Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen en zwemmen

twentebiker
Forum-lid

twentebiker 31 okt 2006 16:41

Hallo,
Wat zijn de gevolgen als wielrenner om in de wintermaanden 1 keer per week te gaan zwemmen naast de normale wielertraining?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Koen

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 31 okt 2006 20:02

Bij 1x in de week geen gevolgen, gewoon doen. Lekker voor de ontspanning.
What makes the boat go faster?

margit
Forum-lid

margit 31 okt 2006 21:20

Hallo, Ik zwem ook naast het fietsen en hardloop af en toe, alle 3 wil ik 1 keer in de week doen, gaat prima als je het goed verdeelt met voldoende rust er tussen en ook goed voor spieren die je normaal niet zo zeer gebruikt bij het fietsen!

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 31 okt 2006 21:20

Zwemmen is zeer goed als wintertraining voor wielrenners.  Het is een perfecte training voor hart en longen en je (over)belast je gewrichten niet zoals bij lopen.   Het enige nadeel is dat je niet fietsspecifiek bezig bent, maar daar heb je in het voorjaar nog tijd genoeg voor en het zorgt voor afwisseling in je trainingsschema. 

coulthard
Forum-lid

coulthard 31 okt 2006 23:15

Zwemmen is in de algemen voorbereidingsfase een prima sport om te beoefenen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

motta
Forum-lid

motta 01 nov 2006 23:39

Quote: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 31 Oktober 2006
Zwemmen is zeer goed als wintertraining voor wielrenners. Het is een perfecte training voor hart en longen en je (over)belast je gewrichten niet zoals bij lopen.   Het enige nadeel is dat je niet fietsspecifiek bezig bent, maar daar heb je in het voorjaar nog tijd genoeg voor en het zorgt voor afwisseling in je trainingsschema.

het doel van de wintertraining (voor een "zomercoureur") is juist aspecifiek bezig te zijn om zo'n breed mogelijke basis op te bouwen.
Motta

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 02 nov 2006 02:29

Quote: Origineel geplaatst door motta op 01 November 2006

het doel van de wintertraining (voor een "zomercoureur") is juist aspecifiek bezig te zijn om zo'n breed mogelijke basis op te bouwen.

Hm, waarom wil je een brede basis als je toch alleen maar op je zitbotjes zit de rest van het jaar?

Niet dat zwemmen me slecht lijkt, integendeel, maar heel veel toegevoegde waarde heeft het ook niet naast wat extra bovenlichaamtraining die ook voor het fietsen wel nuttig kan zijn.

krek
Forum-lid

krek 02 nov 2006 21:22

Ik fiets en zwem ook. Fysiek gezien een supercombi denk ik: zwemmen om je bovenlijf spieren te trainen en fietsen voor de beentjes. Allebei voor een goede conditie. Wat wil je nog meer?
Maar of je er sneller van gaat fietsen? Geen idee.
Orbea Spatios

wielerrevue
Forum-lid

wielerrevue 03 nov 2006 12:10

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 01 November 2006

Quote: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 31 Oktober 2006

Zwemmen is zeer goed als wintertraining voor wielrenners. Het is een perfecte training voor hart en longen en je (over)belast je gewrichten niet zoals bij lopen.   Het enige nadeel is dat je niet fietsspecifiek bezig bent, maar daar heb je in het voorjaar nog tijd genoeg voor en het zorgt voor afwisseling in je trainingsschema.

Deze laatste uitspraak is wetenschappelijk niet te onderbouwen en daarom volgens vele medici onjuist. Waarom heb je zo'n breed mogelijke basis nodig als je daar in het seizoen totaal geen gebruik van maakt?

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 06 nov 2006 22:35

Quoten: Origineel geplaatst door Wieler Revue op 03 November 2006

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 01 November 2006

Deze laatste uitspraak is wetenschappelijk niet te onderbouwen en daarom volgens vele medici onjuist. Waarom heb je zo'n breed mogelijke basis nodig als je daar in het seizoen totaal geen gebruik van maakt?

Nou, daarvoor hoeven we toch ook niet iets wetenschappelijks te hebben.
Er wordt naast spinning (home training, dat is natuurlijk specifiek) niet voor niets wat aan krachttraining gedaan. Naast krachttraining kun je, in de winter, wanneer wielrennen niet of minder goed mogelijk is, ook aan andere sportactiviteiten denken. Ik denk dat zwemmen een goed alternatief is. Naast beenspieren (minder specifiek) train je ook je armspieren, buikspieren etc. Hier hebben wielrenners veel baat bij. 

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 nov 2006 23:21

Quoten: Origineel geplaatst door twentebiker op 31 Oktober 2006

Hallo,
Wat zijn de gevolgen als wielrenner om in de wintermaanden 1 keer per week te gaan zwemmen naast de normale wielertraining?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Koen

Ik heb het fietsen gecombineerd met water ...Ik ben gaan waterfietsen....Mooaaaahhhhhh  .......
Krijg je best sterke benen van rondje IJselmeer..

Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie