Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Pion/Achteras scheef

sdb
Forum-lid

sdb 20 aug 2007 12:40

Laatste tijd had ik regelmatig problemen met mijn achterderailleur (dacht ik) maar bij het schoonmaken deze week heb ik gezien dat mijn pion/achteras scheef is. Dit uit zich in het volgende:
De achtertandwielen 'wijken' bij een draai van het wiel zeker 2-3 mm links/rechts. Hierdoor is bij dezelfde stand van mijn achterderailleur steeds een 2-3 mm afwijking per omwenteling. Vooral bij de grotere tandwieltjes openbaart zich dit omdat het daar (vanzelfsprekend) een grotere uitslag is. Het gaat om een Ksyrium Elite wiel, heeft al wel de nodige km's gezien maar ik heb geen momenten gehad waarvan ik denk dat de as/pion scheef kan komen te staan, zoals valpartijen of stoepranden.
Is dit te repareren, of is het exit wiel?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 20 aug 2007 14:43

waarschijnlijk zit het probleem hem in je body, ik had hetzelfde probleem, en de naaldlager in mijn body was compleet op. Als het dat is, is het te repareren door een andere body aan te schaffen, of indien voorradig, de lagers vervangen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sdb
Forum-lid

sdb 20 aug 2007 14:46

Hoe kan ik daar zeker van zijn dat het het naaldlager is? Het is zinloos om het te vervangen als het in de as zelf zit natuurlijk. Is het demonteren van de body veel of 'tricky' werk? Tot nu toe heb ik altijd alles zelf kunnen doen aan mijn fiets (inclusief complete groepen wisselen en spaken spannen, als dat genoeg niveau moet zijn om de body te demonteren kan ik dat zelf doen).
Is er een 'test' om hierachter te komen?

Bedankt voor de reactie in ieder geval!

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 24 aug 2007 13:05

shimano of campa? Van campa heb ik verstand, kan je de body demonteren (kijk op campagnolo.com, dan in één van de worksheets), shimano weet ik het niet. Een body (campa dan) is zo uit elkaar gehaald en dan kan je de lagers checken, en ook zo weer in elkaar gemonteerd!

voel vooraf eens aan het uitgenomen achterwiel of je de cassette kan bewegen (speling), dan is het waarschijnlijk de body. Zit de sluitring goed vast? Indien te los, dan kan het de cassette zelf zijn. Voel even aan je as (op en neerbewegen), zit daar speling op?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie