Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

body campagnolo naven compatibel?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 29 aug 2007 17:12

Ik heb alweer last van een versleten naaldlager in de 10sp-chorus body van een campagnolo record achternaaf (zilveren versie). Nu is de vraag of ik een body van bvb een nieuwe veloce naaf kan nemen om deze op de record naaf te plaatsen.

De voordelen zijn dan dat ik geen nieuwe record naaf moet kopen, en mijn wiel niet hoef te herspaken voor die nieuwe naaf. Een veloce naaf zoek ik dan 2de hands, en een body overzetten is 5 minuten werk.

Wat is de vermindering in kwaliteit van het loopwerk bij deze oplossing? Heb ik eigenlijk nog enig voordeel (naast het gewicht, dat al niet bijzonder laag ligt), van het feit dat die naaf record is?

Andere oplossingen zijn ook welkom!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Erik
Forum-lid

Erik 29 aug 2007 23:34

Het verschil tussen de bodies moet je als het goed is niet merken. Ik denk alleen wel dat je die naaf eens goed na moet laten kijken, want een campa lager dat "alweer" versleten is vind ik nogal vreemd. Die dingen moeten namelijk jaaaaaaren meegaan.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 30 aug 2007 00:35

Hoi,

Kan je eens nagaan van wanneer die naaf juist dateert?
Bij ee oudere bodys (tot 2006) van de Record en Chorus naven kon je namelijk de lagers vervangen en dat spaart een boel centen.
De nieuwe hebben aan de binnenzijde een drieledige klaverblad vorm die op de nieuwe assen past en die kan je, denk ik, niet meer onderhouden.

Of andere bodys passen hangt dus van je naaf af, als het de oudere is dan passen Record, Chorus en Centaur wel, de lagere klassen dacht ik niet.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Erik
Forum-lid

Erik 30 aug 2007 22:07

Veloce past idd niet omdat de record-naaf losse kogels heeft en de Veloce werkt met industrielagers. Je kunt nog steeds wel de lagers vervangen bij Record en Chorus, maar dit betreft de gewone kogellagers, en dus niet naaldlagers. Voor wat je precies kunt vervangen kun je het beste even de Spare Parts catalogues voor het bouwjaar van jouw naaf downloaden van de site van Campa. Je kunt dan aan de nummers van de onderdelen precies zien wat er mogelijk is.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie