Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting poinsen

stfannn
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007 15:25

stfannn 18 apr 2007 18:35

Ik heb waarschijnlijk mijn ketting TE klein gemaakt. Kan ik nu met een normale pin-netje de ketting weer een schakel langer maken ?
Ik heb het al wel geprobeerd, alleen ik krijg hem er niet recht in..
misschien dat een fietsenmaker dit wel kan ?
-En klopt het dat de strakheid van de ketting goed is, dat als je hem voor op t hoogste blad legt en achter op t kleinste de derailleur wieltjes dan onder elkaar moeten staan?
 
HELP!!
Santos SRR02 Road Racing

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27652
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 apr 2007 19:06

Dat laatste klopt.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 18 apr 2007 23:55

Quoten: Origineel geplaatst door stfannn op 18 April 2007


Ik heb waarschijnlijk mijn ketting TE klein gemaakt. Kan ik nu met een normale pin-netje de ketting weer een schakel langer maken ?
Ik heb het al wel geprobeerd, alleen ik krijg hem er niet recht in..
misschien dat een fietsenmaker dit wel kan ?
-En klopt het dat de strakheid van de ketting goed is, dat als je hem voor op t hoogste blad legt en achter op t kleinste de derailleur wieltjes dan onder elkaar moeten staan?
 
HELP!!


Hoi,
 
Jazeker kan je jouw ketting weer wat langer maken !
Indien je de restant van je ketting niet hebt weggegooit kan je dat dus weer gebruiken om hem te verlengen.
Er van uitgaande dat je over een goede kettingbreker beschikt ga je als volgt te werk;
 
* Parkeer je rechter traparm in achterwaartse stand.
* Duw je achterderailleur-kooi met de linkerhand richting trapstel 
   waardoor de spanning van de ketting af gaat.
* Neem dan met de rechterhand de ketting van het grote voorblad af  
   beweeg hem naar achteren en laat hem aan de achterkant van de voor-
   derailleur-kooi hangen.
* De ketting hangt nu slap en rust op de horizentale "chainstay" en werkt
   zodoende wat makkelijker !
* Breek de ketting met je kettingpons maar pers de pin er niet helemaal uit  
   maar laat deze +- 1 à 2 mm. aan de binnenzijde van de schakel uitsteken.
   (De kettingpons zo op de ketting zetten dat de pin van de  binnen naar
    de buiten zijde van de ketting wordt geperst.)dus de uitstekende pin in
    het zicht.
* Plooi de ketting zodanig dat hij los schiet en de pin er nog iets in zit.
 
* Doe nu met het restantje van de ketting hetzelfde v.w.b.t. het gedeeltelijk
   uitdrukken van de pin en de andere zijde van de schakels laat je open.
* Deze open schakel verbind je nu met de ketting aan de zijde waar de pin 
   uitsteekt, maar breng altijd éérst wat vet in de open schakel.
* Pers de pin in de open schakel en controleer of de pin zowel L als R even
   ver uitsteekt.
* Nu is de ketting iets langer en kan je het geheel weer sluiten door
   hetzelfde te herhalen met de andere zijde van de ketting.
* Op de plaatsen waar de ketting gesloten is proberen of de betreffende 
   shakels "vrij" lopen, zoniet deze schakels wat heen en weer bewegen tot
   ze los zijn en even vrij bewegen als de rest van de ketting. 
* Nu de achterderailleur-kooi weer naar voorkant bewegen en de ketting
   van boven af te beginnen over het grote voorblad leggen met behulp van  
   een meedraaiende beweging (naar voor) van je rechter traparm.
   Klaar !!
 
Succes,
 
Groeten.
  
 
 

galibier
Forum-lid
Berichten: 340
Lid geworden op: 18 feb 2006 21:09

galibier 19 apr 2007 01:23

Prachtige uitleg Morel! Ik heb er een afdruk van genomen en in mijn fietsarchief bewaard. Voor als het van pas komt...

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 19 apr 2007 05:04

Bij veel kettingen gaat dit verhaal niet op en moet je speciale sluitpennen gebruiken of een missing link oid.
Deze sluitpennen hebben een iets groter diameter en zorgen voor een betrouwbare verbinding.
Gewoon de oude pin terug ponsen zorgt bij veel ultra narrow kettingen voor een onbetrouwbare verbinding en gaat je letterlijk en figuurlijk (op)breken.

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 20 apr 2007 01:01

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 19 April 2007

Bij veel kettingen gaat dit verhaal niet op en moet je speciale sluitpennen gebruiken of een missing link oid.Deze sluitpennen hebben een iets groter diameter en zorgen voor een betrouwbare verbinding.Gewoon de oude pin terug ponsen zorgt bij veel ultra narrow kettingen voor een onbetrouwbare verbinding en gaat je letterlijk en figuurlijk (op)breken.


Hoi,
 
Niet lullen SpietPiet!
 
Vroeger bestonden er ook geen "sluitpennen" en bleven de kettingen ook heel !!
Er zijn veel ketingen die aangeleverd worden (nieuw in het doosje) waar de standaard pin in de ketting gereed zit voor doorgeperst te worden .
Ik heb op al die jaren met gewone- dus niet met "sluit-pennen" nog nooit een kettingbreuk gehad bij m'n klanten ! 
Je zal me niet horen zeggen dat ik deze "sluitpinnen" niet gebruik maar je moet ze ook niet de hemel in prijzen want het gebeurd regelmatig bij gebruik van deze, dat de schakel dermate bij elkaar geklemd word, je hem nog maar amper vrij krijgt.
Laat staan voor een beginnende doe het zelfer.
Laat de mensen dus maar bezig met de bovenvermelde methode, dan kunnen ze bij pech onderweg op dezelfde wijze ook hun plan trekken!
 
Ciao.

gene
Forum-lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 apr 2007 05:26

Beste Morel, je lapt de (veiligheids)richtlijnen van de fabrikant aan je laars. Ik vind dat je onverantwoord bezig bent. Ik veronderstel dat je een FM bent want je spreekt over je klanten. Denk je nooit aan de eventuele gevolgen? Ik zou toch niet met een van je fietsen willen rijden.
 
 

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 20 apr 2007 12:45

Quote: Origineel geplaatst door Morel op 19 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 19 April 2007 Bij veel kettingen gaat dit verhaal niet op en moet je speciale sluitpennen gebruiken of een missing link oid.
Deze sluitpennen hebben een iets groter diameter en zorgen voor een betrouwbare verbinding.
Gewoon de oude pin terug ponsen zorgt bij veel ultra narrow kettingen voor een onbetrouwbare verbinding en gaat je letterlijk en figuurlijk (op)breken.

Hoi, Niet lullen SpietPiet! Vroeger bestonden er ook geen "sluitpennen" en bleven de kettingen ook heel !!Er zijn veel ketingen die aangeleverd worden (nieuw in het doosje) waar de standaard pin in de ketting gereed zit voor doorgeperst te worden .Ik heb op al die jaren met gewone- dus niet met "sluit-pennen" nog nooit een kettingbreuk gehad bij m'n klanten ! Je zal me niet horen zeggen dat ik deze "sluitpinnen" niet gebruik maar je moet ze ook niet de hemel in prijzen want het gebeurd regelmatig bij gebruik van deze, dat de schakel dermate bij elkaar geklemd word, je hem nog maar amper vrij krijgt.Laat staan voor een beginnende doe het zelfer.Laat de mensen dus maar bezig met de bovenvermelde methode, dan kunnen ze bij pech onderweg op dezelfde wijze ook hun plan trekken! Ciao.





Beste Morel, ik zou het op prijs stellen als je je taalgebruik tov mij wil aanpassen.
Vroeger is voorbij, het was goed mogelijk om bij de conventionele (over gedimensioneerde) kettingen deze methode toe te passen.
Echter bij de moderne kettingen waar een compromis is gemaakt tussen sterkte ,gewicht , breedte en schakelkwaliteit is het verstandig om de instructies van de fabrikant op te volgen.
Door het uitponsen van de pin wordt de schakel dermate beschadigd dat het raadzaam is om een overmaat sluitpin te gebruiken om weer een betrouwbare verbinding te krijgen.
OEM kettingen die aangeleverd worden met de pin die doorgeperst kan worden is een ander verhaal, als je goed kijkt is ook deze pin anders als de standaardpinnen en deze is nog niet in de schakel gemonteerd geweest en is de schakel ook niet beschadigd door het uitpersen van de pin.

Voor pech onderweg is het meenemen van een passende snelsluitschakel (missing link oid)en een kettingpons een veel betere oplossing.

uberto
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:15

uberto 20 apr 2007 13:40

Quoten: Origineel geplaatst door gene op 20 April 2007


Beste Morel, je lapt de (veiligheids)richtlijnen van de fabrikant aan je laars. Ik vind dat je onverantwoord bezig bent. Ik veronderstel dat je een FM bent want je spreekt over je klanten. Denk je nooit aan de eventuele gevolgen? Ik zou toch niet met een van je fietsen willen rijden.
 
 

Nooit gedacht dat die zogenaamde speciale sluitpennen  zorgen meer voor  de portemonnee van de fabrikanten dan voor onze veiligheid?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38163
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 apr 2007 14:50

Quote: Origineel geplaatst door Uberto op 20 April 2007
Quoten: Origineel geplaatst door gene op 20 April 2007Beste Morel, je lapt de (veiligheids)richtlijnen van de fabrikant aan je laars. Ik vind dat je onverantwoord bezig bent. Ik veronderstel dat je een FM bent want je spreekt over je klanten. Denk je nooit aan de eventuele gevolgen? Ik zou toch niet met een van je fietsen willen rijden. Nooit gedacht dat die zogenaamde speciale sluitpennen zorgen meer voor de portemonnee van de fabrikanten dan voor onze veiligheid?


Pfft, een sluitpen zit er toch gewoon bij als je een nieuwe koopt??
En een Missing Link a la SRAM, KMC, etc is gewoon vreselijk makkelijk omdat je makkelijk je ketting kunt wisselen en/of schoonmaken zonder pons. Dat doe ik liever op die manier als steeds een pennetje ponsen.
@Morel: ik vind het ook niet nodig dat je je zo verheven boven anderen zet in dit topic. Respecteer andere ideen, zeker als ze helemaal de plank niet zover mis slaan als jij nu zelf doet.
Less is bore

gene
Forum-lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 apr 2007 19:01

Quoten: Origineel geplaatst door Uberto op 20 April 2007


Quoten: Origineel geplaatst door gene op 20 April 2007


Beste Morel, je lapt de (veiligheids)richtlijnen van de fabrikant aan je laars. Ik vind dat je onverantwoord bezig bent. Ik veronderstel dat je een FM bent want je spreekt over je klanten. Denk je nooit aan de eventuele gevolgen? Ik zou toch niet met een van je fietsen willen rijden.
 
 

Nooit gedacht dat die zogenaamde speciale sluitpennen  zorgen meer voor  de portemonnee van de fabrikanten dan voor onze veiligheid?

Campa pennen zijn idd overdreven duur, maar er zijn alternatieven van dezelfde kwaliteit.(KMC, Connex, Sram, Shimano...)

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 20 apr 2007 20:35

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 20 April 2007


Quote: Origineel geplaatst door Uberto op 20 April 2007


Quoten: Origineel geplaatst door gene op 20 April 2007


Beste Morel, je lapt de (veiligheids)richtlijnen van de fabrikant aan je laars. Ik vind dat je onverantwoord bezig bent. Ik veronderstel dat je een FM bent want je spreekt over je klanten. Denk je nooit aan de eventuele gevolgen? Ik zou toch niet met een van je fietsen willen rijden.



Nooit gedacht dat die zogenaamde speciale sluitpennen zorgen meer voor de portemonnee van de fabrikanten dan voor onze veiligheid?

Pfft, een sluitpen zit er toch gewoon bij als je een nieuwe koopt??En een Missing Link a la SRAM, KMC, etc is gewoon vreselijk makkelijk omdat je makkelijk je ketting kunt wisselen en/of schoonmaken zonder pons. Dat doe ik liever op die manier als steeds een pennetje ponsen.@Morel: ik vind het ook niet nodig dat je je zo verheven boven anderen zet in dit topic. Respecteer andere ideen, zeker als ze helemaal de plank niet zover mis slaan als jij nu zelf doet.


Hoi,
 
De TS wilde zijn ketting terug verlengen en heeft dus waarschijnljik  géén
sluitpen liggen.
Trouwens onderweg heeft ook niemand een sluitpen bij zich dus kan het zeker geen waad om de ketting op deze mannier te breken en/of te sluiten want anders kan je te voet naar huis !
En ik weet zeker dat een ketting die zo gesloten word niet breekt.
Over veiligheid en voorschriften wordt onderweg bij kettingbreuk  dan ook niet gemaald.
 
Ook wil ik nog opmerken dat (als er toch over "veiligheid" gepraat wordt) b.v. de zogenaamde Missing Link van Sachs ook maar één keer gebruikt mag worden, en dit in verband met de veiligheid !
En ik zou er m'n kop onder durven verwedden dat deze in de praktijk meerdere malen gebruikt wordt om de ketting te sluiten.
En trouwens makkelijk openen (met en tang) zou ik het ook niet willen noemen.
Even voor de goede orde; ik gebruik deze Missing links niet, maar wel deze van Connex want deze zijn wel volledig met de hand te monteren en te demonteren !
 
Kijk beste forumleden ik zit vele jaren in de fietsen en heb zowel als hobbyist als beroepsmatig al heel wat kettingen aan elkaar gezet, doch voel me zeker niet boven wie dan ook verheven, want er zijn vermoedelijk heel veel mensen die méér ervaring hebben als ik, maar ik geef graag wat tips door aan mijn medemensen om die zo iets te leren over hun materiaal.
Het is dus geenzins de bedoeling om deze mensen in ongeluk te storten door hen abusieflijk iets aan te praten !
 
Ik ben toch de mening toegedaan dat een ketting welke verlengt moet worden met een paar schakels, evenals om onderweg de ketting te sluiten na een breuk , (waarna je thuis toch een nieuwe monteerd) geen sluitpin nodig hebt ! 
Waar zijn trouwens de sluitpinnen van b.v. Rholoff en Connex ?
 
Iedereen in een forum mag zijn zegje natuurlijk doen en heb voor elke mening respect, maar dan wel bij zaken die het verdienen.
 
Aan de lezer de keuze welke mening er bruikbaar is en welke niet .
 
@ SpietPiet;Voor wat grof taalgebruik betreft, lees ik regelmatig nogal wat "groffer" uitdrukkingen wat er in Nederland dagelijks de ronde gaat !
Maar bedoelde het geenzins om jou te kwetsen, dus daarvoor excuus !
 
Jullie moeten het inkorten van een ketting vooral wat betreft de veiligheid  niet  zo op de spits drijven want dat is het helemaal niet nodig.
 
Groeten

Plaats reactie