Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het Grote Dopings Topic

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 01 nov 2007 11:05

Jan W.F. schreef:Harde taal?
Zoiets kan een kind van vijf ook beweren, maar dan zeggen we: 'kijk, het is maar een kind van vijf'. Nu zegt een laboratorium (bij monde van Saugy) het en dan is het ineens harde taal?

ik vind het meer dan verwerpelijk iets te beweren wat nergens op gebaseerd is. Wat groeihormonen betreft. Als er geen betrouwbare test is, kun je aan de hand van uitkomsten voortvloeiend uit een onbetrouwbare test geen fatsoenlijke uitspraak doen.
Dus niets geen aantonen; laat ze hun suggestieve uitlatingen dan ook even rap voor zich houden!


in jullie ogen is iets altijd "nergens op gebaseerd". Laten we duidelijk zijn. staalharde bewijzen zullen we nooit zien. betrapt of niet betrapt. Maar de uitspraken komen wel van iemand die dicht bij het vuur zit. En waar rook is is vuur. Mensen die altijd maar beweren dat dat er niets aan de hand is kun je ook beschouwen als een uitspraak van een kind van 5.
RIDLEY the speed weapon

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 01 nov 2007 14:36

dutchflandrien schreef: Mensen die altijd maar beweren dat dat er niets aan de hand is kun je ook beschouwen als een uitspraak van een kind van 5.


geldt dat dan ook voor mensen die beweren dat er altijd iets aan de hand is ?

sherlock
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2006 09:21

sherlock 01 nov 2007 14:51

Eergisteren stond in een belgische krant (HLN) dat de EPO test zo lek als een zeef is.
Het volstaat 2 korreltjes waspoeder in je urine te doen vooraleer ze getest wordt en EPO in je urine is onopspoorbaar. Dit werd bevestigt en getest in een labo in Geneve na een tip van een anonieme renner. Ook contact lens vloeistof zou helpen

Maar die zeep (eigenlijk het eiwit afbrekend enzym in de zeep) doet meer, ook de lichaamseigen EPO verdwijnt uit de urine. Maw, renners die hun EPO gebruik zo wilden maskeren, hebben in hun urine geen enkel spoor van EPO meer. En dit kan niet.

Daarop heeft dit labo uit Geneve alle urine stalen die bewaard werden in Lausanne uit de periode tussen 2003 en 2006 opnieuw gecontroleerd, en wat bleek????

17% (!!!) van alle stalen hadden geen enkel spoor van lichaamseigen EPO, die er wel hoort te zitten. Maw, verondersteld kan worden dat 17% van de stalen gemaskeerd werden, nog maw : EPO is nog lang niet weg.

Dit klinkt om te lachen maar is het niet, WADA en UCI twijfelen erover om waspoeder (of toch dat enzym) op de dopinglijst te zetten.

Het staat al op verschillende websites te lezen, hieronder het extract van Bloomberg.

Athletes Fool Test of Banned Drug by Using Soap, Scientist Says
A few grains of household soap powder can destroy the banned drug EPO in an athlete's urine sample, wrecking a test that cost $2 million to develop, said Mario Thevis, an anti-doping researcher in Cologne, Germany.

Scientists made the discovery after a former Tour de France cyclist said he was given an unidentified powder to sabotage surprise tests, said Thevis, who works at the World Anti-Doping Agency-accredited biochemistry unit of German Sports University.

``One or two tiny little granules of washing powder are all that is needed,'' Thevis said in a telephone interview last week from Cologne.

Synthetic EPO, or erythropoietin, was developed to treat anemia by increasing red blood-cell production. Athletes take it illicitly to improve endurance. Authorities began checking competitors for it at the 2000 Olympics in Sydney.

``Cheats appear to have found a way around the test with backyard science,'' said Robin Parisotto, a researcher in Canberra, Australia, who helped develop the test for the drug. The International Olympic Committee and the Australian government spent $2 million to develop the test, he said in a telephone interview Oct. 26 from his home.

Thevis, one of the researchers in the study, said anti- doping authorities may need to start checking for protease, a class of enzymes that destroys EPO and is in soap powder, dishwashing solution and contact-lens cleaner.

Enzymes
The body uses naturally occurring enzymes to break down proteins, such as EPO.

The drug is sold as Aranesp by Amgen Inc. and Procrit by Johnson & Johnson. They were among the world's top-20 selling drugs last year, generating $7.3 billion between them.

There's no reference to protease on the World Anti-Doping Agency's list of banned substances. Olivier Rabin, the agency's science director, was unavailable to comment, spokesman Frederic Donze said. IOC medical director Patrick Schamasch didn't immediately respond to a phone message and e-mail seeking comment.

In May, Bjarne Riis, the 1996 Tour de France winner, said he took EPO for five years during his career. Cross-country skiers Johann Muehlegg and Larissa Lazutina gave back their Olympic gold medals at the 2002 Winter Games after testing positive for EPO.

Jesus Manzano, a former Tour cyclist who left the sport in 2003, said athletes still use EPO while training because it leaves the body quickly.

Manzano
Manzano said in 2004 that he used EPO when he was competing. He was given a red powder to use if anti-doping officials came to his home for a surprise test. He said in an interview in April at his home in Madrid that he didn't know what the powder was.

His former team, the now-defunct Liberty Seguros, has denied wrongdoing and said Manzano acted independently.

Thevis said using soap powder would destroy all EPO in urine, both synthetic and what is produced naturally by kidney cells.

No EPO was found in 17 percent of 3,050 athletes' urine samples examined between 2003 and 2006 by the Swiss anti-doping laboratory in Lausanne, said Neil Robinson, who helped compile the study published in this month's edition of medical journal Clinica Chimica Acta.

``You have to be very careful when accusing anyone,'' Robinson said in a telephone interview last week from his lab in Lausanne. ``You can have little EPO by drinking huge amounts of water. It will also deteriorate if you're transporting a sample a long distance, say, from Uganda.''

It also could be difficult to prove that laundry soap hasn't come from an athlete's clothes, Michael Ashenden, an Australian anti-doping researcher, said in an interview.

Robinson said the simplest solution to stop tampering is to urge vigilance by sports officials who collect urine samples.

``Pay attention,'' he said. ``And make sure athletes wash their hands first.''

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 nov 2007 14:59

Dat verhaal van die Biotex was toch al bekend?

Enne... manipuleren van controles is toch al verboden? (alleen: zie t maar weer eens te bewijzen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sherlock
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2006 09:21

sherlock 01 nov 2007 15:31

Was al bekend??

Hoe lang al? HLN in België springt bovenop de doping verhalen. Is dit dan oud nieuws?

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 01 nov 2007 18:05

do 01/11/07 - Erik Zabel keert dan toch niet terug naar T-Mobile. De Duitse veteraan doet zijn contract bij Milram tot eind 2008 immers uit, zo maakte hij vandaag bekend.

"Volgend jaar komen er vele jonge renners naar ons team", legt Zabel uit.
(Belga)
"Ik wil hen ondersteunen met mijn ervaring."

waarschijnlijk een wegwijs in het omgaan met dopinggebruik:rolleye:
RIDLEY the speed weapon

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 02 nov 2007 00:34

dutchflandrien schreef: do 01/11/07 - Erik Zabel keert dan toch niet terug naar T-Mobile. De Duitse veteraan doet zijn contract bij Milram tot eind 2008 immers uit, zo maakte hij vandaag bekend.

"Volgend jaar komen er vele jonge renners naar ons team", legt Zabel uit.
(Belga)
"Ik wil hen ondersteunen met mijn ervaring."

waarschijnlijk een wegwijs in het omgaan met dopinggebruik:rolleye:


Tsja, wat moeten we hier nu nog op zeggen? Iets met azijn en en toiletteren......

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37836
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 nov 2007 08:57

dutchflandrien schreef: do 01/11/07 - Erik Zabel keert dan toch niet terug naar T-Mobile. De Duitse veteraan doet zijn contract bij Milram tot eind 2008 immers uit, zo maakte hij vandaag bekend.

"Volgend jaar komen er vele jonge renners naar ons team", legt Zabel uit.
(Belga)
"Ik wil hen ondersteunen met mijn ervaring."

waarschijnlijk een wegwijs in het omgaan met dopinggebruik:rolleye:


DF: ik heb je slechts sporadisch een post zien plaatsen de afgelopen weken. En zodra er dan weer een berichtje in het Dopingstopic staat spring je er bovenop als een vlieg op een paardevijg om je negatieve plasje er overeen te doen. Wellicht is het handig om te bedenken dat het in de topsport gewenst is om negatief te zijn, maar dat het in real life als mens beter is om positief te zijn.
Een opmerking als die van jou over bovenstaande is van het allerlaagste niveau wat ik hier heb gezien. En kom nu niet aanzetten met "het is een grapje", "zie het sarcasme er van in" of weet ik veel wat, je weet zelf wel beter.
Een ervaren rot als Zabel, groot renner en tevens een zeer sympathiek mens, kan zoveel betekenen voor jonge renners. Je mocht willen dat je ooit zelfs maar in zijn schaduw zou mogen staan.
Mijn voorstel zou zijn dat je je eens constructief bezig gaat houden met het forum en net als alle andere aanwezigen hier probeert er iets positiefs van te maken en kennis/ervaringen te delen. Ik heb hier eigenlijk bijna nooit een goed onderbouwd verhaal van jou gelezen over dopingsproblematiek. Het blijft altijd bij wilde uitspraken, veroordelingen op basis van geruchten of een eigen mening. Als jouw enige bijdrage bestaat aan uit het azijnpissen in het dopingtopic op basis van compleet on-onderbouwde, insinuerende one-liners zou je jezelf toch eens af moeten vragen wat je hier zo leuk vind aan het forum.

(disclamer: nee, ik ontken dopinggebruik niet, heb het ook nooit weggecijfert, maar ik hou mij tenminste wel aan de vaststaande feiten)
Less is bore

vivo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 25 jul 2007 01:21

vivo 02 nov 2007 13:07

Daniel1975 schreef: Een ervaren rot als Zabel, groot renner en tevens een zeer sympathiek mens, kan zoveel betekenen voor jonge renners. Je mocht willen dat je ooit zelfs maar in zijn schaduw zou mogen staan.


Wat een ongelofelijke lage reactie jegens DF!
Ik zal wel weer een moraalridder zijn, maar Zabel is niets minder/meer dan een onderdeel van een georganiseerde criminele organisatie met maffia trekjes. En daar dan in de schaduw van gaan staan pfff...
"Een zeer symphatiek mens", zeg dat maar in het gezicht van de renners die, zonder dope, tegen hem hebben gefietst en dus naast sportief ook financieel benadeeld zijn. Heb je een keer een handtekening van hem gehad ofzo?
De cynische opmerking van DF is volledig gerechtvaardigd gezien de bekende geschiedenis van het wielrennen.
Andere posts van DF heb ik geen weet van, maar dat verhindert me niet hem hier in deze te steunen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 nov 2007 13:14

Sherlock schreef:Was al bekend??

Hoe lang al? HLN in België springt bovenop de doping verhalen. Is dit dan oud nieuws?


Dat wasmiddelverhaal is al minstens een jaar bekend.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 02 nov 2007 14:48

Daniel1975 schreef:
dutchflandrien schreef: do 01/11/07 - Erik Zabel keert dan toch niet terug naar T-Mobile. De Duitse veteraan doet zijn contract bij Milram tot eind 2008 immers uit, zo maakte hij vandaag bekend.

"Volgend jaar komen er vele jonge renners naar ons team", legt Zabel uit.
(Belga)
"Ik wil hen ondersteunen met mijn ervaring."

waarschijnlijk een wegwijs in het omgaan met dopinggebruik:rolleye:


DF: ik heb je slechts sporadisch een post zien plaatsen de afgelopen weken. En zodra er dan weer een berichtje in het Dopingstopic staat spring je er bovenop als een vlieg op een paardevijg om je negatieve plasje er overeen te doen. Wellicht is het handig om te bedenken dat het in de topsport gewenst is om negatief te zijn, maar dat het in real life als mens beter is om positief te zijn.
Een opmerking als die van jou over bovenstaande is van het allerlaagste niveau wat ik hier heb gezien. En kom nu niet aanzetten met "het is een grapje", "zie het sarcasme er van in" of weet ik veel wat, je weet zelf wel beter.
Een ervaren rot als Zabel, groot renner en tevens een zeer sympathiek mens, kan zoveel betekenen voor jonge renners. Je mocht willen dat je ooit zelfs maar in zijn schaduw zou mogen staan.
Mijn voorstel zou zijn dat je je eens constructief bezig gaat houden met het forum en net als alle andere aanwezigen hier probeert er iets positiefs van te maken en kennis/ervaringen te delen. Ik heb hier eigenlijk bijna nooit een goed onderbouwd verhaal van jou gelezen over dopingsproblematiek. Het blijft altijd bij wilde uitspraken, veroordelingen op basis van geruchten of een eigen mening. Als jouw enige bijdrage bestaat aan uit het azijnpissen in het dopingtopic op basis van compleet on-onderbouwde, insinuerende one-liners zou je jezelf toch eens af moeten vragen wat je hier zo leuk vind aan het forum.

(disclamer: nee, ik ontken dopinggebruik niet, heb het ook nooit weggecijfert, maar ik hou mij tenminste wel aan de vaststaande feiten)


Daniel,

waarom laat je je telkens uit je tent lokken. Wat kan jou het schelen dat iemand cynisch, sarcastisch, negatief of positief is. Dit is een forum, dat wil zeggen dat een ieder vrij is zijn mening te uiten op welke manier dan ook! Tuurlijk zijn er grenzen maar die zijn hier niet overtreden. Ik vind het echt te belachelijk voor woorden dat je na een negatieve post vermanend wordt toegesproeken door een moderator! Ik heb niets maar dan ook helemaal niets met DF of met zijn posts, maar vind dit waardeloos.

oh ja, voor dat dit naar forumbeheer verplaatst wordt.

Is Mayo nu vrijgesproken of niet?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 02 nov 2007 15:05

vivo schreef:Wat een ongelofelijke lage reactie jegens DF!
Ik zal wel weer een moraalridder zijn, maar Zabel is niets minder/meer dan een onderdeel van een georganiseerde criminele organisatie met maffia trekjes. En daar dan in de schaduw van gaan staan pfff...
"Een zeer symphatiek mens", zeg dat maar in het gezicht van de renners die, zonder dope, tegen hem hebben gefietst en dus naast sportief ook financieel benadeeld zijn. Heb je een keer een handtekening van hem gehad ofzo?
De cynische opmerking van DF is volledig gerechtvaardigd gezien de bekende geschiedenis van het wielrennen.
Andere posts van DF heb ik geen weet van, maar dat verhindert me niet hem hier in deze te steunen.


Ik vind dit behoorlijk ver gaan.... Hoeveel moorden heeft Zabel gepleegd dan? En hoeveel banken heeft hij overvallen? Hoeveel kilo coke heeft hij gesmokkeld? Dit zijn een beetje de zaken die ik met een criminele organisatie associeer.....
Zabel heeft een sportief vergrijp begaan en had daar destijds voor bestraft kunnen (ik zeg moeten) worden. Niets meer en niets minder.

Enne... spit dit topic even door naar de posts van DF, dan snap je misschien Daniel's reactie een beetje......

Plaats reactie