Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportmassage

arnojanssen
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2007 20:04

arnojanssen 11 apr 2007 00:03

Dag allemaal,

het seizoen is in volle gang, voor elk van ons op zijn eigen manier. Bij mij betekent dat lekker druk, met nu 3, 4 à 5 keer in de week op de fiets voor het een of het ander. Hier en daar heb ik wat last van mijn rug (en natuurlijk voel je ook wel eens wat in je benen) en ben daarom aan het denken over sportmassage. Ik ben benieuwd wie hier ervaringen mee heeft, wat het doet voor bv je benen maar ook voor je rug. Wat is een goede frequentie en andere zaken om op te letten? Alle info welkom

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 11 apr 2007 01:03

als de massage goed wordt uitgevoerd zullen de afvalstoffen sneller uit je benen en rug afgevoerd worden en dus sneller herstellen maar bedenk wel dat een goede sportmasseur nooit een geblesseerde rug zal masseren die zal alleen vermoeide spieren behandelen, als de sportmasseur een indicatie heeft dat er iets anders aan de hand is zal die je altijd doorverwijzen naar of een huisarts of een fysiotherapeut

arnojanssen
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2007 20:04

arnojanssen 11 apr 2007 01:40

Snap ik ja, geblesseerd is er ook niks. Het is meer vermoeidheid wat er bij de rug soms inslaat.. Ook tijden geen last van gelukkig! En benen idd alleen van training.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 11 apr 2007 01:52

Massage werkt in dit geval zeker drainerend.   Door de spier te masseren stimuleer je de bloedsomloop in die spier en daardoor wordt die gevoed en worden tegelijkertijd afvalstoffen afgevoerd.
Uiteraard is een cooling-down na de training/wedstrijd ook enorm nuttig.   Het uitbollen is altijd belangrijk na intensieve training!   Zo worden afvalstoffen ook goed gedraineerd.
Douchen met warm/koud is ook nuttig, wel eindigen met koud water : benen afspoelen van onder naar boven.
Rusten met benen boven hartniveau (liggend uiteraard) helpt ook.
En zeker ook stretching niet vergeten.   Hier moet je wel tijd voor nemen, het moet juist gebeuren.   Wel oppassen bij warme spieren om niet te overrekken.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 23 apr 2007 16:02

Quoten: Origineel geplaatst door Arno Janssen op 10 April 2007

Dag allemaal,het seizoen is in volle gang, voor elk van ons op zijn eigen manier. Bij mij betekent dat lekker druk, met nu 3, 4 à 5 keer in de week op de fiets voor het een of het ander. Hier en daar heb ik wat last van mijn rug (en natuurlijk voel je ook wel eens wat in je benen) en ben daarom aan het denken over sportmassage. Ik ben benieuwd wie hier ervaringen mee heeft, wat het doet voor bv je benen maar ook voor je rug. Wat is een goede frequentie en andere zaken om op te letten? Alle info welkom

Als je zelf je benen wilt masseren, wat mij goed bevalt, dan moet je wel richtingen je hart masseren. dit zorgt voor de beste afvoer van afvalstoffen.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 okt 2007 21:56

Ff een kick, ik ben vorige week begonnen met een cursus sportmassage :)

Nog meer mensen die dat gedaan hebben, of die hun benen weleens laten kneden?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 okt 2007 22:02

Ik laat eens in de zoveel tijd mijn kuiten los gooien. Maar ik heb dan ook een klein probleempje dat de kuitspieren aan de zijkant "verharden" na een tijd van intensieve training. Met enige regelmaat (pijnlijk) los laten kneden helpt prima.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 okt 2007 22:08

Brutale vraag (ook aan de anderen trouwens), maar hoeveel betaal je daarvoor, en gaat dat meestal zwart of wit? (mag via PM)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 04 okt 2007 20:20

Ik geloof dat ik 7 á 10 euro betaalde voor half uurtje denk ik. Misschien iets korter. Of het zwart of wit weet ik echter niet, denk zelf zwart..
Voor een keertje is het wel goed, maar iedere week wordt het een dure grap.
Anti-Spacers!

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 08 okt 2007 16:15

In het seizoen ga ik wekelijks naar de masseur. Mijn nek en schouderpartij hebben snel de neiging om aan te gaan voelen als een blok beton dus die worden dan goed onder handen genomen evenals de benen natuurlijk want daar gaat het om. In de wintermaanden probeer ik eens in de maand ofzo afhankelijk van hoe m'n lichaam aanvoelt.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 09 okt 2007 01:17

Sportmassage heeft bij blessures idd. veel baat, omdat op deze manier de spieren spoepel worden gemaakt. Met name de pezen, die vaak de oorzaak zijm, worden op deze manier goed gestimuleerd.

Massage helpt niet bij het afvoeren van afvalstoffen. Het maakt de spieren losser en haalt knopen weg, dat klopt, maar afvalstoffen verdwijnen 10x zo snel uit het lichaam wanneer men losfietst.
Renners in een ettappe koers gaan meestal naar de massagetafel om de benen los te maken zodat het de dag daarna tijdens het infietsen allemaal niet zo stram aanvoelt, maar de verzuring zit er nog wel degelijk in! als ze in de neutralisatie vervolgens kalm 10 km hebbe gereden is de verzuring doorgaans verdwenen.

Er wordt zelf beweerd dat het zeer zinvol is na een koers te gaan losfietsen (op de rollen). Toch ben je dikwijls zo moe dat het opnieuw opwekken van adrenaline als gevolg kan hebben dat het de broodnodige nachtrust verstoort.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 27 okt 2007 22:31

Ik betaalde 25 voor ongeveer 50min.

Plaats reactie