Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 December 2006
Ach ik vind dat reuze meevallen. Kijk eens naar computerland. Volgens mij zitten we daar al op meer dan 11 verschillende types geheugenkaartjes, werkgeheugen zijn er voor een veelvoud aan standaarden (niet alleen qua snelheid en timings, maar denk aan registered ram en dergelijke).
Is het in de fietsenwereld toch allemaal erg makkelijk.
Niet als je er niet bekend mee bent. Voor de beginnende fietser, of de fietser die geen interesse heeft in de techniek erachter is het toch een flink oerwoud. Zelfde geldt voor de computer; het gros weet er mee om te gaan, maar zodra er iets kapot is of vervangen moet worden of men heeft een virus te pakken dan wordt het voor een overgrote meerderheid toch alweer erg lastig.
Onderzoek
Eerlijk gezegd ben ik een beetje innovatiemoe aan het worden geloof ik.....
Dingen die écht goed zijn blijven gewoon jarenlang bestaan, denk aan: Chris King, Thomson, Flite, M-Frame, Merlin Extralight, Lightweights (hoewel nicheproduct) etc...
Het oversized stuur is volgens mij een, voor 95 van de fietsers, nogal nutteloze hype.
Carbon achtervork, geintegreerd balhoofd, carbon cranks, carbon stuurpennen, ook niet zo nuttig. Externe bracketlagers zie ik ook het nut niet zo van (voor hoeveel mensen waren die oude square assen nou écht te slap?)
Wél erg nuttig: goeie banden waarmee je nauwelijks nog lek rijdt, STI, dual pivot remmen, klikpedalen, helmen met goede ventilatie.
Dingen die écht goed zijn blijven gewoon jarenlang bestaan, denk aan: Chris King, Thomson, Flite, M-Frame, Merlin Extralight, Lightweights (hoewel nicheproduct) etc...
Het oversized stuur is volgens mij een, voor 95 van de fietsers, nogal nutteloze hype.
Carbon achtervork, geintegreerd balhoofd, carbon cranks, carbon stuurpennen, ook niet zo nuttig. Externe bracketlagers zie ik ook het nut niet zo van (voor hoeveel mensen waren die oude square assen nou écht te slap?)
Wél erg nuttig: goeie banden waarmee je nauwelijks nog lek rijdt, STI, dual pivot remmen, klikpedalen, helmen met goede ventilatie.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Hoi,
Fietsen zijn enorm verbeterd t.o.v. de laatste twintig jaar maar er is nog wel werk aan de winkel.
Er zijn een aantal zaken die op zich geen nut hebben maar die het estetische aspekt toch dienen zoals oversizede sturen en geintegreerde balhoofden.
Dankzij composiete weefsels zijn er dingen mogelijk die zelfs 10 jaar geleden nauwelijks denkbaar waren en dan te bedenken dat we pas aan het begin staan.
Op aerodynamisch vlak is er ook nog vooruitgang te boeken, zeker ook bij wielen. Vooral omdat men zich al te star richt op zeer beperkte hoeken, vaak niet meer dan een dertigtal graden variatie en da's duidelijk niet altijd voldoende.
Ook op het vlak van de reductie van wrijving door verbeterde coatings, behandeling met ceramische stoffen, betere smering, ceramische lagers en dies meer is er grote vooruitgang geboekt.
Maar de grootste vooruitgang is mijns inziens toch te vinden in de medische begeleiding, voeding, trainingsmethodes van de atleten. Er wordt gewoon duidelijk meer en beter gepresteerd.
Ciao,
Fietsen zijn enorm verbeterd t.o.v. de laatste twintig jaar maar er is nog wel werk aan de winkel.
Er zijn een aantal zaken die op zich geen nut hebben maar die het estetische aspekt toch dienen zoals oversizede sturen en geintegreerde balhoofden.
Dankzij composiete weefsels zijn er dingen mogelijk die zelfs 10 jaar geleden nauwelijks denkbaar waren en dan te bedenken dat we pas aan het begin staan.
Op aerodynamisch vlak is er ook nog vooruitgang te boeken, zeker ook bij wielen. Vooral omdat men zich al te star richt op zeer beperkte hoeken, vaak niet meer dan een dertigtal graden variatie en da's duidelijk niet altijd voldoende.
Ook op het vlak van de reductie van wrijving door verbeterde coatings, behandeling met ceramische stoffen, betere smering, ceramische lagers en dies meer is er grote vooruitgang geboekt.
Maar de grootste vooruitgang is mijns inziens toch te vinden in de medische begeleiding, voeding, trainingsmethodes van de atleten. Er wordt gewoon duidelijk meer en beter gepresteerd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ja, er is beter gepresteerd, maar toch...hoe snel reed merckx dat uurrecord, en hoeveel verder staan we nu? het is moeilijk vergelijken op de weg, maar voor mij blijft het een feit dat renners door het materiaal alvast niet heel veel hebben gewonnen tov 20-30 jaar geleden (of het moet in het tijdrijden zijn). De racefiets staat er gewoon, die is vrij 'af' (tenzij ze uci regels aanpassen en voor mijn part vooral verschil in bracketdraad/diameter buizen/diameter crancks/compabiliteit shifters/afstand cassettesprocks...eens gelijktrekken)
en aan de opener van deze topic: laat eens iets van je horen en specifieer je vraag wat meer!
en aan de opener van deze topic: laat eens iets van je horen en specifieer je vraag wat meer!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 December 2006
maar voor mij blijft het een feit dat renners door het materiaal alvast niet heel veel hebben gewonnen tov 20-30 jaar geleden (of het moet in het tijdrijden zijn). De racefiets staat er gewoon, die is vrij 'af'
Ik denk dat klikpedalen, STI en aerowielen ook in het wegwielrennen enorme verschillen maken hoor!
maar voor mij blijft het een feit dat renners door het materiaal alvast niet heel veel hebben gewonnen tov 20-30 jaar geleden (of het moet in het tijdrijden zijn). De racefiets staat er gewoon, die is vrij 'af'
Ik denk dat klikpedalen, STI en aerowielen ook in het wegwielrennen enorme verschillen maken hoor!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 22 December 2006
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 December 2006
maar voor mij blijft het een feit dat renners door het materiaal alvast niet heel veel hebben gewonnen tov 20-30 jaar geleden (of het moet in het tijdrijden zijn). De racefiets staat er gewoon, die is vrij 'af'
Ik denk dat klikpedalen, STI en aerowielen ook in het wegwielrennen enorme verschillen maken hoor!
Ook dat dit soort zaken meer bereikbaar is geworden voor de gewone tourist / amateur.
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 22 December 2006
maar voor mij blijft het een feit dat renners door het materiaal alvast niet heel veel hebben gewonnen tov 20-30 jaar geleden (of het moet in het tijdrijden zijn). De racefiets staat er gewoon, die is vrij 'af'
Ik denk dat klikpedalen, STI en aerowielen ook in het wegwielrennen enorme verschillen maken hoor!
Ook dat dit soort zaken meer bereikbaar is geworden voor de gewone tourist / amateur.
What makes the boat go faster?
Ik denk dat vooral de marketing een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt. Dit met als resultaat dat het begrip "fietsen met een beetje hippe fiets" sneller in prijs is gestegen dan de technologische vooruitgang. Hiermee heeft vooral het uiterlijk van de fiets een enorme sprong voorwaarts gedaan.
Wat zeker wel vermeldenswaard is (reeds eerder aangehaald):
"Klikpedalen"
Schakelen/remmen aan het stuur
Banden ipv tubes en hierbij wil ik toch de uitvinding "zelfklevende plakkers voor binnenbandjes" vermelden
Carbontechnologie bereikbaar voor haast elk budget
De opkomst van de MTB en daarbij vooral het gebruik van verende voorvork
Ook op MTB gebied de ontwikkeling van veel betere remmen. (V-brakes, Disc). Daar rij je natuurlijk niet sneller mee
Wat zeker wel vermeldenswaard is (reeds eerder aangehaald):
"Klikpedalen"
Schakelen/remmen aan het stuur
Banden ipv tubes en hierbij wil ik toch de uitvinding "zelfklevende plakkers voor binnenbandjes" vermelden
Carbontechnologie bereikbaar voor haast elk budget
De opkomst van de MTB en daarbij vooral het gebruik van verende voorvork
Ook op MTB gebied de ontwikkeling van veel betere remmen. (V-brakes, Disc). Daar rij je natuurlijk niet sneller mee
Quoten: Origineel geplaatst door gt10 op 22 December 2006
Ik denk dat vooral de marketing een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt. Dit met als resultaat dat het begrip "fietsen met een beetje hippe fiets" sneller in prijs is gestegen dan de technologische vooruitgang. Hiermee heeft vooral het uiterlijk van de fiets een enorme sprong voorwaarts gedaan.
Helemaal waar! (hoewel dat me ook wel een beetje tegenstaat, heel veel dingen die nu op de markt verschijnen zijn helemaan niet echt vernieuwend of beter, maar alleen bedacht uit oogpunt van marketing)
Ik denk dat vooral de marketing een enorme sprong voorwaarts heeft gemaakt. Dit met als resultaat dat het begrip "fietsen met een beetje hippe fiets" sneller in prijs is gestegen dan de technologische vooruitgang. Hiermee heeft vooral het uiterlijk van de fiets een enorme sprong voorwaarts gedaan.
Helemaal waar! (hoewel dat me ook wel een beetje tegenstaat, heel veel dingen die nu op de markt verschijnen zijn helemaan niet echt vernieuwend of beter, maar alleen bedacht uit oogpunt van marketing)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Allen hartelijk bedankt voor de antwoorden!
mijn excuses dat ik niet tussentijds antwoord heb gegeven, door andere taken en kerst etc heb ik het even opzij geschoven, sorry. Iemand vroeg waar ik onderzoek voor doe. Dit is de Rijks Universiteit Groningen. Ikzelf ben niet een echte kenner en probeer daarom objectieve bronnen te vinden om kennis uit te halen. Ik probeer te achterhalen waarop je let als je een racefiets aanschaft en of dit in de jaren verandert is (ik richt me voornamelijk op de laatste 20 jaar aangezien voor deze tijd erg beperkt informatie beschikbaar is). Ik probeer me voornamelijk te richten op de hobbyist.
Wat ik uit jullie comments kan opmaken is dat de technische ontwikkelingen door de jaren heen beperkt zijn, met als grote boosdoener de UCI. Beperkt de UCI de regels voor alle racefietsen of alleen voor de fietsen die daadwerkelijk deelnemen aan wedstrijden?
Het marketingaspect is toegenomen, denken jullie dat hierdoor de drempel verlaagt is om je te verdiepen in de aankoop van een goede fiets?
Ook zou ik graag dieper in het standaardenvraagstuk willen gaan. Zijn er daadwerkelijk minder standaarden? en heeft de customizing misschien wel een averechts affect? dat hierdoor de aankoop van een fiets lastiger is geworden en dat dit misschien niet opweegt tegen de voordelen van het zelf samenstellen?
De fietsen zijn goedkoper geworden, ga je dit compenseren met een betere fiets of eenzelfde fiets voor een goedkopere prijs?
ik hoop dat jullie je mening hier over willen geven.
nogmaals, hartstikke bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan.
Met vriendelijke groet,
Joost Nijhof
mijn excuses dat ik niet tussentijds antwoord heb gegeven, door andere taken en kerst etc heb ik het even opzij geschoven, sorry. Iemand vroeg waar ik onderzoek voor doe. Dit is de Rijks Universiteit Groningen. Ikzelf ben niet een echte kenner en probeer daarom objectieve bronnen te vinden om kennis uit te halen. Ik probeer te achterhalen waarop je let als je een racefiets aanschaft en of dit in de jaren verandert is (ik richt me voornamelijk op de laatste 20 jaar aangezien voor deze tijd erg beperkt informatie beschikbaar is). Ik probeer me voornamelijk te richten op de hobbyist.
Wat ik uit jullie comments kan opmaken is dat de technische ontwikkelingen door de jaren heen beperkt zijn, met als grote boosdoener de UCI. Beperkt de UCI de regels voor alle racefietsen of alleen voor de fietsen die daadwerkelijk deelnemen aan wedstrijden?
Het marketingaspect is toegenomen, denken jullie dat hierdoor de drempel verlaagt is om je te verdiepen in de aankoop van een goede fiets?
Ook zou ik graag dieper in het standaardenvraagstuk willen gaan. Zijn er daadwerkelijk minder standaarden? en heeft de customizing misschien wel een averechts affect? dat hierdoor de aankoop van een fiets lastiger is geworden en dat dit misschien niet opweegt tegen de voordelen van het zelf samenstellen?
De fietsen zijn goedkoper geworden, ga je dit compenseren met een betere fiets of eenzelfde fiets voor een goedkopere prijs?
ik hoop dat jullie je mening hier over willen geven.
nogmaals, hartstikke bedankt voor de reacties, ik heb er zeker wat aan.
Met vriendelijke groet,
Joost Nijhof
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De Uci heeft enkel wat te zeggen over mensen die wedstrijden rijden, maar de volledig wieler wereld draait om de wedstrijden ook al rijden de meeste mensen helemaal geen wedstrijden. Veel mensen willen met dezelfde spullen rijden als de profs, dezelfde kleding, dezelfde fietsen enz.
De afgelopen jaren zijn racefietsen en mtb's heel erg veel duurder geworden, maar iedereen blijft het gewoon betalen. Diegene die niet op een carbon frame rijden, zouden er graag 1 willen hebben enz. Een setje carbon wielen gaat er minimaal 800 euro doorheen. Je kan een beetje fietsen tegenwoordig zo duur maken als je zelf wil.
De afgelopen jaren zijn racefietsen en mtb's heel erg veel duurder geworden, maar iedereen blijft het gewoon betalen. Diegene die niet op een carbon frame rijden, zouden er graag 1 willen hebben enz. Een setje carbon wielen gaat er minimaal 800 euro doorheen. Je kan een beetje fietsen tegenwoordig zo duur maken als je zelf wil.