Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kettingslijtage

beukje
Forum-lid

beukje 04 jul 2007 02:06

Heeft iemand op dit forum een significant langere levensduur van een ketting waargenomen door gebruik van een ander smeermiddel? Ik verander vaak van smeermiddel maar heb nog nooit een verlenging van de levensduur van de ketting kunnen vaststellen. Wel heb ik verschillen in verschillende kettingmerken of typen waargenomen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

zerk
Forum-lid

zerk 04 jul 2007 12:59

ik heb alleen gemerkt dat remmenreiniger erg goed werkt om een ketting te reinigen, helemaal als je hem daarna schoonblaast met lucht (4-8 bar). je blaast dan nl. de bussen ook vrij goed schoon. Daarna natuurlijk weer goed smeren. geen verschil gemerkt met smeermiddelen.
ik zou wel graag van je weten welke kettingen beter zijn en welke minder.
alvast bedankt
bijna 30 uur per week betaald knutselen ;)
werk kan leuk zijn

yboli
Forum-lid

yboli 24 sep 2007 00:56

Hey,

Ai! Ik heb nu bijna 4800 km gereden met Ultegra ketting, hij knarst ook(ook na het reinigen) als ik 'm zijwaarts beweeg( zand?).
Zou dat zand er nog uit te krijgen zijn, of is ie gewoon op??
Gek eigenlijk, want ik rij niet vaak met nat weer en maak 'm toch regelmatig schoon.
Rij ook zo min mogelijk met "scheefstand" v/d ketting.
Maar ja, zit dus wel ver over de 3000km.
Moet ook zo'n Rohloff meetdinges hebben, om te checken.

pipootje
Forum-lid

pipootje 24 sep 2007 12:15

Mijn vrouw heeft met een goedkope instapfiets (bianchi via nirone) zeker niet meer dan 1000 km gereden. Daarna naar de fm voor de gratis servicebeurt: blijken zowel de kransjes als de ketting al versleten te zijn !

Het enige wat ik kan bedenken is dat er vanwege rijden langs de kust zand in de ketting gezeten zou kunnen hebben.
Ik stond wel ff raar te kijken en ik neem aan dat die FM de boel niet bedonderde. Hij wilde niet geloven dat er zo weinig op gereden was.

Ken dit ?
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Plaats reactie