Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

boutje buitenblad

vitser
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:30

vitser 20 feb 2007 21:10

zit met een probleempje, bij het losmaken van mijn buitenblad (ultegra) draait een van de boutjes "zot" waardoor ik het blad er niet af krijg.
iemand suggesties?

maarten_h
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jul 2006 00:16

maarten_h 20 feb 2007 21:15

Misschien proberen uit te boren?
Cannondale CAAD 5 met Centaur 2007

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2771
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 20 feb 2007 21:52

"Misschien proberen uit te boren?"
Geen wonder dat fietsenmakers nog steeds geld verdienen
Bladboutjes maak je los met behulp van een shimano contrasleutel. Daar hou je de achterkant van de bout mee vast, ook handig bij aandraaien overigens. Kost een paar Euro maar dan heb je ook wat. Uitboren, hoe verzin je het...

theriddler
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03

theriddler 20 feb 2007 22:09

een flinke schroevedraaier kan ook , zonder problemen
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 feb 2007 00:06

Ik hoop dat de TS met zotdraaien bedoeld dat z'n imbus is uitgelubberd. Als dit het geval is kan je beginnen met een sleufje in het boutje frezen met een dremel en daar een stevige schroevendraaier inzetten evt. icm een goedje dat de grip verbeterd.(van Bison)
Maar als het gaat om het meedraaien van het boutje aan de achterzijde van het blad; en nou als de donder zo'n contra sleuteltje kopen!

klaasjuh
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 mei 2006 01:22

klaasjuh 23 feb 2007 19:52

Ik heb helemaal geen sleutel nodig met vastmaken klemt hij zichzelf en met losdraaien heb ik ook geen problemen en je kan hem ook met je vinger ff tegenhouden totdat hij klemt (als je hem vast draait) ik heb nooit problemen met gehad
gr klaas
Vallen doet niet zeer,,<br>
Alleen het neerkomen wel :P

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 16 mar 2007 20:06

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 20 Februari 2007


Ik hoop dat de TS met zotdraaien bedoeld dat z'n imbus is uitgelubberd. Als dit het geval is kan je beginnen met een sleufje in het boutje frezen met een dremel en daar een stevige schroevendraaier inzetten evt. icm een goedje dat de grip verbeterd.(van Bison)
Maar als het gaat om het meedraaien van het boutje aan de achterzijde van het blad; en nou als de donder zo'n contra sleuteltje kopen!

Wat te doen als je nu eenmaal over geen dremel beschikt? De bout is volledig uitgeblubberd hier... Zijn nog twee boutjes te gaan, allebei volledig rondgedraaid langs binnen.
Nulla tenaci invia est via!

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 17 mar 2007 00:21

 Wat te doen als je nu eenmaal over geen dremel beschikt? De bout is volledig uitgeblubberd hier... Zijn nog twee boutjes te gaan, allebei volledig rondgedraaid langs binnen.


Hoi,
 
Je hebt waarschijnlijk de andere drie boutjes er wel uitgekregen, dus kan je even met een schuifmaat meten hoeveel mm. de gaten in je binnenblad zijn.
Kies een boor van iets grotere diameter en boor de moertjes aan het binnenblad (lees achterzijde van je trapstel) uit!
Aan deze moertjes zit n.l. een randje welke verzonken in je binnenblad zit.
Dit randje wegboren, en de rest van het moertje incl. kapot gedraaid boutje kan je er aan je voorblad uithalen.
Wel een scherpe boor gebruiken en trage draaisnelheid !
Succes,
 
Ciao.

Plaats reactie