Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Beter remmen

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 812
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 jun 2007 13:35

Het ligt onder andere aan de snelheid waarmee de velg draait (hoog) en waarmee de remschijf draait (laag). De velg moet een veel grotere afstand afleggen voordat 'ie rond is, dus de snelheid van een velg ligt hoger dan die van een remschijf. Daar komt de eigenschap bij dat een remsysteem bij lagere snelheid (van velg/schijf ten opzichte van remblok) een hogere remwerking heeft dan bij hogere snelheid.

Een remblokje op een velg pakt ook maar 2% van het velgoppervlak vast bij het remmen, bij een remschijf ligt dat toch "ietsje" hoger. Een groter contactoppervlak zorgt voor meer remwerking.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

lanz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 mar 2006 15:01

lanz 25 jun 2007 22:08

@ borgmonster. Ik vind je verhaal niet zo duidelijk. Het wrijvingscoëfficiënt van de twee desbetreffende materialen mag dan eventueel wat hoger zijn bij lagere snelheid maar dit verschil (als het er al is) is volgens mij niet zo groot. Veel belangrijker voor het wrijvingscoëfficiënt is het gebruikte materiaal. Dat de velg “sneller draait” (hoeksnelheid is hetzelfde) is juist een voordeel. De arm ten opzichte van het draaipunt is namelijk groter waardoor er minder kracht uitgeoefend hoeft te worden voor dezelfde remwerking. Daarom zitten er onder snelle auto’s ook van die grote schijven, die remmen beter. Dat een schijfrem beter remt dan v-brakes komt omdat de blokken een stuk harder bij een schijfrem tegen de schijf worden gedrukt dan de remblokken bij v-brakes tegen de velg.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 25 jun 2007 22:53

ik kwam toevallig schijfremmen op de racefiets tegen: https://www.canyon.com/_nl/technologie/project68.html
Mijn trainingen op bikeplanner.com

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 28 jun 2007 16:08

Mooie Canyon, hebben.:-)
Daarbij Canyon geven ze ook wel duidelijk aan waar de problemen liggen als je schijfremmen op een racefiets gebruikt.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 28 jun 2007 21:31

Miss. dat Unibet.com hiermee gaat rijden? Dan heb je wel weer problemen met de Campa sponsor belangen... Ben benieuwd!!!
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2007 00:15

Dat mag helemaal niet, want ook over remmen heeft de UCI regeltjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 29 jun 2007 00:35

Ik kom uit een motoren familie (vader racet, neef racet, oom is yamaha dealer) dus ik ben wel schijfremmen gewend maar dat die twee gecombineerd worden (racefiets en schijfremmen) is voor mij ook nieuw maar wel heel erg mooi!! (vind ik (waarschijnlijk gewenning :P )
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

Plaats reactie