Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Maat fiets?

mountainmikey
Forum-lid

mountainmikey 13 aug 2007 01:27

Hoi,

Ik wil in de toekomst meer gaan fietsen op de weg en wil een nieuwe wegfiets aanschaffen. Ik heb gekeken naar de fietsen van canyon. Ik weet alleen niet goed welke maat ik moet kiezen voor de canyon ultimate AL 7.0. Mijn binnenbeenlengte is 86.5 cm. Vul ik 86 cm in op de site van canyon (bij het 'perfect position system' ) krijg ik een maat 58. Vul ik 87 cm in dan komt er een maatje 60 uit.

Wrenchscience.com adviseert mij frame size center to center 56 cm bij binnenbeenlengte 86.5 cm en 57 bij 87 cm. Frame size center to top is bij beide binnenbeenlengte 58 cm.

Welke maat is nu voor mij de beste keuze? Alvast bedankt, grtn Maikel

Overige gegevens:
lichaamslengte: 182 cm
sternum-grond: 153 cm
arm: 65cm
schouder-schouder: 44 cm
73 kg

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2007 11:30

Ik neem aan dat je geen wedstrijden van plan bent te gaan rijden. In dat geval zou ik voor 60 gaan. 60 cm klinkt erg groot, maar dat valt erg mee door de wat vreemde maatvoering van Canyon. Bij maatje 60 is bovenbuis 1 cm langer dan bij de 58, maar het voordeel voor jouw is (waarschijnlijk) dat de balhoofdbuis 2 cm langer is waardoor je iig een spacertoren voorkomt.
Op wat voor een maat en merk fiets zit je nu (en stuurpen lengte)?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mountainmikey
Forum-lid

mountainmikey 13 aug 2007 19:02

Ik rijd nu op een oude verbouwde stalen gazelle. Type en maat weet ik niet. Het is een samenraapsel van verschillende onderdelen (xt achterderailleur, naven van campa record, commandeurs van shimano enz) . Ik rijd hierop nu bijna twee jaar en wil wat serieuzer gaan toeren.

Is het dus niet zo dat ik bij maat 60 een te langgerekte en niet comfortabele houding heb? Dat is nl. hetgene waar ik een beetje huiverig voor ben. Maar toren van spacers is ook niet mijn ding....

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 13 aug 2007 19:35

Iets langgerekter is comfortabeler dan op een te korte fiets zitten, en door een maat 60 te kiezen zit je toch wat rechterop door de langere balhoofdbuis, dit draagt meer bij aan het gevoel van comfort dan de lengte van de bovenbuis.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

rank
Forum-lid

rank 13 aug 2007 19:39

Als de fiets die je nu hebt qua houding goed bevalt, hoef je daar toch niet (ver) van af te wijken? Je zou gewoon bijvoorbeeld de zitbuis en de bovenbuis op kunnen meten en dan ben je misschien al een stuk wijzer. Het is ook erg persoonlijk. Ik ben 1.83m, en ik zit zelf gewoon het lekkerst op een 58 frame (ct). 60 heb ik ook gehad (kwam uit een fietsmeting), maar nog nooit zoveel last van mijn rug gehad bij langere tochten door de meer gestrekte houding.

mountainmikey
Forum-lid

mountainmikey 13 aug 2007 20:45

Goed plan! Ik zal de buizen eens opmeten als ik thuis ben. Bij langere tochten (2 uur en langer) krijg ik wel eens licht last van mijn nek/bovenrug maar verder bevalt de huidige fiets qua maatvoering prima. Ligt volgens mij ook met name aan het feit dat ik niet met regelmaat lange tochten rijd. Dan weer 2-3x pw dan weer weken niet.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 13 aug 2007 20:50

MountainMikey schreef:Goed plan! Ik zal de buizen eens opmeten als ik thuis ben. Bij langere tochten (2 uur en langer) krijg ik wel eens licht last van mijn nek/bovenrug maar verder bevalt de huidige fiets qua maatvoering prima. Ligt volgens mij ook met name aan het feit dat ik niet met regelmaat lange tochten rijd. Dan weer 2-3x pw dan weer weken niet.

Nekklachten en bovenrugklchten wijzen vaak op te kort of te diep zitten, dus lijkt het me verstandig eerder voor een wat langere bovenbuis te kiezen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie