Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterderailleur gedraagt zich als 8-speed

markba
Forum-lid

markba 18 jun 2007 12:54

Ik heb het volgende eigenaardige probleem. Onlangs mijn fiets laten ombouwen van Trek naar Isaac (de frame van de Trek was gescheurd). Alle onderdelen zijn overgezet. Groep is Ultegra 9-speed.

Nu schakelt de achterderailleur alsof het 8-speed is. Om en nabij het middelste kransje begint de derailleur na een poging lichter te schakelen te ratelen en wil eigenlijk een extra kransje meepakken. Als je 'm een beetje helpt, doet 'ie dat ook. Mijn Flight Deck laat echter (terecht) maar één kranswisseling zien. Als ik nog lichter schakel, blijft het verschil van één kransje aanwezig.

Ik kan schakelen naar het binnenste kransje, maar de Flight Deck blijft dan een extra schakelmogelijkheid aangeven. Terecht, want ik kan nog een extra klikje geven. Zowel op- als afschakelen geeft hetzelfde beeld. Ook maakt het geen verschil of ik het buiten- of binnenblad gebruik.

Zoals gezegd, alles is overgezet, dus derailleurs, handles, etc. Het enige dat gebeurd is, zijn nieuwe binnen- en buitenkabels o.a. voor het schakelsysteem. Schakelen op de Trek was geen enkel probleem, ook onder volle belasting geen krimp.

Het bijstellen met de versteller op de aanlasnok voor de derailleurkabel (waarmee je dus de kabel langer of korter kunt maken) werkt niet omdat je bijvoorbeeld de kleinste 4 kransjes goed kan inregelen maar dat dan de bovenste 5 niet goed werken. Doe je het omgekeerd, dus de grootste 4 goed afstellen, dan doen de kleinste 5 het weer niet goed.

Het probleem zou theoretisch niet kunnen liggen aan de derailleur zelf kunnen liggen, deze is immers compatibel met 8-9-10 speed, de handles zelf zijn verantwoordelijk voor het kliksysteem en de afstand tussen elke klik. De derailleur zelf ''

Mijn vragen
Wie kent dit probleem?
Zou er intern in de versteller iets mis zijn gegaan bij de montage van de binnenkabel?
Kun je in de versteller zelf nog iets afstellen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 jun 2007 13:05

Zit de kabel goed bevestigd aan de derailleur?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

markba
Forum-lid

markba 18 jun 2007 13:07

Scepticus schreef:Zit de kabel goed bevestigd aan de derailleur?

Ja, als het niet zo zou zijn, zou je aan het bijstellen blijven omdat de kabel dan steeds 'langer' wordt.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 18 jun 2007 13:26

Ik bedoel iets anders.

Waar je de kabel met een inbusje vastzet aan de derailleur, zit ie daar wel op de goeie positie?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

markba
Forum-lid

markba 18 jun 2007 13:51

Scepticus schreef:Ik bedoel iets anders.

Waar je de kabel met een inbusje vastzet aan de derailleur, zit ie daar wel op de goeie positie?

Je bedoelt dus *hoe* de kabel vastzit en niet *of*?
Hoe zou het dan volgens jou moeten vastzitten?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jun 2007 13:58

Als je de kabel aan de verkeerde kant van het schroefje klemt werkt de derailleur niet goed, dat bedoelt Scepticus.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

markba
Forum-lid

markba 18 jun 2007 14:10

Amclassic-fan schreef:Als je de kabel aan de verkeerde kant van het schroefje klemt werkt de derailleur niet goed, dat bedoelt Scepticus.

Het zal toch niet waar zijn dat het zo iets simpels is?
Ga het vanavond eens uitproberen.

... en zal de FM daarop aanspreken. Dit is de reden waarom ik 'm überhaupt had weggebracht, juist om dit soort problemen te voorkomen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jun 2007 14:25

De andere optie is dat de binnenkabel niet goed door de buitenkabel loopt, veel meer kan er niet mis gaan, aan de derailleur en shifters is niets in te stellen wat verband houdt met het aantal kransjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

markba
Forum-lid

markba 18 jun 2007 15:04

Amclassic-fan schreef:De andere optie is dat de binnenkabel niet goed door de buitenkabel loopt, veel meer kan er niet mis gaan, aan de derailleur en shifters is niets in te stellen wat verband houdt met het aantal kransjes.

Aangezien alle derailleurkabels tijdens de ombouw zijn vernieuwd waarmee de kans dat het stroef loopt sterk verminderd is maar niet uitgesloten kan worden, zou de verkeerde montage van de binnenkabel overblijven.

Ik ben benieuwd.

jsparie
Forum-lid

jsparie 19 jun 2007 01:52

Gewoon eens alle kabels mbt achterderailleur loshalen en van voren af aan beginnen met afstellen. Zou niet moeten kunnen, maar soms helpt dat echt.

woutre
Forum-lid

woutre 19 jun 2007 04:07

markba schreef:
Amclassic-fan schreef:Als je de kabel aan de verkeerde kant van het schroefje klemt werkt de derailleur niet goed, dat bedoelt Scepticus.

Het zal toch niet waar zijn dat het zo iets simpels is?
Ga het vanavond eens uitproberen.

... en zal de FM daarop aanspreken. Dit is de reden waarom ik 'm überhaupt had weggebracht, juist om dit soort problemen te voorkomen.

Ja dat dacht ik ook, maar het kan echt. Is het afstelnokje op de schuine buis wel volledig ingedraaid bij het monteren, anders kan dit ook het probleem veroorzaken.

markba
Forum-lid

markba 19 jun 2007 11:05

Geniaal zijn jullie, allemaal!

Het omkeren van de aansluiting van de binnenkabel naar de binnenkant van de klemsluiting is inderdaad de oplossing, schakelt nu (weer) als een tierelier.

Zal nog wel een hartig woordje moeten spreken met mijn fm. Hij heeft de kabel verkeerd gemonteerd, maar nog erger, niet gecontroleerd of alle versnellingen goed werken. Als hij dat wel had gedaan, was hij vanzelf tegen het probleem aangelopen. Hoezo, geen betrokkenheid...

Plaats reactie