om even terug te komen op de vraag en evt antwoorden.
Ik heb iets dergelijks ook eens gehad met mijn giant. niet gevallen, maar wel trillen. Op het balhoofd zat echt geen voelbare speling van te voren en erna. maar nadat ik het trillen heb meegemaakt., heb ik toch het balhoofd iets strakker afgesteld ( ritchey WCS).
Geen gevoel gehad dat het sturen zwaarder ging, maar het trillen was weg. Kennelijk had ik toch het balhoofd een fractie, want dat was het, strakker moeten zetten. Grote kans, ook gezien andere ervaringen van mensen, dat het hier ook daaraan te wijten valt...
goedkope carbon kaders slap???
met mijn vader gaat het beter. hij heeft geluk gehad. hij heeft zijn fiets opzij kunnen smijten en is in het gras terrecht gekomen. arm gebroken, last van de nek en hoofpijn. schaafwonden en kneuzingen zoals bij de meeste valpartijen.
zijn er nog die met een columbus aspin rijden?
ik weet niet waaraan het kan liggen. ik rij zelf ook met een aspin en heb wel schrik nu. zou dus toch graag willen weten wat de oorzaak was, dan voel ik mezelf mss ook veiliger.
nog mensen met ervaring? eventueel andere frames???
zijn er nog die met een columbus aspin rijden?
ik weet niet waaraan het kan liggen. ik rij zelf ook met een aspin en heb wel schrik nu. zou dus toch graag willen weten wat de oorzaak was, dan voel ik mezelf mss ook veiliger.
nog mensen met ervaring? eventueel andere frames???
Quoten: Origineel geplaatst door av017 op 19 Mei 2007
ik rij ook al enkele maanden met een columbus aspin, nog geen problemen tot nu toe ivm stijfheid hoor, ikzelf weeg 95 kg (pure spiermassa, ) afdaling verleden weekend met bochten aan 75 km/u , loopt kaarsrecht
gaat fabricagefout zijn zeker ?? ik rij met ultegra en fulcrum racing 1 wielen
mag ik soms weten welke maat u heeft van kader? en hoeveel tussenringen u heeft zitten?groetjes
ik rij ook al enkele maanden met een columbus aspin, nog geen problemen tot nu toe ivm stijfheid hoor, ikzelf weeg 95 kg (pure spiermassa, ) afdaling verleden weekend met bochten aan 75 km/u , loopt kaarsrecht
gaat fabricagefout zijn zeker ?? ik rij met ultegra en fulcrum racing 1 wielen
mag ik soms weten welke maat u heeft van kader? en hoeveel tussenringen u heeft zitten?groetjes
Zoek de fout maar ergens in de afmontage (speling in het balhoofdstel of een wiel dat behoorlijk uit balans is zou een oorzaak kunnen zijn). Garantie is het nooit want een ervaren rijder had welliswaar last gehad maar had wel kunnen corrigeren.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Mei 2007
Zoek de fout maar ergens in de afmontage (speling in het balhoofdstel of een wiel dat behoorlijk uit balans is zou een oorzaak kunnen zijn). Garantie is het nooit want een ervaren rijder had welliswaar last gehad maar had wel kunnen corrigeren.
Kan je je frame niet binnenbrengen en dan wordt deze toch terug naar het fabriek/invoerder of dergelijke gebracht, waar ze dan vaststelling doen wat de oorzaak was. Door een expert die dan kijkt of de kader mss al gebroken was voor de val of tijdens de val. Als ze merken dat het voor de val al gescheurd was, heb je misschien nog deels garantie. Zelf heb ik ook geen ervaringen met breken van carbonkader. Maar ik ken iemand die gevallen is in de sprint(kader los door 2 gebroken) de fiets terug gebracht naar Jan Janssens en kon zo voor een paar 100 euro een nieuwe kader krijgen.
Zoek de fout maar ergens in de afmontage (speling in het balhoofdstel of een wiel dat behoorlijk uit balans is zou een oorzaak kunnen zijn). Garantie is het nooit want een ervaren rijder had welliswaar last gehad maar had wel kunnen corrigeren.
Kan je je frame niet binnenbrengen en dan wordt deze toch terug naar het fabriek/invoerder of dergelijke gebracht, waar ze dan vaststelling doen wat de oorzaak was. Door een expert die dan kijkt of de kader mss al gebroken was voor de val of tijdens de val. Als ze merken dat het voor de val al gescheurd was, heb je misschien nog deels garantie. Zelf heb ik ook geen ervaringen met breken van carbonkader. Maar ik ken iemand die gevallen is in de sprint(kader los door 2 gebroken) de fiets terug gebracht naar Jan Janssens en kon zo voor een paar 100 euro een nieuwe kader krijgen.
Nog een hypothese: Tijdens de afdaling in een gat gereden -> slag in wiel + misschien lekke band -> shimmyen...
Het is moelijk achteraf te zeggen wat er is gebeurd, vooral na een valpartij. Was je vader niet gevallen, dan zou je nu aan de fiets kunnen zien waarom hij zwabbert.
Beterschap voor je vader!
Het is moelijk achteraf te zeggen wat er is gebeurd, vooral na een valpartij. Was je vader niet gevallen, dan zou je nu aan de fiets kunnen zien waarom hij zwabbert.
Beterschap voor je vader!
Quoten: Origineel geplaatst door dafke op 21 Mei 2007
Quoten: Origineel geplaatst door meca1 op 21 Mei 2007
Heb je de bandjes al eens gecontroleerd?
bandjes????
bij mijn michelin pro was het karkas van de band stuk na slechts 200km mee gereden. nder het afdalen gebeurde dit (de band was niet lek ) en was plots onbestuurbaar wegens een zeer lange bult in het loopvlak.
Quoten: Origineel geplaatst door meca1 op 21 Mei 2007
Heb je de bandjes al eens gecontroleerd?
bandjes????
bij mijn michelin pro was het karkas van de band stuk na slechts 200km mee gereden. nder het afdalen gebeurde dit (de band was niet lek ) en was plots onbestuurbaar wegens een zeer lange bult in het loopvlak.
Even over schimmien. Tijdens een afdaling in Italie begon mijn stalen Colnago hevig te schimmien. Toevallig reed er net een zwaar beladen zandauto achter mij. Dus het angstzweet brak mij al uit. Ik ben langzaam gaan afremmen en heb er voor gezorgd dat ik de volgende keer een lagere snelheid had tijdens de volgende afdaling.
Maar ik wist meteen waar het trillen aan lag: aan mijn wielen. Ik reed met Mavic Cosmic Elite wielen met achter 20 en voor 18 spaken. Dit loopt op het vlakke heerlijk, maar bergafwaarts duidelijk niet.
Ik heb toen 'bergwielen' gekocht: Mavic Open Pro met 36 spaken en shimano 105 naven. De volgende vakantie ging ik op dezelfde fiets met een vaartje van 68 km/u van een lange afdaling in de Belgische Ardennen en mijn fietsje reed zo rustig als wat!
Dus de oplossing tegen shimmien: koop sterke wielen met 36 spaken.
Maar ik wist meteen waar het trillen aan lag: aan mijn wielen. Ik reed met Mavic Cosmic Elite wielen met achter 20 en voor 18 spaken. Dit loopt op het vlakke heerlijk, maar bergafwaarts duidelijk niet.
Ik heb toen 'bergwielen' gekocht: Mavic Open Pro met 36 spaken en shimano 105 naven. De volgende vakantie ging ik op dezelfde fiets met een vaartje van 68 km/u van een lange afdaling in de Belgische Ardennen en mijn fietsje reed zo rustig als wat!
Dus de oplossing tegen shimmien: koop sterke wielen met 36 spaken.
When the going gets rough, the tough get going.
See what ? C40 !
See what ? C40 !