Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wielen spaken

spreeuwel
Forum-lid

spreeuwel 13 apr 2007 18:52

Ik zoek eigenlijk een iemand die genegen is een workshop te geven omtrent het spaken van nieuwe racewielen.

speric
Forum-lid HC

speric 16 apr 2007 17:30

Ik heb een tijd terug i.s.m.  Firma Snel  een cursus georganiseerd voor geïnteresseerde.
Wellicht nog eens een keertje doen, kosten waren toen 35 euro, inclusief een leuk boek met algehele klustips en uitleg..

ilko
Forum-lid

ilko 17 apr 2007 11:21

JA! Kon de vorige keer helaas niet, maar lijkt me erg leuk om een keer te doen.

ted038
Forum-lid

ted038 17 apr 2007 12:35

Was idd erg leuke en leerzame spaakcursus.
Wat ik ook heb geleerd was dat het zelf GOED spaken van een wiel ook veel ervaring eist, omdat je veel "op gevoel" doet (of je mag er nog eens honderden euro's tegenaangooien voor spaakspanningsmeters etc) en daarom vaak moet "oefenen" voordat je een nivo van spaken bereikt wat acceptabel is (bij een racefiets).
Qua prijs ben je met zelf spaken vaak niet eens zoveel goedkoper uit, omdat je als consument toch de consumentenprijzen voor de onderdelen betaald ipv de handelsprijzen. 
Het zelf vervangen van een spaak gebeurd nu wel een stuk zelfverzekerder iig, nu ik wel een beetje weet van de ins en outs en wat je doet bij het aandraaien van een spaak. (heb het gelukkig nog niet nodig gehad)
Maar als je als "leek" zelf een wiel wil bouwen, kan je beter bij een goede fietsemaker terecht, zoals de firma Snel in utrecht, en gewoon een wiel laten bouwen.

spreeuwel
Forum-lid

spreeuwel 17 apr 2007 21:16

Ik heb gewoon interesse in het leren er van!! Ik begrijp natuurlijk als geen ander dat je goedkoper uit bent als je ze laat bouwen maar dat is mijn vraag niet. Ik hou me aanbevolen het te leren!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 apr 2007 21:21

Idd, dat spaakavondje bij Snel was leuk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

barrel3
Forum-lid

barrel3 17 apr 2007 22:08

goede avond  ik heb ook nog een vraagje over spaken .
Mijn broertje had van de week een spaakbreuk en de FM heeft er een nieuwe ingezet ,maar ik zag vandaag dat het een dunnere spaak was als de rest .De spaak was 0.3 mm smaller en je zag nog bijna 5 mm schroefdraad .Ik denk dat het eigenlijk niet kan maar ik hoor graag jullie mening hier over ,want dan kan ie een beetje onderbouwd terug naar zijn fm.

groet Barrel

morel
Forum-lid

morel 18 apr 2007 00:01

Quoten: Origineel geplaatst door barrel3 op 17 April 2007

Mijn broertje had van de week een spaakbreuk en de FM heeft er een nieuwe ingezet ,maar ik zag vandaag dat het een dunnere spaak was als de rest .De spaak was 0.3 mm smaller en je zag nog bijna 5 mm schroefdraad .Ik denk dat het eigenlijk niet kan maar ik hoor graag jullie mening hier over ,want dan kan ie een beetje onderbouwd terug naar zijn fm.

groet Barrel

Hoi,

Een dunnere spaak hoeft niet persé slechter of zwakker te zijn , maar 5 mm. draad zichtbaar moet niet kunnen !!
Dan zit de nippel er maar voor 4 mm. opgedraait en dat is zeker de bedoeling niet !
Waarschijnlijk heeft deze FM de juiste lengte niet in huis gehad en om je broertje verder te helpen een "kunstgreep" toegepast !
Niet accepteren zou ik zeggen.
Maak een afspraak met hem, dat (wanneer hij de juiste in huis heeft) je hem de kans geeft om zijn foutje recht te zetten .
Zonder bijkomende kosten uiteraard !

Succes.

barrel3
Forum-lid

barrel3 18 apr 2007 11:05

Quoten: Origineel geplaatst door Morel op 17 April 2007

Quoten: Origineel geplaatst door barrel3 op 17 April 2007

groet Barrel

Hoi,

Een dunnere spaak hoeft niet persé slechter of zwakker te zijn , maar 5 mm. draad zichtbaar moet niet kunnen !!
Dan zit de nippel er maar voor 4 mm. opgedraait en dat is zeker de bedoeling niet !
Waarschijnlijk heeft deze FM de juiste lengte niet in huis gehad en om je broertje verder te helpen een "kunstgreep" toegepast !
Niet accepteren zou ik zeggen.
Maak een afspraak met hem, dat (wanneer hij de juiste in huis heeft) je hem de kans geeft om zijn foutje recht te zetten .
Zonder bijkomende kosten uiteraard !

Succes.

dank je voor de info !

speric
Forum-lid HC

speric 18 apr 2007 13:03

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 17 April 2007

Was idd erg leuke en leerzame spaakcursus.
Wat ik ook heb geleerd was dat het zelf GOED spaken van een wiel ook veel ervaring eist, omdat je veel "op gevoel" doet (of je mag er nog eens honderden euro's tegenaangooien voor spaakspanningsmeters etc) en daarom vaak moet "oefenen" voordat je een nivo van spaken bereikt wat acceptabel is (bij een racefiets).
Qua prijs ben je met zelf spaken vaak niet eens zoveel goedkoper uit, omdat je als consument toch de consumentenprijzen voor de onderdelen betaald ipv de handelsprijzen. 
Het zelf vervangen van een spaak gebeurd nu wel een stuk zelfverzekerder iig, nu ik wel een beetje weet van de ins en outs en wat je doet bij het aandraaien van een spaak. (heb het gelukkig nog niet nodig gehad)
Maar als je als "leek" zelf een wiel wil bouwen, kan je beter bij een goede fietsemaker terecht, zoals de firma Snel in utrecht, en gewoon een wiel laten bouwen.

Het is inderdaad voor veel mensen al heel fijn al ze weten hoe een slag uit het wiel te halen. zowel hoogte als zijdelings.
Een wiel bouwen moet je een beetje liggen denk, secuur en nauwkeurig werken en geduld hebben. En inderdaad door veel te doen ervaar je wat een juiste spanning is.Met zo'n spanningsmeter kan je wel meten wat de  "spanning " is , maar wat de juiste spanning is, dat weet niemand.. Dus het blijft een gevoels kwestie.
Ik zal na het weekend een oproepje plaatsen voor deelnemers..

gr.

spreeuwel
Forum-lid

spreeuwel 23 apr 2007 23:29

ik hou me aanbevolen 

Plaats reactie