Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tegenwind en cadens

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 30 okt 2006 00:07

Hoi,

Het valt me steeds weer op. Als ik tegenwind heb, zakt mijn cadans logischer wijs terug tot zo'n 75tpm. Als ik dan terug schakel gaat mijn cadans wel weer terug naar de 85-90tpm maar dat maar kort, en zak ik weer af naar de 75 met lagere snelheid als gevolg. Als ik dan weer opschakel kan ik meestal de cadans van 75 weer halen op hogere snelheid. Als ik voor de wind fiets, haal ik meer dan 100tpm en dan heb ik er ook helemaal geen erg in. Bij windstil weer kan ik de 90tpm prima houden maar ook niet veel hoger, dan wil ik opschakelen. Zit dit nu in mijn hoofd? Of moet ik wat meer op kracht trainen?

groet,

Gerrit-Jan

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 okt 2006 00:18

Rij je met een hartslagmeter? Zo ja dan kan je zo zien dat je tegen de wind in waarschijnlijk veel intensiever aan het fietsen bent, waarschijnlijk moet je gewoon nog een beetje meer terug schakelen dan je nu al doet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 30 okt 2006 01:27

weet het er fijne niet van, maar bij de 75 tpm zal je meer op kracht rijden en bij de hogere tpm's meer op souplesse ...
tegen de wind in op souplesse rijden is dus lastig ????
postamble();

stevenvanveen
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:40

stevenvanveen 06 nov 2006 21:49

Hetzelfde gebeurt in de bergen, daar is het heel moeilijk om die hoge cadans vast te houden: Het wordt steiler> je gaat langzamer> je schakelt lichter, maar toch zakt je trapsnelheid. Je wilt je cadans weer omhoogbrengen> je hartslag gaat gigantisch omhoog> Je schakelt toch weer zwaarder, en je kan het eerste tempo toch halen, met redelijke hartslag, maar lagere cadans. Dit heeft te maken met je getraindheid om hoog vermogen leveren met een hoge cadans. Dat is voor toeristen als wij heel moeilijk, en zelfs voor de meeste profs, vaak is het efficienter iets langzamer te trappen met iets meer kracht. Het is niet voor niets dat iedereen zo verbaasd was over Armstrongs beentempo in de bergen.

Koga Miyata Ultegra ksyrium SL<br>
Nishiki xc team disc xtr

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2006 22:37

Rijden tussen de 95-105 tpm onder alle omstandigheden (dus ook wind) vergt redelijk wat oefening, zeker als je licht rijden niet gewend bent.
Het heeft mij een half seizoen gekost. Zorgen voor een lekker binnenblad met kleine stapjes cassette achter en terugschakelen maar.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2006 15:40

Ik ben ook een toerist hoor... maar zelfs als toerist heeft een hoge TF wel degelijk zin. Je spaart je knieën en met name ook je rug: als je zwaar fietst heb je heel sterk de neiging te gaan "stoempen". Uiteindelijk ga je er ook harder door, maar dat argument is als toerist minder belangrijk.

stevenvanveen
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2006 21:40

stevenvanveen 08 nov 2006 18:50

Het is zeker de moeite waard om te investeren in een hoog beentempo, ook als toerist. Je komt dan soepeler boven (of tegen de wind in), kan makkelijker anticiperen op iets steilere stukjes (of een windvlaag) en spaart inderdaad je knieën en rug. Je moet er alleen wel speciaal voor trainen, want zonder training redt je het gewoon niet onder zwaardere omstandigheden. Ik vind een half jaar kort, maar als je je best erop doet moet dan je trapfrequentie omhoog kunnen gaan. Ik zelf ben er gewoon afhankelijk van, ik heb vrij spillerige beentjes, en dat wil ik zo houden, want dikke benen zijn zwaar....
Koga Miyata Ultegra ksyrium SL<br>
Nishiki xc team disc xtr

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2006 19:27

Half seizoen kan wel als je veel in je eentje rijdt. Als je veel in groepjes rijdt zul je vaak tekort komen in het begin en zul je terug moeten naar een lager toerental, dus vandaar dat het in dat geval langer duurt....

warmbakkertje
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35

warmbakkertje 13 nov 2006 20:55

Dank voor de uitleg allemaal. Het komt toch weer uit op meer trainen. Het blijkt iedere keer weer, je moet toch veel trainen om echt een stap voorwaarts te gaan, of het nu in hogere snelheid is, of bergklimmen enz.

Het stomweg 130km kunnen rijden op een lager tempo (25km/u) dat gaat zomaar na een half jaartje fietsen. Hier was ik al zeer trots dat ik dit kon dit voorjaar. Wil in de komende zomer toch eens een berg opkomen en mijn vaste trainingsrondje van 38km op 30km/u rijden. Dat lukt nu moeizaam met 28km/u. Er zal nog een hoop moeten gebeuren. Ik heb nu een Tacx om te trainen in de winter. 4-5 keer per week een uurtje. Kijken of ik mijn doelen kan bereiken aankomend jaar! Bedankt voor jullie tijd.

groeten,

Gerrit-Jan

Plaats reactie