Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cassette / ketting vervangen

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 06 nov 2006 12:41

Hi,
Nog nooit echt veel onderhoud zelf gedaan, maar aangezien dat je toch veel geld bespaard zelf maar het eea gedaan.
Paar korte vraagjes:
- Ik heb de ketting opgemeten met een Rohlof meet-tooltje. Compleet versleten. Ik meen op de cassette ook een lichte verslijting te zien.
Vraag 1: Ik heb nu Cassete & Ketting vervangen. Als er op het eerste gezicht niks aan de hand is met de voortandwielen, kan ik deze dan gewoon laten zitten, of toch ook maar mee-vervangen ?
Vraag 2: Toen ik de ketting eraf had, heb ik ook gelijk maar even de crank erafgehaald en goed schoongemaakt en op de as nog een beetje ingevet.  De linker trapas vervolgens weer op de as gezet (nog niet aangedraaid), en nu komt het: dan moet je die zwarte DOP op de as vast draaien, met zo'n speciale ronde tooltje. Hoe vast moet deze dop zitten ? Zet ik 'm vast door met duim en wijsvinger te draaien, dan zit ie vast, en draait de trapas lekker makkelijk. Ga ik nu die zwarte dop nog verder aandraaien (met veel kracht) dan draait de trapas merkbaar ietsjes minder soepel (=vermogens verlies). Hoe ver (hoe hard?) moet je deze dop nu aandraaien, zodat het wel vast zit, maar ook niet te vast of te los ?
ntzettend bedankt.
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2006 15:15

Het zou ons helpen als je ons vertelt welke groep uit welk jaartal je hebt. Ik vermoed een Shimano groep? Dat zwarte dopje dient handvast gemaakt te worden heb ik van Ilko begrepen.
Voorbladen hoef je alleen te vervangen indien deze versleten zijn, zie onderstaande tekening.

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 06 nov 2006 16:19

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 November 2006


Het zou ons helpen als je ons vertelt welke groep uit welk jaartal je hebt. Ik vermoed een Shimano groep? Dat zwarte dopje dient handvast gemaakt te worden heb ik van Ilko begrepen.
Voorbladen hoef je alleen te vervangen indien deze versleten zijn, zie onderstaande tekening.



Dank. Tekening werkt verhelderend. Zal straks eens kijken :)
Shimano XT 2006 gaat het om.
Inderdaad, het moet handvast worden vastgedraaid, maar je hebt 'handvast' met je blote handen, en je hebt handvast waarbij je een poetsdoek gebruikt, en nog iets harder kunt draaien. Probleem is dat bij te hard aandraaien ik denk dat het net niet soepel genoeg loopt. Maar ik wil voorkomen dat door 'te zacht' aandraaien er speling op de as komt.
Het is net dat laatste stukje 'vingerspitzen gefuhl' waar ik over twijfel.
 
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2006 18:25

Oh het gaat over mountainbiken... (had je misschien even in het MTB forum moeten zetten). Anyway: daar weet ik niks van Maar goed die tekening geldt natuurlijk ook voor MTB's

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 06 nov 2006 19:32

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 06 November 2006

Oh het gaat over mountainbiken... (had je misschien even in het MTB forum moeten zetten). Anyway: daar weet ik niks van Maar goed die tekening geldt natuurlijk ook voor MTB's

Maar het principe is het zelfde als op mijn Ultegra Racefiets, dus....

Plaats reactie