mao schreef:Gisteren avond/nacht nog op het internet wat rond gezocht , kom ik uit op een titanium fiets.
Ik vandaag (dinsdag) Jan -Willem ( van Nicholas) gebeld of de Zephyr iets voor mijn zou zijn, eerste indruk van het gesprek was goed, volgens JW zou de chinook beter voor mij zijn omdat deze stijver zou zijn, ik kwam toen moet het stukje van fiets zie
http://www.fiets.nl/leesverder_061128.asp waarin staat dat de torsie stijfheid maar 78 zou zijn. Volgens hem was dit niet juist , en zou dit hoger moeten zijn, dit zou ook bekend zijn bij Fiets.
http://www.vannicholas.com/WbmBikeHome. ... F7bHZNw%3d
Ik heb verder nog op ander forums (Eng. & Usa ) wat nagelezen en ben eigenlijk geen slechte verhalen tegen gekomen eigenlijk alleen maar lof over de comfort van de fiets.
Blijft de vraag over hoe stijf moet een frame zijn ? Sharkman heeft in deze topic geschreven bij 95kg geen titanium te nemen zie
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=15979
Geld dit voor alle titanium frames?
Als het geen Ferrari kan zijn dan maar een Donkerfort

gr.
Als ik je berichten zo lees zou ik ook definitief voor titanium gaan. De fietsen zullen je met gemak houden. Toen ik nog 100kg was reed ik ook nog op een stalen fiets, een 20 jaar oude Eddy Mercxks. Ben nu 85kg en fiets nog steeds op dat oude kreng. Moet wel zeggen dat die niet zo strak fietst als een oversized alu-frame, maar wat wil je ook. De reden dat ik er nog steeds op fiets is pure nostalgie. Ik heb ooit op die fiets in een ploegentijdrit met michael boogerd gereden, dus alleen al om die reden doe ik hem niet weg. Gister nog met mijn trainingsploegje een rondje van 60km gereden, toch weer een gemiddelde van 40 gemiddeld, en dat op die oude stalen bakkus.
Ik weet niet hoe snel jij rijd, maar als je 45 bent en 2x in de week gaat trainen en van plan om vooral een mooie duurzame fiets aan te schaffen dan zou ik denk ik ook voor een titanium gaan. Die fietsen zijn zo tijdloos mooi, vooral in combinatie met andere blin bling metalen onderdelen. In die zin zou je shimano dura-ace ook nog eens kunnen overwegen (zelfs in combinatie met shiney alumiunium frames, zoals Sharkman recentelijk een paar Scott frames heeft afgeleverd, en afgemonteerd staan met dura-ace, zie de scott thread, heel mooi, althans mijn smaak imho).
Je lichaamsgewicht an sich is het probleem niet voor een frame. Het probleem is hoe hard je door de gaten in de weg knalt. Maar als je de fiets voornamelijk gebruikt om lange duurtrainingen te doen of om door de bergen te fietsen (afdalen even daargelaten), dan moet je mijn inziens voornamelijk letten op je weggedrag, dus je rij- en stuurtechniek, en je vermogen om vooruit te kijken. Daarnaast zullen je wielen, banden en voorvork ook een groot gedeelte van de hardste klappen opvangen.... Dus dat verhaal van je lichaamsgewicht is relatief, vergeet niet dat impuls een resultante is van snelheid en massa. En zolang je niet wekelijks wedstrijden bij de elite fietst zal het met je snelheid wel meevallen..... Ook je bochtentechniek speelt een rol natuurlijk, maar vraag je jezelf eens af of je als een Valentino Rossi door de bochten zult krullen....
Om even door te gaan op die titanium frames. Als je kiest voor mooi en duurzaam, en je hebt het geld ervoor, altijd doen. Met die frames kun je door weer, wind, en pekel; even afspoelen met warm water ze behouden de eeuwige jeugd. Dat basso frame is een juweeltje, maar die Van Nicholas zijn ook schitterend. Misschien is een Litespeed ook nog wat voor je..... We horen wel wat het wordt, ben zeer benieuwd!
[img=
http://farm2.static.flickr.com/1082/112 ... 70b8_o.jpg][img=
http://farm2.static.flickr.com/1227/112 ... 2a68fe.jpg][img=
http://farm2.static.flickr.com/1146/112 ... 38953a.jpg]