Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Orbea Orca voor 2000 euro?

robert2
Forum-lid

robert2 02 feb 2007 21:31

Ik was eigenlijk bijna zover om een cube agree met ultegra te kopen, zie het topic bij onderdelen.
Maar nu had de FM een interesante aanbieding. Een 2006 model van de Orbea Orca met ultegra en shimano 600 wielen.
Voor 2000 euro
Wel 700 euro ofzo meer dan de cube, maar wel een Orca. Nu had ik wat gekeken maar de Orca wordt niet echt als een stijve goede fiets beschreven.
Dus wat zouden jullie doen?
Groeten Robert

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 feb 2007 00:32

Dat ligt er vooral aan hoeveel jij weegt en hoeveel je wilt uitgeven. Als je in een prijsklasse tot 2000 gaat kijken is er weer zoveel meer te koop.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 03 feb 2007 06:07

Tussen de oude orca en de nieuwe schijnt een wereld van verschil te zitten. De nieuwe is een heel nieuw (mooi) ontwerp en ook een stuk stijver dan de vorige (die toch wel als een zeer slap frame bekend stond).

lucr
Forum-lid

lucr 03 feb 2007 09:26

Ik heb de oude Orca gekocht enkele jaren geleden (eind 2004). Tijdens een groepsrit is iedereen vol bewondering voor mij met die Orca. Dat komt vooral omdat die Orca zo hard slingert, dat iedereen het fantastisch vindt dat ik recht blijf. De voorvork trilt enorm (blijkbaar kregen velen een nieuwe voorvork, ik was niet op de hoogte hiervan toen). De versnellingen kun je niet goed afstellen want de bottom bracket is niet stijf genoeg. Als ik voldoende kracht zet kan ik die toch wel enkele cm krom trekken. En tenslotte heb je nog het achterwiel dat zwabbert. Enkele mensen hadden mij op dit forum gewaarschuwd, maar ja als je een leuke fiets ziet...

Het grote voordeel is wel dat het zeer comfortabel rijden is, waarschijnlijk omdat het frame zo slap is. Ik denk wel dat Orca al die opmerkingen heeft verwerkt in hun nieuwe fiets en dat de nieuwe Orca wel een goede fiets is. Zo zie je maar dat je best niet de eerste reeks van een frame koopt.

robert2
Forum-lid

robert2 03 feb 2007 14:11

Ja zoiets had ik al gelezen over dat hij niet al te stijf was. ik ben welliswaar maar 60kg maar ons pap, die er toch ook wel eens op zal willen is 80-85 ofzo. En ik word ook nog wel wat zwaarder denk ik.
Het is ook na een oude champion mondial mijn eerste nieuwe race fiets en ik vind een orca dan een beetje veel van het goede. En hij kost een een hoop meer. Voor mij dus gewoon een Cube.
maargoed, voor iemand die een 2006 orca met 50 korting wil, de FM is in Eersel. Maar die korting zal ongetwijfeld ook bij andere Orbea dealers gelden, want ze willen er bij Orbea vanaf in verband met de nieuwe orca.
Groeten Robert

Plaats reactie