Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

nieuwe voorvork, ook lagers vervangen?

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 11:00

Ik ben bezig m'n voorvork te vervangen.
Gaat allemaal goed, behalve dan het feit dat ik de nieuwe vork niet goed vastgezet krijg. De hele vorkbuis kan heen en weer bewegen (overtreffende trap van speling in het balhoofd dus :P)

Kan het zijn dat ik nieuwe lagers in het balhoofd moet gooien? Dit heb ik namelijk ooit ergens gelezen, zodra je een nieuwe vork hebt moet je ook nieuwe lagers erbij doen.

Of heb ik de lagers er verkeerd om weer ingestopt? Ik zal straks een 'exploded-view' foto maken van hoe ik het op het moment heb zitten.
Ik had natuurlijk gewoon goed op moeten letten bij het demonteren van de vork

Het gaat trouwens om een MTB voorvork, in een semi-geintegreerd balhoofd. Is gewoon hetzelfde als bij een race-vork of niet?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 mei 2007 11:37

Ik denk dat je de ring die je op de vorkpijp moet drukken en die klem zit vergeten bent los te tikken van de oude vork en op de nieuwe vork te drukken.
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1
Ik bedoel op de ring die je op de 5e foto halverwege de vorkpijp ziet zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 12:08

Nee die ring heb ik ook overgezet (ik had je topic over het balhoofd al gelezen, erg handig). Hij sluit mooi aan op de vork.

De vork lijkt als het ware niet lekker in het balhoofd te zitten. Kan volgens mij 2 redenden hebben:
- lagers te groot/te klein
- 'lagerringen' verkeerd om erin gestopt, iets wat ik niet makkelijk kan zien.

Maar ik geloof dat ik op de Parktool website heb gelezen dat je balhoofdlagers niet hoeft te vervangen bij gewoon onderhoud, behalve als je een nieuwe vork erin wil zetten. Vandaar die vraag.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 mei 2007 13:04

Als het een balhoofdset met vaste lagers is, hoort er bij het bovenste lager een conisch ringetje (met een inkeping) om de vorkpijp te zitten om de vorkpijp te centreren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 13:33

Ook de conische ring zit erin.
Het probleem is dat deze niet echt ver omlaag wil, alsof er iets in de weg zit. De 'topcap-bout' is dan al erg strak aangedraaid.

vaste lagers = lagers vastgeklemd in een ring? Zoja, dan heb ik die.

Ik zal zodadelijk een foto maken, praat wat makkelijker.

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 16:12

de foto's:

Hier zie je de vork met daaromheen de onderste ring, die om de vorkbuis moet. Daarboven een afdekringetje, en daarboven de onderste lagerring ('met de lagers naar boven')

Hier zie je de bovenkant, met als eerste de lagerring ('met de lagers naar beneden'), daarna weer een afdekring, daarboven de ring die op het lager komt, daarboven (of beter: daarin) de blauwe conische ring die uitkan zetten.

De bovenste balhoofd-ringen: als ik het goed hebt moet eerst de afdenkring (links), dan de zwarte ring (rechts) die op de lagerring komt, en dan de blauwe ring die het boeltje spelingsvrij zou moeten maken. Dat gebeurt bij mij dus niet

Ik hoop dat jullie hier iets meer mee kunnen. Ik wil dit namelijk zelf kunnen, zodat ik niet meer afhankelijk ben van de fietsen(kapot)makers hier in de buurt.

barrel3
Forum-lid

barrel3 31 mei 2007 17:42

volgens mij moet de bovenste lager ook met de kogeltjes naar boven .,net als de onderste .probeer dat eens en dan moet het goed wezen volgens mij .

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 18:05

Je bedoelt dat beide lagers 'met de balletjes naar boven' gemonteerd moeten worden?
Zal het zometeen eens proberen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mei 2007 18:58

Lijkt er op dat je een nieuwe vork op de mtb mebt gezet. Als dat zo is en de lagers waren standaard, en ouder dan 1 jaar, dan is het wel verstandig nieuwe lagers te steken. niet dat dat uit moet maken met het probleem dat je nu hebt maar toch.

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 31 mei 2007 19:18

Het is idd een nieuwe vork.
Ik heb ergens gelezen dat je bij een nieuwe vork ook nieuwe lagers moet monteren. Daarom vroeg ik mezelf af of ik de vork niet vast kreeg omdat er eerst nieuwe lagers in moeten.
Maar ik heb nu het idee dat ik de lagers er steeds net niet op de goede manier in heb gedaan (ligt grotendeels aan mijn chaotische werkwijze).

Maar jij zegt dus dat ik er beter nieuwe lagers in kan gooien? Is dit omdat de oude (die 3/4 jaar oud zijn) versleten zouden zijn?

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mei 2007 22:14

De oude lagers hoeven niet versleten te zijn. Maar meestal gooien de fabrikanten er af fabriek goedkope lagers op die wel redelijk snel slijten. (ze zullen eerder een goede vork steken dan een goed lager, en waarom wil je die vervangen) Ik heb dat bij mij ook gedaan met een betere vork gelijk ook een stel betere lagers gestoken, dat is een goede vork gewoon waard.

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 01 jun 2007 01:37

OK, dan zal ik eens rustig aan op zoek gaan naar wat nieuwe lagers.
Als ik Piet Paulusma mag geloven komt er weer mooi race-weer aan dus staat de MTB toch ff stil.

Plaats reactie