Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

BBB-cassettes

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 11 apr 2007 22:57

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 April 2007

Nee, maar dan heb je wel een cassete die zeker goed schakelt en lang meegaat. Als je er met een 26 niet komt zou ik maar eens gaan denken over een andere crankstel, het verschil tussen een 26 en een 27 voel je toch niet.


Dat is nu juist wat ik wil uitproberen, want ik heb dat nog nooit zelf kunnen ervaren of vergelijken. Is dat inderdaad zo ?
Reed vroeger op nen triple met als kleinste mogelijkheid 30/25, had ik ook bijna nooit nodig, maar op zo'n klimweekje kwam me dat toch soms goed uit op sommige momenten. Dus een 34/26 zal absoluut wel lukken maar 't gedacht dat er altijd nog ééntje overblijft in nood hé, als ge begrijpt wa ik bedoel
2fast4u

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 17 apr 2007 14:20

Jeetje mina! 34x26 nog niet genoeg? Ben je van plan een hellingspercentage van 30 fietsend te gaan beklimmen, met bepakking? Of is het een mountainbike want ik kan me niet voorstellen dat je zoiets echt op een racefiets nodig hebt.
Zonder mezelf op de borst te kloppen: ik heb de Galibier, Izoard, Mont Ventoux en nog veel meer op de 42x28 bedwongen. En dat ging zonder echte problemen. 't Is wel zwaar natuurlijk, maar goed te doen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

amro
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 17 apr 2007 15:06

@ borgmonster: onder je bericht staat dat je een CUBE Litening full carbon Ultegra 30 hebt. Ik neem aan dat die 30 voor een 30 versnelling staat? Een tripple dus... waarom heb jij dan een tripple nodig als je overal op de 42 boven komt?
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof best dat je dat kan, dat is goed mogelijk. Maar waarom iemand die met 34/26 wil rijden afkraken, terwijl je zelf een tripple rijdt, dat is meten met twee maten.

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 17 apr 2007 23:32

Quoten: Origineel geplaatst door borgmonster op 17 April 2007

Jeetje mina! 34x26 nog niet genoeg? Ben je van plan een hellingspercentage van 30 fietsend te gaan beklimmen, met bepakking? Of is het een mountainbike want ik kan me niet voorstellen dat je zoiets echt op een racefiets nodig hebt. Zonder mezelf op de borst te kloppen: ik heb de Galibier, Izoard, Mont Ventoux en nog veel meer op de 42x28 bedwongen. En dat ging zonder echte problemen. 't Is wel zwaar natuurlijk, maar goed te doen.

Geeuw
2fast4u

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 18 apr 2007 14:14

Quote: Origineel geplaatst door amro op 17 April 2007
@ borgmonster: onder je bericht staat dat je een CUBE Litening full carbon Ultegra 30 hebt. Ik neem aan dat die 30 voor een 30 versnelling staat? Een tripple dus... waarom heb jij dan een tripple nodig als je overal op de 42 boven komt?
Begrijp me niet verkeerd: ik geloof best dat je dat kan, dat is goed mogelijk. Maar waarom iemand die met 34/26 wil rijden afkraken, terwijl je zelf een tripple rijdt, dat is meten met twee maten.


Mijn vorige fiets had een dubbel blad voor. Mijn huidige fiets, vorig jaar gekocht, werd in deze afbouw geleverd en met veel korting kon ik hem kopen.
Ombouw naar een dubbel blad zou extra kosten en het nut daarvan zag (en zie) ik niet in.

Overigens, het is niet mijn bedoeling om iemand af te kraken, ik vraag me gewoon af of Andropov ervaring heeft met het rijden in de bergen. Aan zijn schrijfstijl te zien is het een Belg of zo (...), en daar heb je toch wel een paar heuveltjes. De echte bergen zijn echter niet zoveel anders dat je dan ineens een 34x26 nodig hebt.

Maar allé, mijn verontschuldigingen als het zo is overgekomen.

In elk geval voel je het verschil niet echt tussen een 26 en een 27. Da's dan wel weer zeker.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 19 apr 2007 23:35

 
Ik ben een Belg, een Vlaming eigenlijk, en fiets vaak in de bergen. Op wat ik hier las moest ik wel reageren want het komt volkomen niet overeen met mijn ervaringen. Ik rij in de bergen met een triple en een 12-27 achteraan. De 30-27 heeft mij in de Marmotte gered van het afstappen. In de Criq, waarin ik goud behaalde ook enkele keren vd 30-27 moeten gebruik maken. Ik heb er al velen de held zien uithangen met hun dubbel en kotsend of uithijgend over hun fiets zien hangen. Om dan advies te gaan geven dat je een 34-26 niet nodig hebt, lijkt me wel sterk. Lees er het artikel in de Bergspecial op blz. 12 eens op na. Ik citeer: 'De meeste fietsers kiezen een te groot verzet en spiegelen zich aan de topwielrenners. Dat is niet verstandig, want bijna elke cyclosportieve rijder heeft een compact crankstel nodig. Renners die niet voor goud gaan, maar voor het uitrijden hebben een triple nodig met een 1:1 verzet.'
Ik sluit me hier bij aan en voeg eraan toe: ook met een triple kan je voor goud gaan, en waarom niet? Ik reed de Marmotte 8 minuten buiten de goudgrens, maar stond 20 minuten stil in de afdaling vd Glandon door valpartijen.
Dus, mijn advies: tracht niet de macho uit te hangen, want het is veel belachelijker met je dubbel geparkeerd te staan dan met een triple de aankomst te halen.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 20 apr 2007 14:24

En daarmee heb je helemaal gelijk.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie