Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

geirriteerde pezen heup

bertdevries
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:28

bertdevries 23 okt 2007 15:23

Sinds begin dit jaar heb ik last van een (zo langzamerhand chronische) ontsteking in de rechterheup-pezen. Oorzaak eigenlijk onbekend. Hoewel overbelasting een goede kandidaat is (eind vorig jaar tijdens verhuizing ontelbare keren trapgelopen plus vorig jaar 7000 km +/+ op de racefiets en nog een crash in de zomer (van 2006 dus)). Ik bedoel maar. Gekke is dat ik op de fiets en uren daarna geen centje pijn heb, traplopen zelfs prettig is, maar alleen tijdens autorijden en het slapen op de rechterzij en het zitten achter mijn buro op het werk wel veel last heb ! Na twee injecties en één röntgenfoto ben ik bij de orthopeed terechtgekomen >> chronische onsteking is overgegaan in kleine verkalkingen, binnenkort volgt daarom MRI scan. Daarna volgt een derde superdeluxevette injectie of er zal worden gesneden.....!! Ondertussen op aanraden van huisarts en orthopeed blijven doorfietsen, voor de doorbloeding en om te voorkomen dat de rest van het bewegingsapparaat rechts ook nog eens helemaal stijf wordt.

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 27 okt 2007 22:24

[quote="Bert de Vries"]Sinds begin dit jaar heb ik last van een (zo langzamerhand chronische) ontsteking in de rechterheup-pezen. Oorzaak eigenlijk onbekend. Hoewel overbelasting een goede kandidaat is (eind vorig jaar tijdens verhuizing ontelbare keren trapgelopen plus vorig jaar 7000 km +/+ op de racefiets en nog een crash in de zomer (van 2006 dus)). Ik bedoel maar. Gekke is dat ik op de fiets en uren daarna geen centje pijn heb, traplopen zelfs prettig is, maar alleen tijdens autorijden en het slapen op de rechterzij en het zitten achter mijn buro op het werk wel veel last heb ! Na twee injecties en één röntgenfoto ben ik bij de orthopeed terechtgekomen >> chronische onsteking is overgegaan in kleine verkalkingen, binnenkort volgt daarom MRI scan. Daarna volgt een derde superdeluxevette injectie of er zal worden gesneden.....!! Ondertussen op aanraden van huisarts en orthopeed blijven doorfietsen, voor de doorbloeding en om te voorkomen dat de rest van het bewegingsapparaat rechts ook nog eens helemaal stijf wordt. [/quote]


Als je achter een bureau zit vergeet je normale stoel en ga op een zitbal zitten of een swopper! Ik heb zelf veel pijn gehad en soms nog wel, maar dit doet wonderen. Een normale stoel is te statisch.

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 31 okt 2007 20:37

Tip van de dag: Kijk eens naar de Q-hoek die je heupen maken. Dat wil zeggen: hoever fiets je met je knieen naar binnen??
Vrouwen hebben over het algemeen bredere heupen dan mannen, en zeker als je met je knieen dan sterk naar binnen fietst (door "smalle" cranks of korte pedaal-assen, of een combi van beiden) kun je de peesplaat die langs je bovenbeen loopt gaan overbelasten.
Overigens is het niet zo dat deze overbelasting voortkomt uit het trekken aan de peesplaat (die kan wel wat hebben!), maar vanuit de frictie die de peesplaat ondervindt met je zgn Trochantor major (uitsteeksel bovenbeen thv heup).
Deze frictie neemt toe wanneer de knieen tov de heupen overmatig naar binnen bewogen worden.
Kortom aan de startster van dit topic: knietjes wat minder naar binnen en evt nieuwe pedalen waarbij je wat verder bij de crank vandaan zit met je voeten zouden wonderen kunnen doen (crankbrothers Eggbeaters/Candy/Candy SL bijvoorbeeld)!

Succes!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 31 okt 2007 21:12

Bedankt voor de tips Composite!!

Voor sporters met een racefiets zijn de pedalen "Speedplay Zero's" een goed alternatief zie voor meer info: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=10494
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie