Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

HELP TIK/KRAK HELP

bonfire
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:12

bonfire 04 jun 2007 13:58

Trek oclv5200 ultegra 9 speed van 2003 kompleet gekocht af Trek bij dealer. Wordt niet gebruikt voor wedstrijden oid alleen fanatiek toerfietsen. Sinds eind seizoen 2006 hoor ik een soort tik op moment van aanzetten links. Ook aanwezig bij staand fietsen/ handen op de bovenbuis ipv aan het stuur/met losse handen. Na de gebruikelijke winterbeurt nog steeds aanwezig. Andere wielen erin gehad / nieuw zadel / zadelpen opnieuw gemonteerd / andere pedalen met schoenen / trapaslager vernieuwd/ met de winterbeurt is balhoofd lager vernieuwd en gebruikelijke slijtagedelen als ketting en kettingwielen. Mijn dealer heeft het opgegeven en een 2e onderzoek bij een andere fietsenzaak heeft ook niets opgeleverd. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip??

bonfire
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:12

bonfire 04 jun 2007 18:29

geluid komt van het bracket dus bij aanzetten links daar komt het geluid ook vandaan

bonfire
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:12

bonfire 04 jun 2007 18:31

na vervangen van de genoemde zaken al dan niet tijdelijk blijft het geluid aanwezig. en het is dusdanig hhorbaar dat er niet mee te fietsen valt (kijk eens naar buiten zit je op je crossfiets!$@#$@$$!!

bonfire
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:12

bonfire 04 jun 2007 18:55

dat ik liever op mijn racefiets zit dan op mijn crosser en ik eigenlijk niets meer kan verzinnen wat er mis zou kunnen zijn niets persoonlijk!

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 05 jun 2007 10:09

Quoten: Origineel geplaatst door bonfire op 04 Juni 2007




Ook aanwezig bij staand fietsen/ handen op de bovenbuis ipv aan het stuur/met losse handen. 
Een beetje jammer dat je FM je een nieuwe zadelpen/zadel combi aansmeert als het ook staand optreed. Daar zit het dus niet.
Na de gebruikelijke winterbeurt nog steeds aanwezig. Andere wielen erin gehad / nieuw zadel / zadelpen opnieuw gemonteerd / andere pedalen met schoenen / trapaslager vernieuwd/ met de winterbeurt is balhoofd lager vernieuwd en gebruikelijke slijtagedelen als ketting en kettingwielen. Mijn dealer heeft het opgegeven en een 2e onderzoek bij een andere fietsenzaak heeft ook niets opgeleverd. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip??




Wat snow al zei, probeer goed te luisteren waar het vandaan komt (al is dit soms lastig). Ik zou zo zeggen een trapas of pedaal, maar voor hetzelfde geld staat je stuurpen niet voldoende aan.
Alles vervangen is makkelijk, maar als dezelfde persoon keer op keer dezelfde montagefout maakt...
Welke trapas heb je? Ultegra octalink?

shimano-marc
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 aug 2006 00:15

shimano-marc 06 jun 2007 16:50

beste,


Wat het ook ZOU KUNNEN zijn, is de schroefdraad, welk in elk carbon frame van alu is, dat Tik/kraakt in de carbon.
Een "bekend" fenomeen bij meerdere carbon frames, enkel op te lossen door 'n nieuw frame.


veel succes
Ik hoop dat jij / je FM vindt wat het is.

groetjes,
Doorbijten, de voldoening is eens zo groot achteraf.

bonfire
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:12

bonfire 07 jun 2007 16:19

[quote="Shimano-Marc"]beste,


Wat het ook ZOU KUNNEN zijn, is de schroefdraad, welk in elk carbon frame van alu is, dat Tik/kraakt in de carbon.
Een "bekend" fenomeen bij meerdere carbon frames, enkel op te lossen door 'n nieuw frame.


veel succes
Ik hoop dat jij / je FM vindt wat het is.

groetjes,

Bedankt !!,

De 2e FM heeft al gevraagd of het over was , dus niet, maar vraagt WELl de fiets terug (denkt voor 90% oorzaak frame). Beter als de eerste FM krijg je te horen na vernieuwen trapas lager"als het nu niet over is moet we maar eerst kijken of het erger wordt!! of niet.
Je tip lijjkt mij pers. de oplossing te kunnen zijn. Ben zelf NIET A-Technisch maar soms wilde ik dat het een V8 was lijkt simpeler. Toch komt het geluid uit het bracket. Bij staand naast de fiets met ingeknepen voorrem en spanning licht op de crank zowel links als rechts met de hand zonder het frame te torderen doet zich het ook voor alleen minder nadrukkelijk.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 jun 2007 02:20

De as is wel vervangen, maar is deze wel met voldoende vet opnieuw gemonteerd. Als "een of andere prutser" (wellicht gewoon een onwetende medewerker die er net werkt) op commando alleen de cartridge trapas heeft vervangen (en is dit wel echt gebeurd?) blijf je het probleem houden. Als het bij het bracket vandaan lijkt te komen zou ik dat toch eerst nog maar eens nakijken. Het schroefdraad maar ook de binnenkant van de linker huls moet flink ingevet zijn. En die as moet vast. Met de nadruk op vast. Had ik al gezegd dat met name de rechterkant van de as echt zeer goed vast moet. Liefst met momentsleutel uiteraard anders draai je alles wellicht stuk. En dat is ook weer niet de bedoeling.

Plaats reactie