Ik las dat de ultra narrow ketting van Campagnolo alleen weer aan elkaar kan worden gemaakt met de speciaal daarvoor bestemde schakel.
Nu ben ik een typsiche "I don't read the f***ing manual" persoon dus had ik natuurlijk de ketting net aan de kant van het sluitstuk ingekort en vervolgens, weliswaar niet makkelijk, dus vloekend, aan elkaar geklonken. Daarna pas de handleiding gelezen.
Is wat ik heb gedaan echt fout of alleen maar moeilijker, of maakt het zelfs niets uit?
campa ultra narrow ketting - sluitstuk?
-
ericpeters
- Forum-lid HC

b l a f f y schreef:
Kan ook met KMC missing link, maar daar heb jij nu niet meer zoveel aan vrees ik.
Dat wilde ik ook schrijven, maar hij zit al dicht dussss...
Als je op de een of andere manier de schakel die je hebt gesloten nog terug kan vinden, gauw weer openmaken en er zo'n KMC sluitschakel tussen zitten. Anders blijf je altijd met een zwakkere schakel zitten (en je weet; een ketting is zo sterk als...)
Je moet zelf maar beslissen of je het verhoogde risico op kettingbreuk wilt lopen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hoi,
Door een KMC sluiting te plaatsen wordt je ketting niet sterker.
Je kan een Campa ketting ook inkorten zonder gebruik van de HD-Link. Als het terdege wordt uitgevoerd zal je ketting niet gaan breken.
Ciao,
Door een KMC sluiting te plaatsen wordt je ketting niet sterker.
Je kan een Campa ketting ook inkorten zonder gebruik van de HD-Link. Als het terdege wordt uitgevoerd zal je ketting niet gaan breken.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Dus niet hè, dat doen alleen fietsenmaker die er niets van snappen en haast hebben. Een Campa klink beschadig je bij het uitdraaien en mag dus nooit opnieuw worden gebruikt (ik heb dit al eens mis zien gaan, de uiteinden van de stif komen dan niet voldoende vast te zitten op de zeer dunne buitenschakel/eindschakel).
Wat je zou kunnen doen is de nietstift er weer uitdraaien en een KMC missing link voor 10 speed plaatsen (heeft ook niet echt mijn voorkeur maar is in ieder geval safe)
Overigens is de Ultra iets kwetsbaarder dan de dikkere oude kettingen dus heel veel risico zou ik er niet mee willen lopen.
Wat je zou kunnen doen is de nietstift er weer uitdraaien en een KMC missing link voor 10 speed plaatsen (heeft ook niet echt mijn voorkeur maar is in ieder geval safe)
Overigens is de Ultra iets kwetsbaarder dan de dikkere oude kettingen dus heel veel risico zou ik er niet mee willen lopen.
Sharkman schreef:Dus niet hè, dat doen alleen fietsenmaker die er niets van snappen en haast hebben. Een Campa klink beschadig je bij het uitdraaien en mag dus nooit opnieuw worden gebruikt (ik heb dit al eens mis zien gaan, de uiteinden van de stif komen dan niet voldoende vast te zitten op de zeer dunne buitenschakel/eindschakel).
Dit geldt ook voor de shimano 10 speed kettingen. Nooit op en weer dichtmaken op hetzelfde punt. Dus niet die breekpin eruit drukken en een nieuwe erinzetten op die plek !!
Hoi,
Ah...Sorry, had het verkeerd begrepen.
Nu zit ik wel met een vraag: volgens een lokale FM kan je een Campa UN (of C) inkorten zonder de door Campa bedoelde HD-Link te gebruiken.
Hij sluit ze na inkorten met een Shimano DA stift. Is dit een betrouwbare procedure?
TIA,
Ah...Sorry, had het verkeerd begrepen.
Nu zit ik wel met een vraag: volgens een lokale FM kan je een Campa UN (of C) inkorten zonder de door Campa bedoelde HD-Link te gebruiken.
Hij sluit ze na inkorten met een Shimano DA stift. Is dit een betrouwbare procedure?
TIA,
Snobisme is een dure hobby...
ik zou geen risico willen lopen ,voor 39 euries heb je een nieuwe ketting,maar geen nieuw kunstgebit .ik wil niet weten wat er gebeurd als je goed kracht zet en je ketting breekt ,maar ik kan daar allerlei gevolgen bij bedenken.
bergop is altijd lekker
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Ok dan weet ik in ieder geval waarom.Sharkman schreef:Dus niet hè, dat doen alleen fietsenmaker die er niets van snappen en haast hebben. Een Campa klink beschadig je bij het uitdraaien en mag dus nooit opnieuw worden gebruikt.
Sharkman schreef:(ik heb dit al eens mis zien gaan, de uiteinden van de stif komen dan niet voldoende vast te zitten op de zeer dunne buitenschakel/eindschakel).
De campa sluitstukken zijn gelukkig ook los te koop (tenminste ze staan bij rose in de catalogus) daar geef ik de voorkeur aan boven zo een missing link.
Ik zal eens zoeken of ik de klink kan vinden zo niet dan ga ik er toch een tijdje mee rijden. Ik heb namelijk het gevoel dat ik (behalve met het lezen van de handleiding) zorgvuldig genoeg te werk ben gegaan. Met de vorige Ultra narrow heb ik ook 5000km zonder problemen gereden en daarvan herinner ik me dat ik op dezelfde manier heb liggen klojen.