Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Powerbars/gels noodzakelijk of niet .....

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 10 apr 2007 23:31

Ik zou graag willen weten wat je voor voedsel mee moet nemen op de fiets wat vrij snel (+/- 20 á 30 minuten) als energie beschikbaar is, bv:

Je hebt zo'n 70 km gefietst en je weet dat je met een minuut of 20'tig tegenwind krijgt wat moet je dan gaan eten om deze zo optimaal mogelijk te lijf te kunnen.

Voor de goede orde ik heb nu onderweg een combinatie van roggebrood, krentebollen, mueslibars en gewoon water.

Ik eet een dag of 2 voor dat ik ga fietsen al wat meer krentebollen en heb het idee dat dit een positieve bijdrage geeft in de prestaties onderweg. Verder is mijn ontbijt altijd yoghurt, kiwi, appel en 3 grof volkoren boterhammen.

Ik vraag mij af of je genoodzaakt bent voor het beste resultaat die powerbars/gels ed. te eten/drinken of dat je ook een prima resultaat kunt bereiken zonder die gels ed. maar met regulier voedsel.

Graag jullie reacties.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 apr 2007 23:39

Als je gewoon lekker fietst red je het met 'gewoon' voedsel ook prima. Sportvoeding krijg je ook bij intensievere inspanning makkelijk weg, handig voor cyclo's of koersen dus. Of jij dat ook 'nodig' hebt kan alleen jij bepalen


Krentenbollen en mueslirepen werken prima en kosten weinig. Ontbijtkoek (eventueel van tevoren klaargemaakt: 2 plakjes ontbijtkoek met appelstroop ertussen) is ook lekker vind ik.

Speciale sportrepen of zakjes energiegel kosten al gauw een euro per stuk.

Qua sportdranken is Isostar de goedkoopste en makkelijkst verkrijgbare, zo'n 60 cent per bidon (hoewel, bizar genoeg, kant-en-klare flesjes AA of Extran hier en daar nog goedkoper zijn te vinden)

Zelf neem ik bijna altijd een bidon Isostar en een bidon water mee, en om te eten gewoon Sultana's, mueslirepen etc. Energiegelletjes, pakjes Maxim en dergelijke gebruik ik alleen bij 'speciale gelegenheden' (wel van tevoren uittesten of je maag ertegen kan!)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

assen20
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 jun 2006 15:01

assen20 10 apr 2007 23:42

Ik eet zovel mogelijk gewoon. Als ik een tocht fiets, neem ik 2 bidonnen drinken mee (als het kort is alleen water, bij langere tochten los ik wat oplosthee met daarin wat koolhydraten erin op). Verder een banaan en een krentenbol. En wat geld als ik echt te weinig heb meegenomen.
Mijn lichaam is onderhand aan e.e.a. gewend, enkele jaren terug was ik na 60 km helemaal leeg, nu na 120 km fietsen kan ik teren op de banaan en krentenbol.
Voor de zekerheid neem ik altijdmeen gel mee, echter hier nog nooit gebruik van gemaakt. Als ik de bergen fiets, neem ik wel een gel tot me voordat ik aan een beklimming begin. Je weet maar nooit.
 

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 10 apr 2007 23:44

Ik gebruik ze zelf wel omdat ze snelle suikers bevatten en dus snel energie leveren.   Belangrijker is wel tijdens training te eten om een hongerklop tegen te gaan.   Ze zijn dus zeker niet onmisbaar voor buiten competitie maar wel practisch (compact).   Ik doe het eigenlijk vooral preventief en heb ze altijd mee uit voorzorg.   Honger is beter te vermijden
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 apr 2007 23:56

gels oid gebruik ik alleen tijdens cyclo's als de Marmotte, misschien dat ik dr voor de Fiets challenge ook wel één meeneem. Verder neem ik altijd wel een mueslireep ofzo mee. Denk dat je voor een normale training echt niet te gek hoeft te doen, gels en repen zijn door de bank genomen best duur namelijk, je kan beter wat extra brood ofzo van tevoren eten.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 11 apr 2007 07:23

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 10 April 2007


Qua sportdranken is Isostar de goedkoopste en makkelijkst verkrijgbare, zo'n 60 cent per bidon (hoewel, bizar genoeg, kant-en-klare flesjes AA of Extran hier en daar nog goedkoper zijn te vinden)




Ligt eraan hoe groot je bidons zijn.

Extran heeft tegenwoordig 1,5 liter pakken in zowel Refresh ( Black Currant ) als Energiedrank voor de prijs van rond de 1,5 euro .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 12 apr 2007 23:55

Een ieder bedankt voor de input mbt. het onderwerp.

De vraag die nu nog overblijft is hoelang het duurt voordat bv. een krentebol beschikbaar is als energie.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het ongeveer 4 uur duurt eer dat de zgn. langzame koolhydraten beschikbaar zijn als energie.

Dat zou dus betekenen of ongeveer ieder half uur wat langzame koolhydraten eten onder weg om er de gehele dag profijt van te hebben of een combinatie van eten met zowel langzame als snelle suikers.



Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 13 apr 2007 00:10

ik denk dat gewoon een bidon met ranja nog wel het beste gaat werken. Zeker als het maar om 20 km tegenwind gaat, dat overleef je zelfs met een lege maag nog wel!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 apr 2007 00:10

Ik ken eigenlijk geen cijfers, maar mijn ervaring is dat wat je eet behoorlijk snel 'intrekt' hoor.

Ook een krentelbol heeft na een half uur ofzo z'n bestemming wel bereikt volgens mij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 13 apr 2007 00:15

Hoe snel het gaan kan ik ook niet zeggen, maar het gevoel iets binnen te hebben en geen honger meer te hebben is soms al genoeg om voort te kunnen.   Ik probeer mijn trage suikers in t begin binnen te draaien en de snelle (gels etc. )op einde. 
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 15 apr 2007 23:03

Ik ga eea. eens in de praktijk testen kijken wat het beste werkt.

Een ieder bedankt voor de reacties.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 05 mar 2008 19:42

[quote="josua"]Tijdens klassiekers neem ik graag gels mee.
want probeer maar eens met hartslag 190 een mueslibar naar binnen te werken:P
kost nog best veel moeite
nadeel is wel dat die gels behooorlijk duur zijn.
[/quote]

Aan een mueslibar heb je zo vlug ook niet al te veel , vraag maar aan coulthard.

Om tijdens een klassieker met een hartslag van 190 te rijden , dan moet je aan een zware beproeving bezig zijn . Dan kun je beter van te voren al wat gegeten hebben.
De meeste gels kosten tussen de € 2 en € 2,50 en daan moet je trouwens ook wat water bij drinken . Ik gebruik ze hooguit bij de wat zwaardere toertochten .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Plaats reactie