Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Einde voor Der Jan?

derramon
Forum-lid

derramon 27 feb 2007 20:19

Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 27 Februari 2007

Poets, ik vrees dat anderzijds teveel mensen tegen de klippen op in hun helden blijven geloven. Vooral op de Amerikaanse fora is dit bijna ziekelijk absurd bij de fans van Tyler Hamilton.

Natuurlijk blijf ik Jan geloven, ik heb hem 10 jaar lang bewonderd en hij heeft mij gemotiveerd om zelf te gaan fietsen. Pas als er echt keihard bewijs is of als hij het zelf toegeeft, dan geloof ik in zijn schuld, maar zelfs dan blijft hij voor mij een mooie renner. Volgens mij hou jij erg van leedvermaak en begrijp je niet dat een vrij ernstige situatie is binnen het wielrennen, of topsport in zijn algemeenheid.

poets
Forum-lid

Gebruikersavatar poets 27 feb 2007 20:58

persoonljk vind ik Ullrich een van de meest getalenteerde renners van de laatste jaren en ook zijn stijl vind ik mooi,helaas is zijn mentaliteit van mindere kwaliteit en ook een van de redenen van zijn situatie.
maar de manier waarop hij afscheid moet nemen is betreurenswaardig voor zo'n man.

pesah
Forum-lid

pesah 27 feb 2007 21:07

Quote: Origineel geplaatst door TimoWr op 27 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door pesah op 27 Februari 2007 @TimoWr: Is Ullrich volgens jou schuldig of onschuldig aan het gebruik van doping en wat zijn volgens jou daarvoor de argumenten? Als ik dat ga beantwoorden verval ik in herhaling. Iedereen in dit topic heeft een mening op basis van wat hij gelooft of denkt te weten. Niemand kent de feiten. Het is mijn mening dat teveel tegen hem spreekt.

Geld dit voor jou dan voor alle grote renners? Allemaal hebben ze aanklachten, verdacht makingen, noem het maar op tegen zich gehad. Als dat voor jou voldoende is, soi.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 27 feb 2007 22:53

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 27 Februari 2007

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 26 Februari 2007

Off-topic, altijd goed
Ja, ik speel piano. Mag ik vragen waarom je dat vraagt, zo hier in een topic over doping? Vandaag ca. 3 uur piano gespeeld. Ben momenteel bezig met een scherzo van Frédéric Chopin en een aantal werken van Franz Liszt.
Tijdens het studeren (of in mijn vrije tijd) heb ik meestal muziek op de achtergrond. Zelden barokmuziek, meestal muziek uit de Romantiek (Chopin, Brahms, Liszt, Schumann, Rachmaninoff etc.). Zo ook nu; beluister het derde pianoconcert van Sergeï Rachmaninoff, vertolkt door Earl Wild, volgens een aantal kenners "de laatste romanticus", wat Vladimir Horowitz eigenlijk ook was.... Van laatstgenoemde maestro ben ik in het bezit van een prachtige opname van Rachmaninoffs derde pianoconcert. Horowitz interpretatie spreekt mij overigens meer aan, mijns inziens is deze onovertrefbaar.
Luister je zelf naar klassieke muziek? Zo ja, waar gaat jouw voorkeur naar uit?

Vraag kwam een beetje voort uit een cursus welke ik gevolgd heb inzake breinonderwijs, mindmappen en snellezen. Het blijkt namelijk dat onze hersenen golven produceren met verschillende frequenties. Wanneer de frequentie tussen de zeven en veertien Hertz ligt, zitten we in de zogenoemde alfa-staat. Hierbij ben je ontspannen en toch alert: een ideaal gebied om te leren en informatie op te nemen. Het schijnt dat ademhalingsoefeningen, jongleren of harmonieuze barokmuziek kunnen hierbij helpen. Barokmuziek heeft een 3/4 maat (?), in ieder geval wat overeenkomt met je hartslag (tussen 50-60 p/min). E.e.a. volgens onderzoek door de Bulgaarse professor Lozanov.Vroeg me dus af af, aangezien ik zelf geen enkel verstand heb van klassieke muziek welke barok muziek aan te raden is? Dus enige suggestie. Daarnaast wilde ik weten of je klassieke muziek op de achtergrond draait tijdens het studeren. Ikzelf heb in het verleden nooit iets van (achtergrond) muziek gebruikt. Het moest bij mij altijd stil zijn. Maar wil het experiment wel eens proberen met barok. Vandaar dus.

Interessante kwestie. Dat muziek op een bepaalde manier stimuleert, wist ik èn ervaar ik: achter mijn piano kan ik (al dan niet mijn) woede, frustratie, fantasie kwijt.... omgekeerd: muziek ontspant, inspireert... Waar jij het over hebt, geluidsgolven etc., daar is denk ik wel wat voor te zeggen, hoewel ik er zeer sceptisch tegenaan kijk. Muziek laat zich nl. - zo is mijn visie - niet eenvoudig vertalen in wetmatigheden; muziek als kunststijl is meer dan alleen maar golven, frequenties... muziek blijft iets onbevattelijks, iets wat moeilijk definieerbaar is, iets wat persoonlijk opgevat wordt of kan worden...
Over Barokmuziek. Het is niet zo dat Barokmuziek standaard in 3/4-maat geschreven is. Barok is een bepaalde kunststijl en - daarmee ook- muziekstijl. Kenmerkend voor de muziekstijl is het aanwezig zijn van melodie en begeleiding (monodie), het harmonische contrapunt (harmonisch=welluidend), het gebruik van thema's uit de oudheid (m.n. Griekse en Romeinse) en mythologie.
Bij 3/4 maat kunnen we bijvoorbeeld denken aan het menuet. Menuet is een bepaalde dansvorm meestal in 3/4, 3/8 en 6/8 maat. Andere bekende dansvormen: de bourrée en de gavotte. Andere muziekvormen waarin vooral het contrapunt een belangrijke rol speelt: de fuga en de prelude. Denk ook aan de cantate en de suite.
Belangrijke uitvinding: de pianoforte, voorloper van de huidige piano, een instrument dat in tegenstelling tot het klavecimbel sterk (zeg maar "hard") en zacht kan spelen (piano=zacht, forte=sterk). Belangrijke barok componisten: Johan S. Bach, Alessandro Scarlatti, George Fr. Handel (denk aan het oratorium Messiah), Couperin, Vivaldi, Jean-Baptiste Lully en veel meer. Grote bijdragen heeft Bach voor de piano geleverd. Denk aan het beroemde werk "das wohltemperierte Klavier", een bundel van fuga's en preludes in alle toonsoorten (in verschillende maten, zoals 4/4, 3/8, 3/4 en zelfs 9/8).
Overigens, je schreef: "Barokmuziek heeft een 3/4 maat (?), in ieder geval wat overeenkomt met je hartslag (tussen 50-60 p/min)". Ik denk dat je hier iets door elkaar haalt. Ritme, tempo maar ook dynamiek zijn aan elkaar verwante begrippen, echter met een verschillende betekenis. Maat is niet hetzelfde als tempo. Hartslag(ritme) in overeenstemming brengen met het tempo van de muziek lijkt mij lastig, lastiger wordt het om maat in overeenstemming te brengen met hartslag temeer omdat hartslag dynamisch is (continu verandert).
Barokmuziek is trouwens erg onrustig. Voor pianomuziek wordt veel gebruik gemaakt van ornamenten zoals tremolo's (trillingen), mordenten, cadensen. Of het geschikt is voor achtergrondmuziek om bijvoorbeeld beter te concentreren of ontspannen; is heel persoonlijk.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 27 feb 2007 23:41

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 26 Februari 2007

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 26 Februari 2007

nderzoek zou aan het licht brengen dat hij bij die Spaanse arts was geweest en de nodige middeltjes had gekregen. Die moet hij nu missen en zonder die rotzooi kan  der Jan niet meer meekomen.

Van dit soort berschuldigingen moet ik kotsen.
Hij is nooit positief bevonden. En o'ja mijn dokter houd van paardrijden. Zou hij soms contacten hebben met een dierenarts die.....

Kots maar lekker hoor! De waarheid is hard! Toen Jan gevraagd werd om zijn DNA te vergelijken met die bloedmonsters weigerde hij dit! Het moge duidelijk zijn waarom! Die Dr Fuentes had veel van die bloedmonsters klaar liggen waarvan de meeste afkomstig waren van NIET wielrenners.  Sportfraudeurs zitten overal en die bloeddoping is moeilijk of niet vast te stellen.  Als je weigert om middels een DNA test je onschuld vast te stellen dan stinkt dat! Uitgekotst?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 28 feb 2007 01:59

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 27 Februari 2007

nderzoek zou aan het licht brengen dat hij bij die Spaanse arts was geweest en de nodige middeltjes had gekregen. Die moet hij nu missen en zonder die rotzooi kan  der Jan niet meer meekomen.

Hij is nooit positief bevonden. En o'ja mijn dokter houd van paardrijden. Zou hij soms contacten hebben met een dierenarts die.....

Kots maar lekker hoor! De waarheid is hard! Toen Jan gevraagd werd om zijn DNA te vergelijken met die bloedmonsters weigerde hij dit! Het moge duidelijk zijn waarom! Die Dr Fuentes had veel van die bloedmonsters klaar liggen waarvan de meeste afkomstig waren van NIET wielrenners.  Sportfraudeurs zitten overal en die bloeddoping is moeilijk of niet vast te stellen.  Als je weigert om middels een DNA test je onschuld vast te stellen dan stinkt dat! Uitgekotst?

Ik moet er ook van kotsen en ook van dit antwoord: Het blijft een feit dat Ulrich nooit betrapt is en nog erger ook nergens van is beschuldigd, er zijn alleen maar geruchten rondgezaaid. Hij heeft wel heel vaak gevraagd om hem ergens van te beschuldigen, maar geen respons. Na 8 maanden mogen ze toch op zijn minst zeggen waar ze hem van verdenken.
Stel je eens voor iemand suggereert iets en dan is in een klap je cariere, waar je je hele leven voor getraind hebt (nou ja, Jan dan niet) naar de haaien. Dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden.
Afbeelding

zware
Forum-lid

zware 28 feb 2007 10:56

Quoten: Origineel geplaatst door poets op 27 Februari 2007

persoonljk vind ik Ullrich een van de meest getalenteerde renners van de laatste jaren en ook zijn stijl vind ik mooi,helaas is zijn mentaliteit van mindere kwaliteit en ook een van de redenen van zijn situatie.maar de manier waarop hij afscheid moet nemen is betreurenswaardig voor zo'n man.

Hoe, zijn mentaliteit van mindere kwaliteit? Ik persoonlijk weiger mee te mekkeren met de kudde, dat hij in de winter zich volledig liet gaan, en niet leefde als een prof. Stel, ik zech wel stel, dat hij zich toe legde op de (minder zwrare) ronde's, Italië, Spanje, Zwitserland ezv, met andere woorden dat hij Armstrong meed, hij zou deze ronde's vier tot vijfmaal gewonnen kunnen hebben, en dan als een zeer groot renner gevierd  worden, maar dat dat deed hij niet, nee hij ging ieder jaar weer de confontratie met Lance aan. Wetende dat Lance allicht beter was, maar toch deed hij. Welnu ik vind dit juist getuige van een zeer grote mentaliteit. Men moet het maar doen. Chapeau Jan.

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 28 feb 2007 10:58

Wel, wel, ericpeters! Die arme Ullrich smeekt erom hem te vertellen waarvan hij wordt beschuldigd en geen mens is bereid het hem te zeggen! Waar gaat de wereld naartoe? De zoveelste onschuldige ziel die zomaar met de vinger wordt gewezen. Ocharmkes, toch! 
Zware wil ik er aan herinneren dat Ullrich voor zijn gigantisch jaarloon toch één wedstrijd per jaar mocht presteren. Of werd hij door T-Mobile zo zwaar betaald enkel en alleen om aan zijn zwembad te liggen?

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 28 feb 2007 12:23

Quoten: Origineel geplaatst door ericpeters op 28 Februari 2007

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 27 Februari 2007

Ik moet er ook van kotsen en ook van dit antwoord: Het blijft een feit dat Ulrich nooit betrapt is en nog erger ook nergens van is beschuldigd, er zijn alleen maar geruchten rondgezaaid. Hij heeft wel heel vaak gevraagd om hem ergens van te beschuldigen, maar geen respons. Na 8 maanden mogen ze toch op zijn minst zeggen waar ze hem van verdenken.
Stel je eens voor iemand suggereert iets en dan is in een klap je cariere, waar je je hele leven voor getraind hebt (nou ja, Jan dan niet) naar de haaien. Dat is toch eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Ook Lance Armstrong is nooit betrapt! Wat zegt dat? Dat hij hoogstwaarschijnlijk  niets gebruikt heeft . Met Jan ligt de zaak anders want er werden zakjes bloed gevonden bij die louche dokter Fuentes met code naam: Jan- zoon van Rudico
Ook andere zakjes bloed hadden code namen die wezen naar wilerenners, hardlopers en andere athleten. Jan had gewoon een DNA onderzoek moeten toestaan om zijn onschuld aan te tonen. Ik had dit direkt gedaan als ik nooit bij de Fuentes was geweest voor bloedafname. Dan had ik die pers te kakken gezet. Jan niet! Die durfde dat niet wetende wat de uitkomst zou zijn. Hij heeft zichzelf verdacht gemaakt met zijn weigering!
Ook de `Leeuw van Vlaanderen` brulde altijd dat hij clean gekoerst had.Totdat hij onlangs bekende dat hij de boel belazerd had. Is hij ooit betrapt? De meeste renners `pakken ` en ben ervan overtuigd dat 90 van al die ´mooie overwinningen´ behaald zijn met één of andere vorm van doping. Daar kots ik nu van! Is dát sport? De boel bedonderen met allerlei hulpmiddeltjes ? Eerloze zwendelaars zijn het!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 28 feb 2007 13:02

Laat ons wel wezen. Niet enkel sporters belazeren de boel, de hele maatschappij is één groot bedrog. De heren met de grote poen, die in vele gevallen ook al op zeer onrechtmatige wijze werd verkregen, bevinden zich dan nog in de luxe-positie dat zij een leger peperdure advocaten voor hun kar kunnen spannen om alles via zogenaamde procedurefouten onder de mat te vegen of er in het slechtste geval onderuit te komen met een straf die ronduit belachelijk is in verhouding tot de misdaad. De kleine man heeft die mogelijkheid niet en is meestal de dupe. Is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Jammer maar helaas.
Kijk maar naar Basso. Voor hem gaat alles doodleuk door alsof nooit een affaire Fuentes heeft bestaan. Als een 'kleine' prof op doping wordt betrapt, ook al gaat het in vergelijking met bloeddoping om een pruts, heeft hij meteen twee jaar schorsing aan zijn been en ziet hierdoor meestal met onmiddellijke ingang zijn carrière beëindigd. Bovendien spuwt de publieke opinie hem meestal uit; van Basso maakt men in Italië een held.

speed@
Forum-lid

speed@ 28 feb 2007 13:03

@marconi: Wel eens van smaad gehoord?
Ride on

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 28 feb 2007 13:03

Quote: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 27 Februari 2007

Interessante kwestie. Dat muziek op een bepaalde manier stimuleert, wist ik èn ervaar ik: achter mijn piano kan ik (al dan niet mijn) woede, frustratie, fantasie kwijt.... omgekeerd: muziek ontspant, inspireert...
Waar jij het over hebt, geluidsgolven etc., daar is denk ik wel wat voor te zeggen, hoewel ik er zeer sceptisch tegenaan kijk. Muziek laat zich nl. - zo is mijn visie - niet eenvoudig vertalen in wetmatigheden; muziek als kunststijl is meer dan alleen maar golven, frequenties... muziek blijft iets onbevattelijks, iets wat moeilijk definieerbaar is, iets wat persoonlijk opgevat wordt of kan worden...Over Barokmuziek. Het is niet zo dat Barokmuziek standaard in 3/4-maat geschreven is. Barok is een bepaalde kunststijl en - daarmee ook- muziekstijl. Kenmerkend voor de muziekstijl is het aanwezig zijn van melodie en begeleiding (monodie), het harmonische contrapunt (harmonisch=welluidend), het gebruik van thema's uit de oudheid (m.n. Griekse en Romeinse) en mythologie. Bij 3/4 maat kunnen we bijvoorbeeld denken aan het menuet. Menuet is een bepaalde dansvorm meestal in 3/4, 3/8 en 6/8 maat. Andere bekende dansvormen: de bourrée en de gavotte. Andere muziekvormen waarin vooral het contrapunt een belangrijke rol speelt: de fuga en de prelude. Denk ook aan de cantate en de suite.Belangrijke uitvinding: de pianoforte, voorloper van de huidige piano, een instrument dat in tegenstelling tot het klavecimbel sterk (zeg maar "hard") en zacht kan spelen (piano=zacht, forte=sterk). Belangrijke barok componisten: Johan S. Bach, Alessandro Scarlatti, George Fr. Handel (denk aan het oratorium Messiah), Couperin, Vivaldi, Jean-Baptiste Lully en veel meer. Grote bijdragen heeft Bach voor de piano geleverd. Denk aan het beroemde werk "das wohltemperierte Klavier", een bundel van fuga's en preludes in alle toonsoorten (in verschillende maten, zoals 4/4, 3/8, 3/4 en zelfs 9/8).Overigens, je schreef: "Barokmuziek heeft een 3/4 maat (?), in ieder geval wat overeenkomt met je hartslag (tussen 50-60 p/min)". Ik denk dat je hier iets door elkaar haalt. Ritme, tempo maar ook dynamiek zijn aan elkaar verwante begrippen, echter met een verschillende betekenis. Maat is niet hetzelfde als tempo. Hartslag(ritme) in overeenstemming brengen met het tempo van de muziek lijkt mij lastig, lastiger wordt het om maat in overeenstemming te brengen met hartslag temeer omdat hartslag dynamisch is (continu verandert).Barokmuziek is trouwens erg onrustig. Voor pianomuziek wordt veel gebruik gemaakt van ornamenten zoals tremolo's (trillingen), mordenten, cadensen. Of het geschikt is voor achtergrondmuziek om bijvoorbeeld beter te concentreren of ontspannen; is heel persoonlijk.

Jan, het schijnt dat barok een tempo heeft van 60 tellen per seconde, hierdoor zullen je hersenen als het ware ook op die frequentie gaan werken. Je hersengolven krijgen dan ook een frequentie van 1 Hertz (60 tellen per minuut is 1 tel per seconde). Op het moment dat je hersengolven zich dus gaan aanpassen aan het tempo van de muziek, kom je langzaam maar zeker in de alfastaat. De Bulgaarse professor Lozanov heeft door middel van barokmuziek en de alfa-staat, aangetoond dat mensen 5 keer sneller kunnen leren. Het schijnt dat je informatie het beste opneemt in de alfa fase ipv bijv:
    * Bèta – Je hersenen zijn druk met van alles. Hele snelle, zwakke stroompjes schieten door je hersenen heen. Waarschijnlijk ben je met heel veel verschillende dingen tegelijk bezig.
    * Alfa – Dit is je leerstaat. Je bent ontspannen, alert en gefocust op één ding. Heel veel sterke stroompjes schieten door je hersenen heen.
    * Theta – Als je zit te dagdromen, mediteren of in een trance bent, bevind je je in deze staat. Sterke stroompjes met een lage frequentie schieten door je hersenen heen.
    * Delta – Je bevind je alleen in de Delta–staat als je slaapt. Er is dan zo goed als nauwelijks hersenactiviteit. De hersenactiviteit is zéér onregelmatig.

In de Alfa-staat hebben je hersengolven ongeveer een frequentie van 7 Hertz.

Afgezien van het bovenstaande moet ik zeggen dat de curcus over snellezen een ware eye-opener was voor mij.Zou ik iedereen aanraden die dagelijks veel informatie tot zich moet nemen.
What makes the boat go faster?

Plaats reactie