Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

record wielen

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 6073
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 18 dec 2006 08:56

Wat ik mij nu afvraag:
met welke kwaliteit van naven van bekende wielen (mavic ksyrium, campagnolo zelf, dus eurus, enz...) kun je de record naven vergelijken en hoe komt het dat ik hier op het forum  niemand ken die met zelfgemaakte campa recordwielen rijdt??
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2780
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 dec 2006 09:13

Je vergist je. Centaur, Chorus en record (tot 2006) naven zijn (op kleine aanpassingen na)  te vergelijken met Shamal, Zonda, Neutron, Eurus, Bora, Hyperon naven.
Geloof dat een flink aantal forumleden met dergelijke naven rondrijdt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 42047
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 dec 2006 10:09

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 18 December 2006


Wat ik mij nu afvraag:
met welke kwaliteit van naven van bekende wielen (mavic ksyrium, campagnolo zelf, dus eurus, enz...) kun je de record naven vergelijken en hoe komt het dat ik hier op het forum  niemand ken die met zelfgemaakte campa recordwielen rijdt??

Dan ken je nu de eerste!! Ik heb Record naven, Dt comp spaken en DT RR1.1 velgen in mijn koers-wielsetje.Recordnaven zijn relatief duur als je ze vergelijkt met Chorus en Centaur (die is wel minder van kwaliteit), dus mensen pakken denk ik eerder die naven.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2780
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 18 dec 2006 10:52

Centaur is kwalitatief zeker niet minder. De kunstof stelring gaat niet korter mee terwijl de slijtdelen gewoon hetzelfde zijn (rocord is wel iets luxer met een Titanium sperdrager, vetnippel (achter onbruikbaar) en een alu stelring.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 18 dec 2006 15:15

Hoi,
De enigste reden die ik zo kan bedenken is vooral te wijten aan Campa zelf. Er heerst geen transparantie over het juiste gewicht van de naven, veelal als "nominaal" opgegeven, inclusief de snelspanner e.d.
Daarnaast zijn het niet echt lichtgewichten en dat is vaak waar de aftermarket op inspeelt. Komt nog bij dat als men op zoel is naar naven men vaak zoekt naar niet "standaard" gaat patronen, afwijken van de gangbare 28H, 32 en 36H en Campa conservatief alle radiaal gespaak afwimpelt om zich tegen garantie claims in te dekken.
Kwalitatief zijn de Campa wielen zo goed dat als je dan toch al met een Campa groep rijdt je al makkelijker geneigd bent om het zekere voor het onzekere te nemen en voor het fabriekswiel te kiezen.
Wil je toch eigenzinnig je eigen weg gaan dan kan je met DT Swiss, Tune en een resem andere merkjes aan de slag. De ene al wat beter dan de andere, lichter ook maar vaak een tikje fragieler. 
Ik kan niet zo direct een naaf bedenken waar je van zeggen kan, die is nu op alle gebied superieur aan een Campa naaf. Er is altijd wel een of ander aspekt wat je aan het twijfelen brengt. Een Campa naaf kan je in wezen je hele leven lang lopend houden ook al zijn er dingen waarvan ik vind dat ze die wat mochten moderniseren. Ik heb het dan voornamelijk over het mogelijk maken om rechte en bredere spaken te gebruiken, het aanbieden van gaatpatronen die meer in overeenstemming zijn met moderne wielen en dies meer.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 18 dec 2006 15:44

Geen record, wel campa chorus, gespaakt in mavic open sub velgen. Prima wielset en behoorlijk sterk. Heb er al vele kilometers mee gereden. nderdelen zijn uitwisselbaar met mijn campa neutron wielset waar een record naaf in zit.
Het voordeel van een handgespaakt wiel is, dat je op vakantie in geval van nood overal passende spaken kunt kopen. Dat is bij wielsets vaak een stuk moeilijker.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 18 dec 2006 16:33

Ik heb een setje 36 gts record naven gecombineerd met Ambrosio Crono velgen.
Dat zou een 'bombproof' wielset moeten zijn waar ik nog heel lang mee kan rijden.
Ik heb er heel even mee op de weg gereden. nlangs de wegtubes gewisseld voor Dugast crosstubes. Nog niet mee in het veld gereden maar de verwachtingen zijn hoog.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 dec 2006 13:08

heb blanke record naven met mavic open pro ceramic velgen en DT spaken. Ik snap niet dat er zoveel fietsen worden verkocht met veel te weinig spaken. Ik ga altijd voor minstens 28 en de combinatie mavic velg/campa naaf is een aanrader!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 dec 2006 14:48

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 December 2006

heb blanke record naven met mavic open pro ceramic velgen en DT spaken. Ik snap niet dat er zoveel fietsen worden verkocht met veel te weinig spaken. Ik ga altijd voor minstens 28 en de combinatie mavic velg/campa naaf is een aanrader!


Hoi,
Hangt er al vanaf.
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... Position=1
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 22 dec 2006 15:02

tja.
heb dat topic ook gelezen, en vraag me gewoon af waarom die hoge velgen/weinig spaken wielen aan de markt blijven opdringen, terwijl voor recreatief gebruik en training een klassiek wiel toch al voldoet. Bij gespecialiseerde winkels kun je dan weer handgebouwde wielen met DT/mavic/record laten bouwen...terwijl die er voor mij standaard zouden mogen opzitten! record naven hoeven niet gebouwd te zijn voor minder of plattere spaken, want dan doen ze mijns inziens afbreuk aan de kwaliteit (mijn mening). Ik heb graag een comfortabel (toch ook snel!) wiel dat goed stuurt en waar ik hard mee kan knallen op de kasseien... 
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 22 dec 2006 15:13

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 December 2006


tja.
heb dat topic ook gelezen, en vraag me gewoon af waarom die hoge velgen/weinig spaken wielen aan de markt blijven opdringen, terwijl voor recreatief gebruik en training een klassiek wiel toch al voldoet. Bij gespecialiseerde winkels kun je dan weer handgebouwde wielen met DT/mavic/record laten bouwen...terwijl die er voor mij standaard zouden mogen opzitten! record naven hoeven niet gebouwd te zijn voor minder of plattere spaken, want dan doen ze mijns inziens afbreuk aan de kwaliteit (mijn mening). Ik heb graag een comfortabel (toch ook snel!) wiel dat goed stuurt en waar ik hard mee kan knallen op de kasseien... 


Hoi,
Het belangrijkste is dat mensen de keuze hebben. Dat vaak verkeerde keuzes worden gemaakt is jammer maar niet te vermijden, denk ik.....
Ciao en prettige feestdagen,
Snobisme is een dure hobby...

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 22 dec 2006 19:33

hier ook Record naven met Ritchey Aero velgen. Record was een must met de 28 gaats voorvelg, achter 32 gaten, rest van de fiets is Chorus. De Fulcrum Racing 1 & 3 lijken mij ook naven van de Record familie te hebben.
Motta

Plaats reactie