Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Oude Batavus opknappen

obbe
Forum-lid

obbe 22 dec 2010 15:45

Als winterproject ben ik bezig met het opknappen van een (nu nog paarse)jaren 80 Batavus Challenge.

Voor dit project heb ik de volgende onderdelen liggen;
Mavic Aksiums
Veloce 10 speed cassette
Veloce achterder.

Ik neem aan dat ik een andere crank nodig heb ivm met de smallere 10 speed ketting? Het schakelen houd ik gewoon op de onderbuis voor de remmen denk ik aan Veloce icm remgrepen op een recht stuur. Kan dit icm met gewone shimano remgrepen, bijvoorbeeld XT?

Moet ik tijdens dit project nog ergens rekening mee houden? Was bang dat het achterwiel te breed zou zijn maar dat paste zonder moeite.

Vriendelijke groet,

Obbe

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 22 dec 2010 19:47

Als de fiets nog de originele trapas heeft zou ik die altijd vervangen. Je weet niet hoe oud alles is en je moet toch sleutelen.

Je kunt kiezen voor Hollowtech II met externe lagers of Octalink met een cassette. Ik heb op mijn fietsen beide opties gemonteerd
- Giant Peloton met mix van Shimano 600 en nieuwe 9sp crank en octalink as
- Giant Peloton geheel met DA opgebouwd, dus Hollowtech II cups en 10sp crank.

Stelt niet zoveel voor en ik moet eerlijk zeggen dat voor het afstellen die buiscommandeurs onovertroffen zijn.

fisk
Forum-lid

fisk 15 jan 2011 18:04

Ik ben toevallig ook bezig met het opknappen van een oude Batavus. Maar ik ben van plan er minder aan te doen. Hoe ga je de fiets spuiten? Ga je dat zelf doen?

Plaats reactie