Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat te doen met Alexrims DA16 wielen?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 nov 2006 17:13

Quote: Wat die Aksium wielen betreft zou ik ff de zoekfunctie gebruiken.
Op dit forum lijkt de algemene opinie niet zo heel positief voor de Aksiums, met name dan voor zware fietsers. De fietsenmakers die ik gesproken heb zeggen echter dat deze wielen uitermate sterk zijn. De platte spaken zouden sterker zijn dan traditionele spaken en het (alleen achter?) ontbreken van een J-bend kop maakt dat de spaken minder snel zullen losraken van de naaf. Is dit een plausibel verhaal en gaat dit nog steeds op voor zware fietsers (een krappe 100kg)? Ik gaf aan dat ik het liefst op zeker wilde spelen met CXP33, maar dit zou alleen duurder worden, niet sterker. Een wedstrijdrenner was zelfs na enkele spaakproblemen van CXP33 op advies van de betreffende fm naar Aksiums overgestapt en heeft daar een seizoen (15k km) probleemloos op gekoerst. Toeval (geluk met Aksiums, pech met CXP - of misschien wel slecht gespaakt door dezelfde fm?)?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2006 17:23

Aksiums zijn behoorlijk sterk, zeker gezien de prijs. Helaas zijn ze ook tamelijk zwaar. De verhalen die ik over deze wielen hoor zijn veelal positief.
CXP33 is, mits goed gespaakt met sterke spaken, echt wel een klasse beter en dus ook sterker. Dus als je echt op safe wil spelen zou ik hiervoor gaan. Het liefst met een goede naaf, bijvoorbeeld Ultegra.
Qua uiterlijk vind ik de CXP33 trouwens ook mooier dan de Aksiums, maar goed misschien vind jij dat niet (belangrijk).
Tot slot:
De Aksium is een instapmodel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat 't slecht is. Maar wanneer je iets zwaarder bent, kun je op je water aanvoelen dat een instapmodel waarschijnlijk minder geschikt is (genuanceerder kan ik 't niet zeggen). Voor iemand van 60 KG maakt wielkeuze geen bal uit. Voor iemand die zwaarder is ligt dit anders!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 01 nov 2006 17:37

Quote: Origineel geplaatst door havana op 01 November 2006
Aksiums zijn behoorlijk sterk, zeker gezien de prijs. Helaas zijn ze ook tamelijk zwaar. De verhalen die ik over deze wielen hoor zijn veelal positief.CXP33 is, mits goed gespaakt met sterke spaken, echt wel een klasse beter en dus ook sterker. Dus als je echt op safe wil spelen zou ik hiervoor gaan. Het liefst met een goede naaf, bijvoorbeeld Ultegra.Qua uiterlijk vind ik de CXP33 trouwens ook mooier dan de Aksiums, maar goed misschien vind jij dat niet (belangrijk).Tot slot:De Aksium is een instapmodel. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat 't slecht is. Maar wanneer je iets zwaarder bent, kun je op je water aanvoelen dat een instapmodel waarschijnlijk minder geschikt is (genuanceerder kan ik 't niet zeggen). Voor iemand van 60 KG maakt wielkeuze geen bal uit. Voor iemand die zwaarder is ligt dit anders!

Bij die CXP33 kan ik natuurlijk zelf de spaken kiezen, dus aan die voorwaarde kan eenvoudig worden voldaan (hoewel ik nu ook weer niet echt verstand van spaken heb), maar hoe weet ik of een fietsenmaker goed kan spaken? Ik snap dat dat heel belangrijk is voor de uiteindelijke duurzaamheid van het wiel, maar als ik een nieuwe fiets koop en verwacht dat de fm de standaard wielen eraf haalt, kan ik natuurlijk niet aankomen met m'n eigen goedkoop bij pak 'm beet bikexperto gekochte setje..

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 01 nov 2006 17:47

Tuurlijk wel, maar zoiets 'regel' je via marktplaats.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 nov 2006 18:05

Je kunt toch gewoon zeggen tegen je FM dat je al een set wielen hebt staan en dat je daarom een fiets zonder wielen wilt? Of je verpatst die wielen via MP en je koopt zelf een nieuw setje (zo heb ik het gedaan). Uiteindelijk brachten die wielen me meer op dan de minderprijs die de FM ervoor wou geven...
Overigens is Salden ook een goed adres voor handgespaakte CXP33.

Plaats reactie