hebt er ook geen te kort aan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2006 17:25

Artikel over de invloed van eiwit op glycogeenherstel (gratis full text PDF)

Samenvatting:

Proefpersonen deden 2,5 uur intensieve inspanningen. Direct, en 2 uur na inspanning kregen ze bij verschillende meetsessies verschillende hersteldranken:

1: Een commerciele hersteldrank (Go-energy recovery) met
80 gram koolhydraten
28 gram eiwit
6 gram vet

2: Een hersteldrank met dezelfde hoeveelheid KH als de Go-Energy, evenveel vet, maar dan zonder eiwitten, ofwel:
80 gram koolhydraten
6 gram vet

3: Een hersteldrank zonder eiwit, maar met evenveel calorien als de Go-Energy drank, ofwel:
108 gram koolhydraten
6 gram vet

4 uur na inspanning werd de hoeveelheid glycogeen in de spier gemeten:

Drank 1: 88,8 mmol/l
Drank 2: 70,0 mmol/l
Drank 3: 75,5 mmol/l

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ted038
Forum-lid

ted038 15 okt 2006 17:48

leuk onderzoek, mis alleen een 4de groep, die zonder hersteldrankjes, maar alleen water ....
en de glycoceengehalte na 24 uur ofzo, want 4 uur na je sporten ga je meestal niet gelijk weer sporten...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2006 18:07

Quote: Origineel geplaatst door Ted038 op 15 Oktober 2006
leuk onderzoek, mis alleen een 4de groep, die zonder hersteldrankjes, maar alleen water ....

Ik denk dat ze daar weinig vrijwilligers voor konden vinden

Quote: Origineel geplaatst door Ted038 op 15 Oktober 2006
en de glycoceengehalte na 24 uur ofzo, want 4 uur na je sporten ga je meestal niet gelijk weer sporten...

Toevoegen van eiwit leidt iig al in de eerste 40 minuten van het herstel tot een voorsprong, en die voorsprong blijft ook later in die 4 uur nog groeien. Misschien dat de 'gewone' eters hun achterstand later nog inlopen wel inlopen, maar hoelang dat duurt.... voor b.v. schaatsers of baanwielrenners die meerdere inspanningen op een dag moeten leveren is dat snelle herstel iig al erg interessant.

En ik ben ontzettend benieuwd wat het tijdens rustige inspanning doet. Bijvoorbeeld 2,5 uur intensieve inspanning, vervolgens een koolhydraatdrank, al dan niet met eiwit en ondertussen nog heel rustig doorfietsen, en dan na een uur rustig fietsen spierglycogeen meten.

Denk maar aan de Marmotte: na de top van de Galibier heb je immers een heel lange afdaling voor je aan de Alpe d'Huez begint, als je dan beter kunt herstellen is dat een flink voordeel lijkt mij. (ik kwam iig als een lijk boven op de Galibier en was op de Alpe weer aardig fris, met een betere hersteldrank had dat misschien nog wel beter gekund)

Bijvoorbeeld een product zoals dit:

Energy gel met per zakje 20 gram KH en 2 gram PeptoPro.
Wel duur - ongeveer E 1,50 per zakje.

Ik ga ook maar eens proberen wat wei-eiwit door mijn bidon energiedrank te mengen, kijken of dat maagproblemen geeft.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2006 19:00

Artikel over het effect van eiwittoediening tijdens inspanning! (gratis full text PDF)

Proefpersonen die een drankje kregen met behalve koolhydraten ook wei-eiwit hielden het een stuk langer vol dan pp die een drankje met alleen KH kregen.
Jammer dat nog niet duidelijk is of dat nou komt door de extra calorieen of echt door die eiwitten.

Erg interessant dit!

patrickn
Forum-lid

patrickn 15 okt 2006 23:42

Davee dit klopt de aminozuur Valino voorkomt bijvoorbeeld spierafbraak maar er zijn veel verschillende aminozuren die een verschillende functie hebben.
Smap verwijdert //amclassic-fan
---------------------------<br>
Sportvitamines.com<br>
Implement Your body<br>
Sport-Nutriti&#111;n-Health-Life&#115;tyle<br>
http://www.sportvitamines.com" onclick="window.open(this.href);return false;

davee
Forum-lid

davee 17 okt 2006 15:32

Ik wil jullie allereerst bedanken voor de vele reacties.
Ik ga nu eens proberen om de wei-eiwitten te gebruiken tijdens als na het sporten.
Ik ken overigens alleen de wei-eiwitten van het bodybuilden. die zijn dan in poeder vorm om een shake te maken. Kan ik deze dan gewoon in de bidon gooien.
gr dave

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2006 18:34

Volgens de verpakking van de meeste wei-eiwitten moet je ze redelijk kort na bereiding opdrinken...

Hoe goed ze oplossen moet je maar even proberen.

Als je ze ook tijdens het fietsen wilt gaan gebruiken lijkt het mij dat je beter wei-isolaat dan wei-concentraat kan nemen. In concentraat zit namelijk meer lactose en vet.

Maar op zich lijkt b.v. 5 gram wei-eiwit bij je bidon sportdrank me best redelijk. Ik wil t ook nog wel eens gaan proberen. (k heb net al wel wat wei-eiwit genomen in mijn hersteldrank direct na het fietsen )

Hou ons op de hoogte van je bevindingen

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2006 18:42

Je zou tijdens een duurtraining natuurlijk ook een klein flesje met Isostarpoeder en wat wei-eiwit droog in je achterzak mee kunnen nemen en dan halverwege je training aanlengen en opdrinken, dan heb je iig het probleem van evt bederf niet.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 okt 2006 20:45

Nog iets....
Of het nou gunstig is om tijdens een training eiwit te nemen is natuurlijk nog de vraag.
Sure, het verbetert de volhoudtijd, spaart de glycogeenvoorraden en remt het optreden van spierschade, maar misschien zijn dát nou juist de triggers voor trainingsadaptatie.
(ik weet het niet hoor, maar het zou zomaar kunnen)

dvw
Forum-lid

dvw 18 okt 2006 16:49

Huh? Dat moet je me even uitleggen, wat bedoel je met: 'triggers voor trainingsadaptatie'?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 okt 2006 17:38

Je kan natuurlijk redeneren: door wat eiwit te nemen tijdens een duurtraining verminder je spierschade, spierschade = slecht dus eiwit nemen tijdens training = goed.
Maar een theorie om het effect van trainen te verklaren, is dat je bij trainen juist iets 'stuk' maakt (spierschade of uitputting van glycogeenvoorraden bijvoorbeeld), en dat je lichaam dat naderhand weer herstelt, en nog ietsjes meer dan dat, supercompensatie, waardoor je beter wordt dan je voor die training was.
En het zou dus zo kunnen zijn, dat wanneer je met allerlei foefjes die spierschade gaat proberen te beperken, je het trainingseffect ook vermindert (minder schade = minder trainingsprikkel = minder supercompensatie)
NB: ik zeg niet DAT dat zo is, maar ik bedoel alleen maar aan te geven dat je verschillende kanten op kan redeneren.
Zelfde verhaal voor vrije radicalen en anti-oxidanten.

Plaats reactie