Onderzoek
Hallo fietsliefhebbers,
Ik doe onderzoek over de ontwikkelingen op fietsgebied de laatste jaren, en ben daarom benieuwd hoe de echte kenners erover denken.
Waar moet een goede racefiets aan voldoen?
en wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zich hebben voor gedaan de laatste jaren?
Je zou mij een groot plezier doen door een reactie te plaatsen
Met vriendelijke groet, Joost Nijhof
Ik doe onderzoek over de ontwikkelingen op fietsgebied de laatste jaren, en ben daarom benieuwd hoe de echte kenners erover denken.
Waar moet een goede racefiets aan voldoen?
en wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zich hebben voor gedaan de laatste jaren?
Je zou mij een groot plezier doen door een reactie te plaatsen
Met vriendelijke groet, Joost Nijhof
Belangrijkste ontwikkeling is voor mij (terugkijkend op 25 jaar fietsen, dus het is een beetje 'Opa vertelt...') de zeer sterk toegenomen kwaliteit van de banden. De banden lopen lichter (niet zo heel sterk merkbaar), maar vooral: lek rijden is een zeldzaamheid geworden. Waar je eerst per 200 km wel een keer lekreed, is dat nu vele malen minder (ik schat ca 10 keer minder).
Dat levert per saldo veel tijdwinst op, veel meer nog dan (maar dit geldt voor mij als individu) alle andere ontwikkelingen (gewichtsbesparing, toegenomen stijfheid, mider weerstand) bij elkaar.
Dat levert per saldo veel tijdwinst op, veel meer nog dan (maar dit geldt voor mij als individu) alle andere ontwikkelingen (gewichtsbesparing, toegenomen stijfheid, mider weerstand) bij elkaar.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quoten: Origineel geplaatst door JoostN op 20 December 2006
Ik doe onderzoek over de ontwikkelingen op fietsgebied de laatste jaren, en ben daarom benieuwd hoe de echte kenners erover denken.
Ter gelegenheid van...?
Quoten: Origineel geplaatst door JoostN op 20 December 2006
Waar moet een goede racefiets aan voldoen?
en wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zich hebben voor gedaan de laatste jaren?
Waar een goede racefiets aan moet voldoen? Daar moet je je de vraag stellen waar je hem voor wilt gebruiken. Een racefiets voor een wedstrijd renner moet aan heel andere eisen voldoen dan een racefiets voor iemand die het voor z'n lol doet. Ik denk dus dat je daarin zeker wel wat sub categorieën hebt!
Belangrijke ontwikkelingen...weet zo geen "grote" ontwikkelingen. De stap van buiscommandeurs naar STI / ErgoPower is denk ik een grote ontwikkeling, maar niet van de laatste jaren. Misschien het nieuwe lager systeem van de trapas (lagers buiten de bracket) of het steeds goedkoper / beter worden van grondstoffen, wat resulteerd in o.a. meer carbon en aluminium frame's.
Ik doe onderzoek over de ontwikkelingen op fietsgebied de laatste jaren, en ben daarom benieuwd hoe de echte kenners erover denken.
Ter gelegenheid van...?
Quoten: Origineel geplaatst door JoostN op 20 December 2006
Waar moet een goede racefiets aan voldoen?
en wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die zich hebben voor gedaan de laatste jaren?
Waar een goede racefiets aan moet voldoen? Daar moet je je de vraag stellen waar je hem voor wilt gebruiken. Een racefiets voor een wedstrijd renner moet aan heel andere eisen voldoen dan een racefiets voor iemand die het voor z'n lol doet. Ik denk dus dat je daarin zeker wel wat sub categorieën hebt!
Belangrijke ontwikkelingen...weet zo geen "grote" ontwikkelingen. De stap van buiscommandeurs naar STI / ErgoPower is denk ik een grote ontwikkeling, maar niet van de laatste jaren. Misschien het nieuwe lager systeem van de trapas (lagers buiten de bracket) of het steeds goedkoper / beter worden van grondstoffen, wat resulteerd in o.a. meer carbon en aluminium frame's.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
carboncarboncarbon
aerodynamica (frames zoals cervélo)h
het doortrekken van de zadelpen
keramische lagers in het bottom bracket
carbon wielen (stijf, aerodynamisch en betrouwbaarder dan enkele jaren geleden (leightweight!))
hoogwaardige CNC gefreesde onderdelen
fellere concurrentie (o.m. door internetwinkels) en dus meer waar voor je geld...
aerodynamische spaken
SRAM die met een racegroep komt
10 speed (alle groepen bij SRAM, campa, shimano met dura-ace, ultrega en 105)
compact cranckstel
anatomische sturen
SRM
enzovoort...
aerodynamica (frames zoals cervélo)h
het doortrekken van de zadelpen
keramische lagers in het bottom bracket
carbon wielen (stijf, aerodynamisch en betrouwbaarder dan enkele jaren geleden (leightweight!))
hoogwaardige CNC gefreesde onderdelen
fellere concurrentie (o.m. door internetwinkels) en dus meer waar voor je geld...
aerodynamische spaken
SRAM die met een racegroep komt
10 speed (alle groepen bij SRAM, campa, shimano met dura-ace, ultrega en 105)
compact cranckstel
anatomische sturen
SRM
enzovoort...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Op (niet race-) fietsgebied de ontwikkeling van betrouwbare onderhoudsvrije schakelsystemen zoals Shimano Nexave en Rohloff-naven.
De ontwikkeling, eindelijk, van betrouwbare verlichting.
Op racegebied de enorme vooruitgang van de trainingsleer door wetenschappelijk onderzoek, specialisatie en opleiding van trainers en ontwikkeling van vermogensmeetsystemen zoals SRM, Ergomo etc.
Een kanttekening voor de innovatie-remmende rol die de UCI speelt door erg behoudende voorschriften over racefietsen op te leggen zoals de verplichting van het diamantframe en het minimumgewicht van 6,8 kg voor een complete fiets voor races.
De ontwikkeling, eindelijk, van betrouwbare verlichting.
Op racegebied de enorme vooruitgang van de trainingsleer door wetenschappelijk onderzoek, specialisatie en opleiding van trainers en ontwikkeling van vermogensmeetsystemen zoals SRM, Ergomo etc.
Een kanttekening voor de innovatie-remmende rol die de UCI speelt door erg behoudende voorschriften over racefietsen op te leggen zoals de verplichting van het diamantframe en het minimumgewicht van 6,8 kg voor een complete fiets voor races.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Schakelen bij het stuur.
Schoen-pedaal verbinding.
Betrouwbaarheid van (eigenlijk al het) materiaal.
ntwikkeling prijs-kwaliteit verhouding. Vooral de laatste jaren hebben, met name de Duitse merken, ervoor gezorgd dat je voor een niet al te hoog bedrag een technisch goede fiets kunt aanschaffen. Vele andere merken zijn hierdoor gedwongen geweest om ook mee te gaan in deze concurentieslag.
Overigens denk ik dat fietsliefhebbers door een medium als internet ook veel beter in staat zijn om met voorkennis een product te kopen. Vroeger had je als consument toch vooral de deskundigheid van de plaatselijke fietsenboer nodig. Dit heeft ook zeer zeker een rol gespeelt in de ontwikkelingen van de laatste jaren.
Schoen-pedaal verbinding.
Betrouwbaarheid van (eigenlijk al het) materiaal.
ntwikkeling prijs-kwaliteit verhouding. Vooral de laatste jaren hebben, met name de Duitse merken, ervoor gezorgd dat je voor een niet al te hoog bedrag een technisch goede fiets kunt aanschaffen. Vele andere merken zijn hierdoor gedwongen geweest om ook mee te gaan in deze concurentieslag.
Overigens denk ik dat fietsliefhebbers door een medium als internet ook veel beter in staat zijn om met voorkennis een product te kopen. Vroeger had je als consument toch vooral de deskundigheid van de plaatselijke fietsenboer nodig. Dit heeft ook zeer zeker een rol gespeelt in de ontwikkelingen van de laatste jaren.
ik zit eigenlijk vooral te denken aan
- het comfort bij de hoeveelheid stijfheid , waar je vroeger veel minder comfort had bij een veel slapper frame heb je nu tonnen comfort bij een retestijf frame dit terwijl comfort en stijfheid in logische termen ver van elkaar zouden moeten liggen, echter door gebruik te maken van nieuwe materialen en de kennis hoe die materialen te gebruiken (denk ik vooral aan carbon en de weefstructuren) krijg je een fiets die heel stabiel en direct aanvoelt (stijf) terwijl ie toch wat dempt (comfort ) , tegenwoordig koop je geen fiets meer zonder carbonvoorvork, als je nog meer wilt, carbon stuurtje en zadelpen is ook netjes voor het comfort ot een totaal carbon kader.
- zoals hier al gezegd, banden, fantastisch tegenwoordig, hopen grip, betrekkelijk slijtvast en lekvrij rijden.
- niet te vergeten de groepen, hoe een fietsje van tegenwoordig schakeld (10 speed) is ongelooflijk, snel en precies ! ondanks de flinterdunne kransjes gaat het spul ook behoorlijk lang mee
- het comfort bij de hoeveelheid stijfheid , waar je vroeger veel minder comfort had bij een veel slapper frame heb je nu tonnen comfort bij een retestijf frame dit terwijl comfort en stijfheid in logische termen ver van elkaar zouden moeten liggen, echter door gebruik te maken van nieuwe materialen en de kennis hoe die materialen te gebruiken (denk ik vooral aan carbon en de weefstructuren) krijg je een fiets die heel stabiel en direct aanvoelt (stijf) terwijl ie toch wat dempt (comfort ) , tegenwoordig koop je geen fiets meer zonder carbonvoorvork, als je nog meer wilt, carbon stuurtje en zadelpen is ook netjes voor het comfort ot een totaal carbon kader.
- zoals hier al gezegd, banden, fantastisch tegenwoordig, hopen grip, betrekkelijk slijtvast en lekvrij rijden.
- niet te vergeten de groepen, hoe een fietsje van tegenwoordig schakeld (10 speed) is ongelooflijk, snel en precies ! ondanks de flinterdunne kransjes gaat het spul ook behoorlijk lang mee
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
nog altijd een schrijnend gebrek aan standaarden!
dus anderzijds veel custom maten e.d. (weet nu niet of ik hiervoor moet zijn --> als ik tonnen geld heb misschien of ertegen, want diameters (balhoofd, draad in BB, zadelpen)/schakelgroepen onderling/kettingbladen e.d. blijven veel te moeilijk combineerbaar.
in tegenstelling met vroeger zijn er veel minder exotische fietsen wegens niet UCI conform (de diamantvorm van de kader blijft een constante)
ondanks alle materiaalverbeteringen rijden de profs niet veel harder dan pakweg 10 jaar geleden, hoe dat komt laat ik in het midden, maar duidelijk is dat het materiaal fysisch gezien geen significante factor meer is om sneller te koersen.
dus anderzijds veel custom maten e.d. (weet nu niet of ik hiervoor moet zijn --> als ik tonnen geld heb misschien of ertegen, want diameters (balhoofd, draad in BB, zadelpen)/schakelgroepen onderling/kettingbladen e.d. blijven veel te moeilijk combineerbaar.
in tegenstelling met vroeger zijn er veel minder exotische fietsen wegens niet UCI conform (de diamantvorm van de kader blijft een constante)
ondanks alle materiaalverbeteringen rijden de profs niet veel harder dan pakweg 10 jaar geleden, hoe dat komt laat ik in het midden, maar duidelijk is dat het materiaal fysisch gezien geen significante factor meer is om sneller te koersen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Ik vind eigenlijk niet dat er echt grote verbeteringen zijn geweest de laatste 10, 20 jaar. Zeker niet als je het vergelijkt met bv autosport, schaatsen, zeilen. En dat komt aan de ene kant omdat de fiets 20 jaar geleden al gewoon goed was, wat ook blijkt uit het feit dat er nog zat mensen fietsen op een 20 jaar oude racefiets. En aan de andere kant worden technische verbeteringen in de wielersport op zijn zachtst gezegd niet gestimuleerd door de UCI regels. De verbeteringen die tot hogere snelheden hebben geleid zijn veelal afkomstig van de triatlon, terwijl die een veel kleinere aanhang heeft.
---
Eric
---
Eric
tuurlijk dat ze niet veel harder gaan, wat wil je dat de UCI een motortje toelaat ?
in de loopsport en dergelijke gaan ze toch ook niet bakken harder dan vroeger omdat ze betere schoenen hebben ?
ja, je moet nog steeds zelf trappen, en de reden waarom ze bij de motorsporten zoveel vooruitgegaan zijn is niet alleen de materiaalkennis maar ook de toepassing van electronica en dergelijke.
in de loopsport en dergelijke gaan ze toch ook niet bakken harder dan vroeger omdat ze betere schoenen hebben ?
ja, je moet nog steeds zelf trappen, en de reden waarom ze bij de motorsporten zoveel vooruitgegaan zijn is niet alleen de materiaalkennis maar ook de toepassing van electronica en dergelijke.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 21 December 2006
nog altijd een schrijnend gebrek aan standaarden!
dus anderzijds veel custom maten e.d. (weet nu niet of ik hiervoor moet zijn --> als ik tonnen geld heb misschien of ertegen, want diameters (balhoofd, draad in BB, zadelpen)/schakelgroepen onderling/kettingbladen e.d. blijven veel te moeilijk combineerbaar. .
Ach ik vind dat reuze meevallen. Kijk eens naar computerland. Volgens mij zitten we daar al op meer dan 11 verschillende types geheugenkaartjes, werkgeheugen zijn er voor een veelvoud aan standaarden (niet alleen qua snelheid en timings, maar denk aan registered ram en dergelijke).
Is het in de fietsenwereld toch allemaal erg makkelijk.
nog altijd een schrijnend gebrek aan standaarden!
dus anderzijds veel custom maten e.d. (weet nu niet of ik hiervoor moet zijn --> als ik tonnen geld heb misschien of ertegen, want diameters (balhoofd, draad in BB, zadelpen)/schakelgroepen onderling/kettingbladen e.d. blijven veel te moeilijk combineerbaar. .
Ach ik vind dat reuze meevallen. Kijk eens naar computerland. Volgens mij zitten we daar al op meer dan 11 verschillende types geheugenkaartjes, werkgeheugen zijn er voor een veelvoud aan standaarden (niet alleen qua snelheid en timings, maar denk aan registered ram en dergelijke).
Is het in de fietsenwereld toch allemaal erg makkelijk.