Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Deore

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 19 mar 2007 14:59

Ik heb tamelijk wat ervaring met racefietsen, maar niet met MTB's. Nu heb ik onlangs een nieuw, blank MTB-frame gekocht en een vriend gaat hem volledig voorgeveerd afmonteren (ik moet dus nog alle onderdelen aanschaffen).
Nu had ik gedacht aan een Deore-groep, doch mijn vriend vindt de kwaliteit van de shifters daarvan onvoldoende. Hij raadt mij aan betere (lees: duurdere) shifters te kopen en op andere onderdelen te besparen. Hij overweegt ook een eventuele combinatie van Shimano- en SRAM-onderdelen. Aan de volledige groep wil ik maximaal 200 euro besteden!!!. Veiligheid staat zeer hoog in mijn vaandel en het moet toch behoorlijk bedrijfszeker zijn (ik realiseer mij vanzelfsprekend dat ik voor 200 euro geen topkwaliteit kan krijgen).  
Het is niet mijn bedoeling met die MTB aan beachraces deel te nemen of er veel in de modder mee te ploeteren. Ik wil hem voornamelijk in de winter gebruiken op behoorlijk berijdbare bospaden om mijn conditie op peil te houden; af en toe een ritje op de weg kan er natuurlijk ook bijkomen (buiten de winterperiode blijf ik met mijn racefiets op de weg rijden).
Jullie visie graag inzake de samenstelling van de groep?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4371
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mar 2007 18:27

Persoonlijk zou ik liever extra geld uitgeven aan een betere achter derailleur en cassette, dan aan de shifters. Wat tegenwoordig de kwaliteit is van de shifters weet ik echter niet, maar voorheen met de rapid fires, deden de shifters echt niet onder voor de duurdere groepen.

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 19 mar 2007 20:44

Quote: Origineel geplaatst door scottwilko op 19 Maart 2007
Persoonlijk zou ik liever extra geld uitgeven aan een betere achter derailleur en cassette, dan aan de shifters. Wat tegenwoordig de kwaliteit is van de shifters weet ik echter niet, maar voorheen met de rapid fires, deden de shifters echt niet onder voor de duurdere groepen.




Lijkt mij ook. Derailleur en cassette hebben merkbaar veel invloed op het schakelgedrag. Goedkope derailleurs schakelen (na een tijdje) beduidend minder, de shifters blijven hun werk wel gewoon doen. (en ja, ik heb met goedkoop én duur schakelwerk rondgereden).
Je merkt het wel, betere shifters. Maar dat is naar mijn mening vooral hoe ze aanvoelen. Het schakelen zal niet extreem veel beter zijn. Qua duurzaamheid weet ik niet of shifters uit hogere groepen beter zijn.

p.s. ik zit er aan te denken om mijn Cube LTD Comp 2006 (in onderdelen) te verkopen. Mischien interesse? Heb je voor 200 euro al gauw je groepje bij elkaar

edit: Ik zie nu pas dat je vriend Deore shifters afraad? Deze zitten dus op me Cube gemonteerd en hier heb ik geen enkele problemen mee gehad (na 2500km). Zegt natuurlijk niets over kwaliteit, maar het is geen rommel iig

josdewit
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2006 23:05

josdewit 19 mar 2007 21:37

Mijn Cube is afgemonteerd met shifters, kettingwielen, cassette en ketting van de deore groep voorderailleur van LX en achter derailleur van XT en mijn Merida met de shifters, derailleurs, crank en kettingwielen van de XT M750 groep en deore cassette en ketting . Op beide heb ik ca 2500 km gereden. Van de groep op de Merida heb ik vorige week de ketting en de cassette vervangen en de groep op de Cube werkt nog perfect. Maar zoals ik nu de slijtage van de groep op de Cube meet dan zal t.z.t. de volledige groep vervangen moeten worden. Ik verwacht nog ca 1000 km te maken hiermee. De Merida gebruik ik ca 50 op verharde weg en de Cube uitsluitend in het duin. ndanks dat de goedkopere groep op de Cube zwaarder belast wordt heb ik minder last van slijtage doordat alles gelijkmatig slijt. Het enige wat mij opvalt is dat de iets XT lichter loopt, maar dat komt waarschijnlijk door de lagering van de crank.
Van beide fietsen werken de shifters perfect, nog nooit geen problemen mee gehad.
 
Jos.

wouterp
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 mar 2006 18:14

wouterp 24 mar 2007 19:30

Ik rijd al jaren met Deore, ook in moddr etc., en natuurlijk is het relatief zwaar en het zal natuurlijk niet de meest soepel schakelende afmontage zijn, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Kortom, het is geen top, maar de prijs-kwaliteit verhouding is m.i. erg goed. In diepe modder had ik wel eens wat problemen, maar sinds ik een mudflap heb gemonteerd zijn die problemen opgelost.

talktalk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 mar 2007 17:58

talktalk 02 apr 2007 12:43

Ik vind de Deore XT ideaal voor het crossen. Waarom nog beter gaan?

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 02 apr 2007 13:30

Deore XT is ook de op een na hoogste groep.
Maargoed ik zou kijken voor een LX groepje. Is wel te vinden rond de 200. Misschien iets meer. LX is toch gewoon wel een stukje beter dan deore.
Wil je het geld er niet aan uitgeven. Dan zou ik bij de deore groep in ieder geval een xt achterderailleur pakken. Omdat de achterderailleur het verschil in schakelen maakt. Die shifters is onzin.
Bij mantel is een LX groep 250 euro. Die 50 euro is het wel waard tegenover de deore groep.
 

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 05 apr 2007 04:03

Ik vind de deore groep maar een hoopje rommel hoor.
Op mijn MTB zat ook Deore,
Na een jaartje, en ongeveer een 3000 Km zijn de shifters eraan voor de moeite, de achterderaielur heb ik vervangen want die trok op niks.
Nu is men bracket in mul gedraaid en zit er een ton speling op

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 05 apr 2007 10:04

@ rombaft
Wat stel jij dan voor? Ik wil aan de groep nl. niet meer dan 200 euro besteden.  

skik
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 13 apr 2006 13:56

skik 06 apr 2007 13:33

Overdrijven is ook een kunst, en ik vraag me af wat voor deore groep jij hebt. Ik heb een aantal vrienden die al 5000 km doen met die deore shifters, en crankstellen. De achterderailleur geef ik je gelijk in.
Maar een tweedehands groep is dat geen optie?

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 06 apr 2007 14:09

Quoten: Origineel geplaatst door Skik op 06 April 2007


Overdrijven is ook een kunst, en ik vraag me af wat voor deore groep jij hebt. Ik heb een aantal vrienden die al 5000 km doen met die deore shifters, en crankstellen. De achterderailleur geef ik je gelijk in.


Ik ken ook al mensen met het dubbele voor wat betreft de shifters en dan hebben we het toch wel over intensief gebruik...
Voor 200 euro, gewoon Deore kopen, is niets mis mee. Wat belangrijker is, is goed onderhoud!

Plaats reactie