Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tacx

schamperd
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2004 23:42

schamperd 21 mar 2007 21:13

hoi
mischien een stomme vraag maar ik kom net van me tacx (cycleforce one) af. Hij is een maand niet gebruikt en ik heb het idee dat als die een tijd heeft stil gestaan dat dat ding wat moet "inlopen". In het begin van de winter viel het me ook al op dat ik de 1e 2-3 trainingen op de tacx naar 30-40 min al compleet stuk zat terwijl ik buiten dan makenlijk 3-4 uur weg kon fiesen. Zijn er meer mensen die dit hebben of heb ik gewoon last van een acute vormcrisis zodra ik op dat ding stap.
niet zeuren maar trappen

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 21 mar 2007 21:22

vergeet niet dat je ook moet 'wennen' aan het rijden op een tacx.. ik ben zelf van mening dat het toch op een of andere manier iets anders fietsen is op een tacx dan 'gewoon' op de weg. vergelijk het maar met lopen op een loopband en gewoon op de weg, hier ervaar je ook een andere loopstijl en inspanning.

schamperd
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2004 23:42

schamperd 21 mar 2007 21:35

dat klopt wel jha. maar met dat verschil dat je op een loopband juist veel makenlijker een hoge (als de loopband dat aan kan want de gemidelde loopband in de sportschool haald 18 km/ph) haalt.
maar op de tacx is dit gevoel idd wel weg naar 2-3 trainingen als ik dan me hf bekijk na die tijd zie je duidenlijk dat de 1e 2 traingingen zeker 20 slagen hoger liggen bij het zelfde aantal omwentelingen.
 
niet zeuren maar trappen

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 21 mar 2007 21:41

waarschijnlijk is de invloed niet zo groot dat het 20 slagen effect heeft. maar het feit dat je geen koeling hebt kan de verhoogde hartslag veroorzaken.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 22 mar 2007 10:25

Ik zet altijd me ventilator aan heb je nog een beetje wind, zodat het beter te doen is en je krijgt het dan minder warm. Voor de rest heb ik dan enkel koersbroek en sweatshirt aan.

schamperd
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 16 aug 2004 23:42

schamperd 22 mar 2007 10:56

Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 21 Maart 2007

waarschijnlijk is de invloed niet zo groot dat het 20 slagen effect heeft. maar het feit dat je geen koeling hebt kan de verhoogde hartslag veroorzaken.


mijn hardslag vergelijk ik dan met een andere traing op de tacx die ik bv een week later doe. dus de koeling is het zelfde.
ik zit altijd voor het openraam dus van een gebrek aan koeling kan er volgens mij geen sprake zijn.
niet zeuren maar trappen

11-speed
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 sep 2006 14:36

11-speed 25 mar 2007 00:42

Quoten: Origineel geplaatst door schamperd op 21 Maart 2007


hoi
mischien een stomme vraag maar ik kom net van me tacx (cycleforce one) af. Hij is een maand niet gebruikt en ik heb het idee dat als die een tijd heeft stil gestaan dat dat ding wat moet "inlopen". In het begin van de winter viel het me ook al op dat ik de 1e 2-3 trainingen op de tacx naar 30-40 min al compleet stuk zat terwijl ik buiten dan makenlijk 3-4 uur weg kon fiesen. Zijn er meer mensen die dit hebben of heb ik gewoon last van een acute vormcrisis zodra ik op dat ding stap.


Vergeet niet dat je veel meer rolweerstand hebt dan gewoon op de weg (daar heb je dan wel weer lucht weerstand....) maar als op de tacx je benen stil houd, sta je met enkele seconden stil, als je je op de weg uit laat lopen duurt het toch een stuk langer. Je zult dus altijd meer druk moeten zetten wat mischien verklaart dat je veel sneller moe bent.
 

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 25 mar 2007 03:28

Quoten: Origineel geplaatst door 11-speed op 24 Maart 2007


Vergeet niet dat je veel meer rolweerstand hebt dan gewoon op de weg (daar heb je dan wel weer lucht weerstand....) maar als op de tacx je benen stil houd, sta je met enkele seconden stil, als je je op de weg uit laat lopen duurt het toch een stuk langer. Je zult dus altijd meer druk moeten zetten wat mischien verklaart dat je veel sneller moe bent.
 


Dat snel stil staan heeft toch meer met het massa traagheids moment te maken dan met de rolweerstand zelf. OP de weg moet de massa van je fiets en je lichaam worden afgeremd en op de tacx alleen het achterwiel en dat is meestal toch een heel stuk minder. Met de kracht gaat dat dus veel sneller.
Afbeelding

Plaats reactie