Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ergopower kabels verkeerd gemonteerd, wat nu?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 29 jul 2007 22:59

Vanwege de schitterende buien heb ik vanochtend de tijd genomen om mijn fiets van nieuwe kabels te voorzien. Een mooi orgineel setje Campagnolo kabels was binnen een mum van tijd gemonteerd en alles werkt.

Tijdens het opruimen zag ik dat er een papiertje in het doosje zat met garantie bepalingen, toen ik dat doorlas zag ik dat er ook een handleiding bij zat.... handleiding? voor kabels?

En ja hoor tijdens het lezen van de handleiding constateerde ik dat ik een aantal fouten had gemaakt.

Een 5 mm buitenkabel op de voorderailleur, waar een 4.5mm hoort te zitten.
Een 4.5 mm buitenkabel op de achterrem waar een 5mm hoort te zitten (inwendig past dit dus gewoon)
Geen stalen afsluitkapjes in de ergopowers zelf.

Aangezien alles gewoon werkt (en ik ook mooi stuurlint heb gemoteerd) heb ik de neiging om alles te laten zitten, maar is dit wel verstandig?

Zijn er problemen of overmatige slijtage, van bv de ergopoewers, te verwachten met bovengenoemde fouten?
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 jul 2007 23:07

Eh, heb je remkabel voor de versnellingen gebruikt en versnellingskabel voor de remmen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 29 jul 2007 23:16

Daar was ik al achter, en gelukkig de fiets remt niet als ik schakel en schakelt niet als ik rem. ;) Maar kan het kwaad? Gaat bijvoorbeeld de ergopower slijten waar de buitenkabels zijn ingevoerd?

of is het alleen maar "niet optimaal"?
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 jul 2007 23:22

Ja, dat kan kwaad.

Versnellingsbuitenkabels zijn gemaakt om stijf te zijn in de lengterichting (voor precies schakelen), de staaldraden lopen in de lengterichting. Maar ze zijn niet berekend op echt grote krachten, bij zware belasting kan de buitenkabel splijten

Rembuitenkabels zijn 'gewonden', waardoor ze niet compleet stijf zijn, maar wel grote krachten aankunnen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 30 jul 2007 01:56

Ok dat is duidelijk dan moet ik op zijn minst Voorderaileur en achterrem omwisselen (gelukkig zijn ze even lang) dat kost me dan een extra stuurlint. Als dat er toch vanaf moet dan ook maar de kapjes op de juiste plaats zetten.

Thanks
Afbeelding

woutre
Forum-lid

woutre 30 jul 2007 03:48

Als je het er voorzichtig af haalt moet je het stuurlint wel opnieuw kunnen gebruiken.

Plaats reactie