Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Euro achternakijken

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 12 feb 2007 13:48

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 12 Februari 2007

Zo weinig?!! Als ik de Campagnolo freaks mag geloven gaat Campa 3x langer mee dan Shimano.......... Ter vergelijking: mijn Ultegra cassette ziet er na 4500 km nog perfect uit. Dus er lijkt me een andere oorzaak. Verkeerde kettinglengte, of niet goed schoon gehouden of verkeerd/niet gesmeerd?? Of heb je veel door de regen gereden?


Een oorzaak kan ook je rijstijl zijn. Snel accelereren, zwaar verzet rijden etc. Bij mij gaat een ketting slechts 2500 km mee en moet ik dan ook de 2 meest gebruikte kransjes vervangen.
ketting:         campa chorus C10cassette:      campa chorus C10 (13-26)onderhoud:  reinigen en smeren elke 300-400 km
Een levensduur van 4500 km lijkt me dus niet exceptioneel kort.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2007 15:19

Enige wat ik me voor kan stellen is dat de TS bijna alleen maar op z'n buitenblad aan het rijden is en daardoor met een hele schuine ketting lijn rijdt. Bij fatsoenlijk onderhoud kan een Campa cassete gewoon niet volledig versleten zijn na 4000 km. En als er 2 tandjes versleten zijn dan had de FM die gewoon kunnen vervangen, want dat had de TS een dikke 60 euro bespaard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 12 feb 2007 20:09

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 Februari 2007

Enige wat ik me voor kan stellen is dat de TS bijna alleen maar op z'n buitenblad aan het rijden is en daardoor met een hele schuine ketting lijn rijdt. Bij fatsoenlijk onderhoud kan een Campa cassete gewoon niet volledig versleten zijn na 4000 km. En als er 2 tandjes versleten zijn dan had de FM die gewoon kunnen vervangen, want dat had de TS een dikke 60 euro bespaard.


Ketting ligt op het binnenblad (triple), en ligt achter op het 3 of 4 kransje van buitenaf gezien. Dus niet echt schuin.Ik heb  nooit langer met een ketting en cassette gedaan. Volgens mijn FM en de vorige is 4500 een goed gemiddelde.De ketting wordt elke week (350) km compleet schoongemaakt met ontvetter en van nieuw vet (drylube) voorzien.Met mijn MTB ga ik minder zuinig om en die draait zo'n 6000 km met een ketting en cassette.
Oja, volgens mijn FM was de cassette niet te delen vandaar een geheel nieuwe. Ik heb wel gevraagd waarom hij geen BBB spulletjes erop gezet heeft. Antwoord: gebruik ik niet meer omdat het teveel ellende heeft.
Vraag van mij aan hem: is het niet beter 2 of 3 kettingen te nemen. Nee, want zo'n kettingpons voor Campagnolo kettingen kost ook 110 Euro.  Dan moet je nog "staafjes"kopen, dus veel goedkoper wordt het niet
Let wel, op mijn vorige racefiets zat een Veloce groep en die deed het ook niet veel langer. Maar toen wisselde hij wel naar BBB onderdelen. Deze 9 speed heeft er nooit problemen mee gehad. voor het overige: nieuw balhoofdvet en gesteld, nieuw achterremkabel, voorremkabel gesmeerd. Nieuwe remblokken.Deze zijn niet apart berekend, misschien in de prijs van de ketting gedaan .
Al met al vandaag met een collega over gehad, die had vorig jaar zijn MTB bij een grote FM in het zuiden des lands van 3 nieuw voorbladen, nieuwe cassette en nieuwe ketting laten voorzien, Alles DEORE, en schrik niet € 385,- .
Dat is dus net zoveel als een grote beurt voor een auto.Ik heb dus volgens de geachte lezers duidelijk teveel betaalt, en ik zal nog wel een paar keer op mijn hoofd krabben voor ik hem nog eens met een bezoekje vereer.
Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2007 20:27

Ik zou maar gewoon een andere FM zoeken, want hij is gewoon niet eerlijk tegen je. Een FM die het bestaan van Connex en KMC ketting niet kent kan ik bijna niet geloven of het is de grootste prutser van 't land.  Alleen de grootste tandtjes zitten bij een Centaur cassete per 2 en die kan je ook zo samen vervangen. 4500 km vind ik extreem kort voor een campa cassete, het enige wat het leven een beetje zou kunnen verkorten is dat je misschien een te sterke ontvetter op de ketting gebruikt.
Het zou eens zo fijn zijn als FM's in het algemeen meer in rekening brengen wat dingen kosten en niet de arbeidskosten in materiaalkosten onder brengen en dergelijke. Ik was pas met een fiets een beurtje geven gewoon 2 uur bezig en dat was zonder kabels te vervangen. 2 uur een FM kost ook gewoon 70 euro of nog wat meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 12 feb 2007 20:44

eerlijk waar ik heb vorig jaar metb mijn casette -+ 8000 km (miche) gedaan an ook met mijn ketting (chorus) en heb hem noooit gesmeerd of gepoetst hij staat nl in de woonkamer en ma wil nie da ik met produkten aan zit
ik heb er wel maar enkele keren mee in de regen gereden
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5584
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 12 feb 2007 21:03

Nog wat prijzen van een winterbeurt:Prijs van de beurt 60 euro, hierbij is alles uit elkaar geweest en nieuw vet ingegaan. Echt alles dus trapas,balhoofdstel, naven e.d. Zag zelfs dat de bidonhouders eraf geweest zijn.
Ketting KMC X10                  27,505 kransjes van de cassette 56,00kabels binnen/buiten           10,00stuurlint                                 7,95
Lijken mij redelijke prijzen.Heb niet het idee dat het vel hier over mijn neus gehaald is!
PS de ketting had er meer dan 8000 km opzitten en was zeker nog niet compleet versleten. Ben na 4500 km een keer langs geweest, en toen was de slijtage minimaal.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 feb 2007 21:31

Adviesprijs van Centaur cassette is inderdaad iets van 110 euro.... (doch bij salden te krijven voor E 69,-)

Wijze les: koop een kransafnemer en verwissel de boel de volgende keer zelf
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 12 feb 2007 21:53

Inderdaad, als TS best wel aardig wat kilometers maakt, dan is het wel aan te raden om zelf zijn fietsen te gaan onderhouden. Dan gaat dat best wel lonen.
 

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 13 feb 2007 16:58

Quoten: Origineel geplaatst door dream-plus op 12 Februari 2007


Inderdaad, als TS best wel aardig wat kilometers maakt, dan is het wel aan te raden om zelf zijn fietsen te gaan onderhouden. Dan gaat dat best wel lonen.
Dat zal dan wel moeten wil ik deze prijzen de baas blijven. Echter de MTB is weer Shimano afmontage. Heeft iemand enig idee wat (ik denk van wel) wat voor gereedschap ik moet aanschaffen. Of is een box van BBB met alles erin een optie (en dan niet de duurste)..
Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

colnagogissmio
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2007 18:12

colnagogissmio 13 feb 2007 20:02

Gereedschap... vrij simpel. Koop een goedkoop koffertje van Extreme oid. Gooi de kettingpons weg en koop een goede. Set steeksleutels, tangetje en baco erbij en je bent al een heel eind.

Gooi het in een ouderwetse gereedschapskist (uitvouwding) met tape, tie-wraps, stanleymes, schaar, lucifers, aansteker en flesopener erbij en je bent er eigenlijk al.

Plaats reactie