levensduur fizik aliante zadel
Hoi,
Ik zit nu 20.000 km op een fizik aliante, pracht zadel, maar het begint toch minder prettig te zitten, m.a.w. ik krijg nu last van zadelpijn, terwijl ik dat nog niet ervaren had op deze zetel. Mijn vragen: heeft iemand ervaring met de levensduur van een aliante? In hoeverre kan zo'n zadel z'n flexibiliteit of veerkracht verliezen?
alvast dank,
julian
Ik zit nu 20.000 km op een fizik aliante, pracht zadel, maar het begint toch minder prettig te zitten, m.a.w. ik krijg nu last van zadelpijn, terwijl ik dat nog niet ervaren had op deze zetel. Mijn vragen: heeft iemand ervaring met de levensduur van een aliante? In hoeverre kan zo'n zadel z'n flexibiliteit of veerkracht verliezen?
alvast dank,
julian
-
dwangarbeider
- Forum-lid
Het grote probleem met de meeste racezadels is volgens mij dat ze na verloop van tijd in het midden wat doorzakken. Daardoor drukt de voorkant van het zadel (dat dus niet inzakt) harder op je edele delen wat bijgevolg zadelpijn veroorzaakt.
Even een oud topic nieuw leven inblazen:
Ik heb hetzelfde probleem als de TS. Ik zit na 15.000-20.000 km niet meer zo lekker op mijn SLR zadel. Doorgezakt? Na hoeveel km verwisselen jullie je zadel?
(de vorige heb ik na ca 12.000 km vervangen, maar dat was na een valpartij. Had toen niet de indruk dat het oude zadel minder lekker zat)
Ik heb hetzelfde probleem als de TS. Ik zit na 15.000-20.000 km niet meer zo lekker op mijn SLR zadel. Doorgezakt? Na hoeveel km verwisselen jullie je zadel?
(de vorige heb ik na ca 12.000 km vervangen, maar dat was na een valpartij. Had toen niet de indruk dat het oude zadel minder lekker zat)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
mooi dat ik hierover een topic kon vinden. Ik heb namelijk ook een vraag over de levensduur van mijn SLR white 135g. Ik heb hem nu een jaartje en laatst zag ik in het boekje dat bij het zadel zat het wordt aanbevolen om het zadel na +/- 15.000 km te vervangen. Mijn vraag is nu: Is dat nu echt nodig? Ik heb nog nooit last gehad van zadels die na 15.000 km doorzakten en daardoor zadelpijn veroorzaakte.
Voordat men naar mijn gewicht vraagt, ik ben momenteel 59 kg op 17 jaar.
Graag reactie,
Mvg,
Lucas
Voordat men naar mijn gewicht vraagt, ik ben momenteel 59 kg op 17 jaar.
Graag reactie,
Mvg,
Lucas
There can only BeOne.
Als 'ie nog lekker zit; waarom zou je? Een lichtgewicht als jij verslijt natuurlijk ook minder snel een zadel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Een zadel is aan slijtage onderhevig. Veel mensen beseffen dat niet. Na 15.000 kilometer is een zadel behoorlijk doorgezakt en heeft het zijn originele vorm niet meer, en kan het zeker onder belasting niet meer houden. Gevolg is dat je niet meer lekker zit.
Dat is in ieder geval duidelijke taal. Wel jammer natuurlijk, aangezien een SLR niet bepaald goedkoop is. In ieder geval erg bedankt voor het delen van jullie kennis! Weet ik en misschien nog wel meer mensen die alleen lezen waar we aan toe zijn!
There can only BeOne.
-
mister_arby
- Forum-lid
maakt het direct ook stuk minder aantrekkelijk om een 2e hands zadel te kopen.. al fietst natuurlijk iedereen zo'n aantal km met hetzelfde zadel.
Amclassic-fan schreef:Een SLR is na 15000 km vaak behoorlijk door gezakt, ook bij een licht gewicht. Een nieuw zadel zit na een paar ritjes dan weer een stuk beter.
Na minder dan 10.000 ok al hoor.