kort of lang ventiel?
Een binnenband met een te kort ventiel in een wiel met een hog velg kan een biba doen ontploffen! Je trekt namelijk het ventiel iets omhoog om grip te hebben bij het pompen. De biba wodt dan als het ware door de velg heen getrokken. Halverwege het pompen of 5 min daarna ontploft de biba met een hele luide knal. Tenminste, dat is mijn ervring.
Live fast; die young. mijn blog
@ALejandro / @rob74
Ik vreesde al dat dat erg kort is.
Ik rij echter graag met latex biba's, maar die van michelin krijg je bij mijn weten alleen in 36mm en 60mm, en om nu met zo'n lang ventiel te rijden zie ik ook niet echt zitten. Zijn er nog alternatieven?
Ik vreesde al dat dat erg kort is.
Ik rij echter graag met latex biba's, maar die van michelin krijg je bij mijn weten alleen in 36mm en 60mm, en om nu met zo'n lang ventiel te rijden zie ik ook niet echt zitten. Zijn er nog alternatieven?
rob74 schreef:Een binnenband met een te kort ventiel in een wiel met een hog velg kan een biba doen ontploffen! Je trekt namelijk het ventiel iets omhoog om grip te hebben bij het pompen. De biba wodt dan als het ware door de velg heen getrokken. Halverwege het pompen of 5 min daarna ontploft de biba met een hele luide knal. Tenminste, dat is mijn ervring.
Hoi,
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Als je een te lang ventiel gebruikt lijdt de biba door het hefboom effekt zelfs nog meer dus die zet je best vast met een tape of een eindje krimpkous.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:rob74 schreef:Een binnenband met een te kort ventiel in een wiel met een hog velg kan een biba doen ontploffen! Je trekt namelijk het ventiel iets omhoog om grip te hebben bij het pompen. De biba wodt dan als het ware door de velg heen getrokken. Halverwege het pompen of 5 min daarna ontploft de biba met een hele luide knal. Tenminste, dat is mijn ervring.
Hoi,
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Als je een te lang ventiel gebruikt lijdt de biba door het hefboom effekt zelfs nog meer dus die zet je best vast met een tape of een eindje krimpkous.
Ciao,
Niet onwaarschijnlijk maar gewoon praktijk ervaring.
Ik kocht nieuwe wielen (Easton Vista) met 30 mm hoge velg. Ik had nog oude binnenbanden liggen met kort ventiel. Ik monteer de oude biba in de nieuwe velg. Tijdens het oppompen ontplofte de biba. Ik schrok me te pleuris!!!!
Daarna nog een keer geprobeerd en deze hield het 5 minuten uit; daarna ontplofte deze ook. Alsof er een vliegtuig door de geluidsbarriere gaat!
Daarna ben ik maar opgehouden en heb nieuwe biba's gekocht met lang ventiel. Sindsdien geen problemen meer.
Hoi,
Wat ik bedoel is dat ik er moeite mee heb om aan te nemen dat de lengte van het ventiel de oorzaak is.
Ik gebruik per definitie steeds zo kort mogelijke ventielen en ik heb nog nooit een biba gehad die daardoor zou gaan ontploffen.
Ik zie geen verband tussen de lengte van het ventiel en het ontploffen van de biba.
Ciao,
Wat ik bedoel is dat ik er moeite mee heb om aan te nemen dat de lengte van het ventiel de oorzaak is.
Ik gebruik per definitie steeds zo kort mogelijke ventielen en ik heb nog nooit een biba gehad die daardoor zou gaan ontploffen.
Ik zie geen verband tussen de lengte van het ventiel en het ontploffen van de biba.
Ciao,
Ik denk dat er wel degelijk een relatie is.
Om grip te krijgen met de pomp moest ik het ventiel een beetje uit de velg trekken. De band ontplofte net naast het ventiel. Het ventiel raakte dus ergens beklemd in het gat van de velg. Net zoals een biba bekneld kan zitten tussen buitenband en velg. Ook dan kan een biba ontploffen.
Om grip te krijgen met de pomp moest ik het ventiel een beetje uit de velg trekken. De band ontplofte net naast het ventiel. Het ventiel raakte dus ergens beklemd in het gat van de velg. Net zoals een biba bekneld kan zitten tussen buitenband en velg. Ook dan kan een biba ontploffen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Hoi,
Laat dat nu net de pomp zijn die ik ook gebruik.
Ik heb wel de gewoonte om het ventiel langs de kant van de buba naar omhoog te duwen alvorens er de pompkop op te zetten.
Hoedanook, het lijkt me wel merkwaardig als je bedenkt hoe klein de meeste ventielgaten zijn.
Wellicht is de rand van het gat erg scherp en doe je er best een stukje tape overheen.
Als je met latex bibas rijdt leer die truukjes snel.....
Ciao,
Laat dat nu net de pomp zijn die ik ook gebruik.
Ik heb wel de gewoonte om het ventiel langs de kant van de buba naar omhoog te duwen alvorens er de pompkop op te zetten.
Hoedanook, het lijkt me wel merkwaardig als je bedenkt hoe klein de meeste ventielgaten zijn.
Wellicht is de rand van het gat erg scherp en doe je er best een stukje tape overheen.
Als je met latex bibas rijdt leer die truukjes snel.....
Ciao,
Vandaag een binnenband van het obscure merk Cordo gekocht. Alleen mijn ventiel is wat te kort. Behalve dat het er natuurlijk niet uitziet vraag ik me af of ik er wel normaal op kan fietsen zonder dat ik met 40 km/u ontplof.
Zie bijgevoegde foto's
[img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVTDWMQI-D.jpg][img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-SDFFVSSZ-D.jpg]
Zie bijgevoegde foto's
[img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-WVTDWMQI-D.jpg][img=http://www.mijnalbum.nl/Foto-SDFFVSSZ-D.jpg]
De kans op een klapband is net zo groot als met een langer ventiel.
Ik vind het al knap dat je hem opgepompt heb gekregen.
:D
Edit; Cordo is een van de grotere huis,tuin en keuken merken.
Vooral voor de gewone fiets dus.
Ik vind het al knap dat je hem opgepompt heb gekregen.
Edit; Cordo is een van de grotere huis,tuin en keuken merken.
Vooral voor de gewone fiets dus.