Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

wederom vraag over afvlakken van brackethuis.

rmeer
Forum-lid

rmeer 08 jun 2007 02:41

Hallo,

Wederom een vraag over het afvlakken van het brackethuis voor hollowtech II lagers. Ik heb hier diverse malen gehoort, en hier gelezen, dat het op zijn minst raadzaam is om het brackethuis te laten afvlakken voordat er buitenliggende lagers worden gemonteerd. Ik ben hier mee dus naar de fm geweest, wel drie stuks zelfs, maar overal krijg ik te horen dat het niet nodig is. 1 fm vond het allemaal onzin, de ander had zoiets van; doen alleen muggenzifters en de 3de wist met te vertellen dat hun het allang niet meer deden en shimano het ook niet (meer) als advies geeft om het te doen, ja tenzij het brackethuis echt erg ongelijk is. Niet echt het antwoord dat ik verwacht had. Overigens had ik het frame niet bij me toen ik er bij de fm's naar vroeg.

Nu zit ik dus een beetje met een dilema over wat te doen. Ik heb de lagers er nu ingedraaid, dit verliep redelijk soepel en ik hoefde niet al te veel kracht te gebruiken op de cups op hun plaats te krijgen. Wel vind ik dat het cranckstel niet geheel vrij loopt, je ziet duidelijk dat het enige weerstand onder vind. Ik weet niet of dit normaal is bij nieuwe lagers?

Het gaat om 105 lagers en cranck op een frame van Merida waar voorheen een sora octalink as en crankset op gezeten heeft.

Ik zal nog even wachten met er mee te gaan fietsen. Kan iemand nog eens uitleggen hoe het zit, mijn kennis in namelijk niet groot genoeg om een proffesionele fietsenmaker te overtuigen van het nut van afvlakken.

bdv

casran
Forum-lid HC

casran 08 jun 2007 02:47

Tja, het is geen absolute noodzaak, maar het is wel heel raadzaam en kan een hoop problemen voorkomen (bv. tergend gekraak of een kleine tik waarvan je maar de oorzaak niet vindt).

Geen idee waarom die fietsenmakers er niet happig op zijn, maar het ontbreken van een dure vlakfrees in hun atelier of hun gebrek aan vertrouwdheid om ermee te werken zijn mogelijke verklaringen. Ik vraag bij het monteren van een nieuw frame altijd (1.) het vlakken van de bracketbus (ook aan het balhoofd laat ik vlakken) en (2.) het mooi uittappen van de bracketdraad.
Voor keramische lagers vind ik het trouwens noodzakelijk dat ze 100% in line lopen.

Als ik jou was zou ik nu gewoon verder rijden... als er ooit een probleem opduikt (er komt een vervelende tik uit je cranks), denk er dan eens aan dat dit een oorzaak kan zijn. Maar lig er niet wakker van.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 jun 2007 10:51

Ik was ook eigenwijs en na 2000 km begonnen de lagers te kraken. Gevolg: lagers naar de kloten en ik moest het frame alsnog laten afvlakken. Mijn FM deed het wél gewoon, klaar terwijl ik wacht en voor slechts 10 euro. Helaas moest ik ook meteen nieuwe lagers kopen, want die oude waren naar de klote.

Met andere woorden: het is wel degelijk nodig. Dat de meeste FM jou niet willen helpen ligt gewoon aan het feit dat ze geen fatsoenlijke frees voorhanden hebben.

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 08 jun 2007 11:37

mijn fm doet het standaard, bij nieuwe frames. maar ook gelijk bij het vervangen van je lagers. Bij vervanging is het gewoon controle dat alles nog recht is, en geen klachten over kan krijgen, naja en het begin zodat de lagers zich goed kunnen zetten zonder tik of iets dergelijks
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 jun 2007 11:41

Bij nieuwe hoogwaardige frames is het vaak af-fabriek al gedaan.

Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, Ger Hermans wil je zeker helpen en heeft een frees liggen (wel alleen voor BSA)

rmeer
Forum-lid

rmeer 09 jun 2007 02:40

Nou, dan ga ik toch maar eens op zoek naar een fm die wel aan dit klusje wil beginnen. Had verwacht dat een fietsenmaker zo'n klus graag zou accepteren, helemaal als ik lees dat het een klaar ter terwijl u wacht kulsje kan zijn. Is toch gewoon handel voor de fm. Iig, bedank voor de reacties.

Plaats reactie