Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Knarsende ketting

gene
Forum-lid
Berichten: 2009
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 mei 2007 04:15

Mijn mtb heeft LX groep 9-vits. Ik gebruik 3 kettingen (1 Shimano en 2 Sram) die ik om de 500 km verwissel. Ik reinig ze dan in petroleum, laat ze goed drogen en wordt gesmeerd.. Ze maken echter een vervelend knarsend geluid. Hoe meer ik de ketting kruis, hoe meer geknars. Weet iemand wat ik hier kan aan doen?
Ik doe hetzelfde met mijn racefiets en hier werkt alles perfect.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 03 mei 2007 12:52

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 03 Mei 2007

Heb zelf het "WNDER" middel  Supreme Black ruim een jaar gebruikt en alle adviezen van de maker van dit goedje exact op gevolgd, Conclusie: na een jaar dit SB gewoon echt troep gebleken mijn  ketting was binnen 4000 kilometer totaal versleten

Als SB mij zou garanderen dat ik 4000 km met een ketting zou kunnen doen ging ik het morgen nog gebruiken. Mijn kettingen halen met "normale" smering de 2500 km maar net.....

trickoutxtc3
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33

trickoutxtc3 06 mei 2007 01:59

mtb ketting in het terrein
ongv. 2000km en dan is ie echt op (het hele jaar door gebruikt) cassette is dan ook op en voorbladen na ongv 4000km (ta) !!!!
al rij de met een rolohff  dan nog ontkom je volgens mij niet aan een vervangen van je ketting na 2000km, met die natte winters van tegen woordig.!!!
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

bassie10
Forum-lid
Berichten: 271
Lid geworden op: 10 jun 2005 18:03

bassie10 06 mei 2007 02:27

Iedereen heeft zijn eigen manier van smeren en z'n eigen smeermiddel, maar dat je geen smeermiddel tussen de schakels kan krijgen is echt onzin!

ER ZITTEN GEEN VERBORGEN HOLLE RUIMTES IN EEN KETTING.

2 pinnetjes, 2 tonnetjes en 4 schalmen, meer is 't niet.

Als je maar weer goed smeert kun je de ketting zo zuiver maken als je wilt.

Mijn ervaring is dat als de ketting knarst er gewoon nog vuil tussen zit en\of niet goed gesmeerd is.
Smeren doe ik dmv druppelen met finishline dry.
diessens fietserke

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 06 mei 2007 15:28

Quote: Origineel geplaatst door bassie10 op 06 Mei 2007
Iedereen heeft zijn eigen manier van smeren en z'n eigen smeermiddel, maar dat je geen smeermiddel tussen de schakels kan krijgen is echt onzin!

ER ZITTEN GEEN VERBORGEN HOLLE RUIMTES IN EEN KETTING.

2 pinnetjes, 2 tonnetjes en 4 schalmen, meer is 't niet.

Als je maar weer goed smeert kun je de ketting zo zuiver maken als je wilt.

Mijn ervaring is dat als de ketting knarst er gewoon nog vuil tussen zit en\of niet goed gesmeerd is.
Smeren doe ik dmv druppelen met finishline dry.


+1, gewoon eens goed zuiver maken, het zal hoogstwaarschijnlijk zand zijn icm met een te licht gesmeerde ketting.

BTW: ik gooi mn kettingen na 2500 km sowieso in de vuilbak.. 4000 km op een ketting.. koop je graag veel cassettes?
Science of Performance!

roland_vb
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2007 13:53

roland_vb 21 mei 2007 00:59

Ik durf het niet zeggen maaar
sinds ik mijn ketting met de hogedruk (niet op de max) schoonspuit, gaat die langer mee, heb wel veel olie en vet staan.....
uw wallpapers op http://www.rolandvb.net" onclick="window.open(this.href);return false;

koennondale
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:19

koennondale 07 feb 2011 23:24

bassie10 schreef:Iedereen heeft zijn eigen manier van smeren en z'n eigen smeermiddel, maar dat je geen smeermiddel tussen de schakels kan krijgen is echt onzin!

ER ZITTEN GEEN VERBORGEN HOLLE RUIMTES IN EEN KETTING.

2 pinnetjes, 2 tonnetjes en 4 schalmen, meer is 't niet.

Als je maar weer goed smeert kun je de ketting zo zuiver maken als je wilt.

Mijn ervaring is dat als de ketting knarst er gewoon nog vuil tussen zit en\of niet goed gesmeerd is.
Smeren doe ik dmv druppelen met finishline dry.



Ik maakte voorheen altijd met een krachtige ontvetter mijn ketting schoon door deze gewoon een nachtje in de ontvetter te leggen. Alle zand en vet valt eraf en hij is brandschoon. Daarna even uitspoelen in een emmer water en klaar voor te smeren. Nu mij via meerdere personen werd gemeld dit niet te doen (oa ook de FM) doordat ook het vet in de ketting weg gaat, doe ik dit niet meer. Alleen krijg ik 'm nooit zo schoon als de eerder beschreven wijze...

Bereik ik met Predros chain lube alle plekken die gesmeerd moeten worden in de ketting? Ook als alle vet uit de ketting is gereinigd?

Groet.

degroote
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 jan 2011 02:17

degroote 07 feb 2011 23:41

Mijn concept staat bol van de NOT-DONE tricks, maar blijkt vooralsnog zeer goed te werken. Hiermee is het gekraak en stroef lopen altijd opgelost.

Om de paar 100 km - of na regenritten of als de ketting gewoon te vuil is geworden - gaat ie er af, in een plastic fles met een goeie geut dreft en warm water, minuutje schudden, ff laten rusten en afgieten. Dit tot het water niet meer troebel/zwart is.

Vervolgens laat ik de ketting ff uitlekken, leg ik die op wat keukenrol, en gaat er over elke schakel een pufje WD-40. Het absorberend papier 'trekt' de WD-40 door de ketting, hier komt weer wat moeilijker bereikbaar vuil los. Hierna veeg ik alle WD-40 zoveel mogelijk af, en hang ik de ketting op aan een haakje.

Vervolgens bovenaan kruipolie toevoegen en laten doorlekken tot beneden, dit ook weer enkele keren, hiermee komt weer wat losgeweekt vuil mee, en vult de olie terug alle plekjes op waar de WD-40 eerder alles oploste.

Dit procédé doe ik meestal 's avonds, dan kan de olie een nachtje inwerken, en hangt de ketting tegen 's morgens terug in onberispelijke staat. Verlengt de levensduur bij mij aanzienlijk, en dit drukt op zijn beurt de kosten naar vervangen van andere transmissie-onderdelen. Wel dus ook aan te raden om bij dergelijk 'groot onderhoud' ook de cassette, voorste tandwielen en achterderailleur ook van een veeg te voorzien :)
"Het is een kwestie van perceptie: Als jij afdaalt terwijl ik klim, vlieg ik die berg op!"

Focus Cayo 3.0 2011

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 08 feb 2011 00:33

big rosa schreef:Een gewone 10 speed fietsketting gaat onder normale omstandigheden ongeveer tussen de 6 a 8000 km mee . Ik weet niet wat voor soort ketting je gebruikt maar dit is wel heel snel vind ik. Ik heb op m,n mtb een gewone 9 speed ketting zitten en rij er nu in ruim een jaar al weer 3400 km mee(99% wegkilometers). Wilde van de week toch nog maar voor de aanstaande vakantie er een nieuwe omleggen. Ik naar de fm en wat bleek na meting zit de ketting nog ver binnen de marge om vervangen te worden. Wat zegt mijn FM ,echt zonde om nu je ketting te  vervangen hij is nog in uitstekende staat en het is nu nog niet nodig, 3400km!! tja ik rij nog maar even door dan ja toch.



Ligt helemaal aan de omstandigheden.
Ik had in zuid afrika binnen 800km een ketting die buiten de marge viel. Ook de noppen van mijn banden waren helemaal hol uitgesleten.
Het schijnt daar behoorlijk scherp zand te zijn, vooral dat rode zand was heel scherp.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 08 feb 2011 01:26

@degroote: het concept is vooral not-so-quickly-done ;) 't Is mij teveel moeite. Ik veeg gewoon een paar keer flink met een doek en smeer in drie rondes prolink progold. Eens in de 2 of 3 wasbeurten (is niet na elke rit) neem ik de ketting af en maak ik hem beter schoon. Kettingbladen en tandwielen wel schoonmaken maar hoeven niet gesmeerd te worden.

Plaats reactie