Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hobbels in band

fisk
Forum-lid

fisk 04 jan 2011 18:00

Ik heb een setje (nieuwe) banden om mijn rigida dp18 's gelegd, alleen nu zie ik dat de band niet mooi rond loopt. Je ziet als het ware een hoogteslag in de band. Ik heb al geprobeerd om met olie tussen de band en de velg, het zaakje wat rechter te krijgen, maar dit lukt niet.

Het is moeilijk te voelen tijdens het fietsen of er een slag in de banden zit.

Is dit normaal bij banden?(neem aan van niet) en nog belangrijker, hoe kan ik het verhelpen?

HenH
Forum-lid

HenH 04 jan 2011 18:04

Heb je de band opgepompt toen hij stond of dat ie van de grond hing?
Soms wil het gebeuren dat omdat de band staat de lucht niet goed verdeeld wordt en dat je een 'hoogteslag' krijgt.
Optie is: leeg laten lopen en oppompen op een manier waarbij de banden de grond niet raken. Wel jammer van de olie trouwens;) hoop dat je rem vlak er niet onder zit.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

fisk
Forum-lid

fisk 04 jan 2011 18:08

alles is in orde gebleven.. ik heb de band opgepompt toen die stond ja, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is, het is namelijk ook steeds dezelfde plek. Maar ik kan het altijd even gaan proberen. iemand nog meer ideeën?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jan 2011 18:12

Ja, de hieldraad kan gebroken zijn. Wat voor een band is het? Draadband of vouwband?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fisk
Forum-lid

fisk 04 jan 2011 18:17

het is een draadband, maar kan de hieldraad gebroken zijn, als ik nog geen 10 kilometer op de banden heb gereden? (zonder problemen)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 jan 2011 18:39

Ik ken dit probleem alleen met de 28 inch banden die op mijn cross hybride zitten. Het enige dat daar hielp, is net zolang aan de hobbel wringen totdat de band zich 'zet'. De binnenband zat dan niet helemaal goed in de buitenband. Met de huidige banden heb ik daar geen last meer mee.

Wellicht helpt het om de band opnieuw op te pompen. Eerst controleren of de binnenband nergens raar zit. Dan oppompen en tijdens pompen al controleren of er een bult ontstaat. Zo ja, probeer dan met lage bandenspanning de bult weg te wringen.
Live fast; die young. mijn blog

fisk
Forum-lid

fisk 04 jan 2011 20:51

rob74 schreef:Ik ken dit probleem alleen met de 28 inch banden die op mijn cross hybride zitten. Het enige dat daar hielp, is net zolang aan de hobbel wringen totdat de band zich 'zet'. De binnenband zat dan niet helemaal goed in de buitenband. Met de huidige banden heb ik daar geen last meer mee.

Wellicht helpt het om de band opnieuw op te pompen. Eerst controleren of de binnenband nergens raar zit. Dan oppompen en tijdens pompen al controleren of er een bult ontstaat. Zo ja, probeer dan met lage bandenspanning de bult weg te wringen.

dan zal ik dat sowieso eerst proberen. Weet iemand ook of het de velglint kan zijn? deze zit ook een beetje hol naar mijn idee, in de velg. en hoeveel ruimte mag hij aan beide kanten over laten om de band erin te krijgen?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 04 jan 2011 22:41

Gooi nu allereerst die biba en buitenband eraf en draai je wiel eens goed rond. Hoogteslag of niet?

Vervolgens biba erop en dan de buitenband.

Simpelweg eliminatie van factoren. Wellicht zit er een 'knik' in je biba. Nogmaals mooi en netjes opleggen. Langzaam oppompen, met duim en wijsvinger gedegen knijpen en het wiel diverse keren zo door die twee vingers laten lopen.

Zit alles goed dan verder oppompen tot 5 bar. Check. Dan tot de volle 7/8 bar oid (hangt af af van je combi).

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie