zadel hoger
Een paar weken gelden heb ik het zadel van m'n racefiets ongeveer een halve cm. hoger gezet. Afgelopen week heb ik hem nog een paar mm. hoger gezet, maar ik heb nu het idee dat ik minder kracht kan zetten met m'n benen en andere spieren gebruik. Ik reed altijd met een relatief laag zadel en m'n zadel staat nu nog niet abnormaal hoog. M'n been is niet overstrekt en m'n hak kan nog altijd verder dan horizontaal naar beneden (hak lager dan teen zeg maar). Nu is m'n vraag of ik gewoon aan m'n nieuwe zadelstand moet wennen, of dat het verstandiger is om hem weer een stukje naar beneden te zetten. Wat is voordeliger qua krachtoverbrenging etc.? Alvast bedankt voor de reacties!
je zadel staat nu dus 7 of 8 mm hoger dan je (misschien wel jarenlang) gewend was. Hier zul je echt aan moeten wennen. Zolang je geen last krijgt van je knieholtes staat je zadel waarschijnlijk niet te hoog.
Op papier is de krachtoverbrenging optimaal als de zadelhoogte 109% (plus of min 15mm) van de binnenbeenlengte bedraagt (gemeten van midden pedaalas tot bovenkant zadel).
Dat je andere spieren gebruikt is onwaarschijnlijk. (misschien dat je door de hogere zadelstand meer pedaleert (duwen en trekken aan de pedalen) dan gebruik je inderdaad andere spieren).
Op papier is de krachtoverbrenging optimaal als de zadelhoogte 109% (plus of min 15mm) van de binnenbeenlengte bedraagt (gemeten van midden pedaalas tot bovenkant zadel).
Dat je andere spieren gebruikt is onwaarschijnlijk. (misschien dat je door de hogere zadelstand meer pedaleert (duwen en trekken aan de pedalen) dan gebruik je inderdaad andere spieren).
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je gebruikt door de hogere zadelstand je spieren anders en hier moet je aan wennen. Je hebt je zadel wel extreem veel hoger gezet in 1 keer. Ik moest een paar weken geleden proberen om met een iets hoger zadel te rijden omdat ik ook altijd laag zit (is al jaren zo), m'n zadel 2 mm omhoog gezet. Binnen een half uur stond het zadel weer 1 mm lager omdat ik niet vooruit te branden was.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb m'n zadel ondertussen weer een paar mm. lager gezet en ik heb gelijk het idee dat ik weer een stuk harder ga. Ik zal morgen eens kijken hoe hoog m'n zadel staat en m'n binnenbeenlengte nog eens meten. groetjes tessa
Hallo Tes , ik heb het probleem ook gehad , en er al eens een stukje over geschreven op het forum. Zal het stukje even hier zetten , je kan ook zoeken op zadelhoogte in het forum.
Hoi,
Even een vraagje over de zadelhoogte. Op een site kwam ik dit antwoord tegen , en moet zeggen was best verast....... Volgens deze meting zou mijn zadel 2,5 cm omhoog moeten , iets wat ook bevestigd werd door een vriend van me ..hij deed het ook zo ... Hier komt het stukje van de site..
De zadelhoogte is tamelijk eenduidig te bepalen. Meet eerst je binnenbeenlengte op. Dit kun je redelijk nauwkeurig doen met een assistent, een stevig boek in je kruis en een deur als achtergrond. Sta rechtop met je rug tegen de deur, en zonder schoenen. De 'ideale' zadelhoogte is 1.08 keer deze afstand. Zet je fietsschoen op het pedaal, zet de crank in het verlengde van de zadelbuis en meet de afstand van de binnenkant zool tot de bovenkant zadel langs de zadelbuis. Het zadel moet daarbij -nagenoeg- horizontaal staan.
Zelf heb ik nooit rekening gehouden met de zooldikte van de schoen, en een stukje van de schoenplaat dikte.....Moet ik hier nu rekening mee houden of niet ? Heb het zadel iets hoger gezet nu en een stukje gefietst...Morgen wil ik een 40 Km gaan proberen mits het weer het toelaat.
Op het laagste punt is mijn been niet geheel gestrekt...dus dat is wel goed...
Grtz Rene
Hoi,
Even een vraagje over de zadelhoogte. Op een site kwam ik dit antwoord tegen , en moet zeggen was best verast....... Volgens deze meting zou mijn zadel 2,5 cm omhoog moeten , iets wat ook bevestigd werd door een vriend van me ..hij deed het ook zo ... Hier komt het stukje van de site..
De zadelhoogte is tamelijk eenduidig te bepalen. Meet eerst je binnenbeenlengte op. Dit kun je redelijk nauwkeurig doen met een assistent, een stevig boek in je kruis en een deur als achtergrond. Sta rechtop met je rug tegen de deur, en zonder schoenen. De 'ideale' zadelhoogte is 1.08 keer deze afstand. Zet je fietsschoen op het pedaal, zet de crank in het verlengde van de zadelbuis en meet de afstand van de binnenkant zool tot de bovenkant zadel langs de zadelbuis. Het zadel moet daarbij -nagenoeg- horizontaal staan.
Zelf heb ik nooit rekening gehouden met de zooldikte van de schoen, en een stukje van de schoenplaat dikte.....Moet ik hier nu rekening mee houden of niet ? Heb het zadel iets hoger gezet nu en een stukje gefietst...Morgen wil ik een 40 Km gaan proberen mits het weer het toelaat.
Op het laagste punt is mijn been niet geheel gestrekt...dus dat is wel goed...
Grtz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
[quote="nk006"]Tip :
Om je zadel af te regelen :
Zorg dat je zadel waterpas staat en dat je met je tippen van je schoen net de grond kan raken als je in het zadel zit.
Sorry maar dat werkt niet. Hoogte van het bracket kan zo een cm of meer verschillen en daar gaat je afstelling. Bovendien zou iemand met grotere voeten zo hoger komen te zitten dan iemand met een klein maatje terwijl de benen wellicht even lang zijn. Afstand tot de grond is geen goede maat om je zadel af te stellen.
Om je zadel af te regelen :
Zorg dat je zadel waterpas staat en dat je met je tippen van je schoen net de grond kan raken als je in het zadel zit.
Sorry maar dat werkt niet. Hoogte van het bracket kan zo een cm of meer verschillen en daar gaat je afstelling. Bovendien zou iemand met grotere voeten zo hoger komen te zitten dan iemand met een klein maatje terwijl de benen wellicht even lang zijn. Afstand tot de grond is geen goede maat om je zadel af te stellen.