Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 24 dec 2010 14:03

Mijn twee stalen rossen:

Batavus Criterium
[img=http://velospace.org/files/racefietsb0.jpg]
In zeer goede staat. Volgens de vorige eigenaar altijd als showfiets in de fietsen winkel gehangen en daarna veel op zolder. Ik heb er twee jaar geleden een seizoen op gereden, maar vind het toch een beetje zonde, vandaar de aankoop van mijn andere fiets.

Batavus Professional.
[img=http://velospace.org/files/racefietsc04.jpg]
Zoals je ziet is de fiets eigenlijk een beetje te klein voor mij. Vorig jaar heb ik deze fiets meegenomen op vakantie. Hier merkte ik dat mijn verzet niet licht genoeg kon. Daarom heb ik het idee om een triple blad voor te monteren. Is dit mogelijk bij zo'n oude fiets? Is er ook verschil tussen een oud crankstel en een nieuw crankstel en moet ik ook voor/achter derailleur vervangen?

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 24 dec 2010 15:17

Dat frame is wat aan de lage kant, maar de lengte klopt wel als je er goed opzit.....
Ik denk overigens niet dat er veel frames zijn die hoger en even kort zijn, dat is toch wel enigszins
uitgekristalliseerd, met een sloping frame kom je beter uit, maar dat is natuurlijk niet klassiek..
Voordelige tripels zijn nog best te vinden, alleen niet bij de topspullen, maar dat interesseert je waarschijnlijk toch niet.
Voor een triple heb je ook andere derailleurs nodig, hoewel die achterderailleur een medium lijkt en die kan het soms ook wel doen bij een goed uitgekiende kettinglengte.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 24 dec 2010 16:27

Kees0251 schreef: Dat frame is wat aan de lage kant, maar de lengte klopt wel als je er goed opzit.....
Ik denk overigens niet dat er veel frames zijn die hoger en even kort zijn, dat is toch wel enigszins
uitgekristalliseerd, met een sloping frame kom je beter uit, maar dat is natuurlijk niet klassiek..
Voordelige tripels zijn nog best te vinden, alleen niet bij de topspullen, maar dat interesseert je waarschijnlijk toch niet.
Voor een triple heb je ook andere derailleurs nodig, hoewel die achterderailleur een medium lijkt en die kan het soms ook wel doen bij een goed uitgekiende kettinglengte.


Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ik er goed op zit, heb mij nooit laten opmeten. Als ik zo lees wat er nodig is om deze fiets aan te passen is het misschien ook een optie dat ik mij eens laat opmeten en een nieuwere fiets ga aanschaffen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 24 dec 2010 20:56

Ik heb de foto van je fiets opgeslagen en eens een beetje geanaliseerd.
Het zadel staat IMO te ver naar achteren en dat heeft als consequentie dat je een wat hoger en langer frame kan gebruiken waar stuur- en zadelpen beter in verhouding zijn.
Een meting zie ik als overbodig, je moet gewoon nog wat expirimenteren voor de optimale zit.
Mijn advies: zet het zadel een pakweg 2cm naar voren, probeer een 2cm langere stuurpen te vinden (of laat de verstelbare iets zakken) en kijk hoe dat bevalt (en niet 2x een ritje , maar pakweg een maand ofzo)
Bevalt het dan kan een 1 maat hoger frame je als gegoten komen te zitten.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 24 dec 2010 23:09

@BRT; wat een waardeloos advies van Kees0251. Een fietsmeting laten doen is juist wel belangrijk! Een te groot of klein frame kan lijden tot pijnklachten en blessures die zich openbaren bij intensiever gebruik en langere tochten.

Als ik je nieuwste fiets (de rode) zo vergelijk met je eerste fiets dan zit er volgens mij een behoorlijk verschil in de maten frames. De rode fiets is m.i. gewoon te klein voor je. De zadel- en stuurpen steken erg ver uit het frame, wat ten koste gaat van een stijve en veilige verbinding. Zorg dat beide nooit boven de 'minimum insert' aanduiding uitsteken, dit kan leiden tot breuk.

Verder is het zo dat stalen frames verkrijgbaar waren/zijn in een hele range maten (soms van 48 t/m 63 cm, vaak oplopend per 1 centimeter), dit is niet voor niets! Een frame dat past bij jouw lengte luistert namelijk heel nauwkeurig.

Laat je dus niet zo maar iets wijs maken (hoe goed bedoelt ook!), maar laat je goed adviseren, b.v. bij een goede fietsenwinkel met een specialisatie in racefietsen. Veel succes!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 dec 2010 02:06

@BRT trek je niks aan van die bal gehakt Frigo.
Fietsmeters zijn clowns die een graantje meepikken van de moderne rage om alles aan z.g. deskundigen uit te besteden, serieus zijn die mensen absoluut niet te nemen.
De enige die kan bepalen of je goed zit kan je zelf (en ik natuurlijk, alleen aan je fiets zie ik al dat je niet goed zit)
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 25 dec 2010 08:42

Ik vindt die fietsmetingen ook wat onzinnig. Wat komt er uit een meting als je een beenlengteverschil hebt van 3cm zoals bij mij?

Een goede FM zet je gewoon goed op de fiets. Dan moet je zelf niet meer gaan sleutelen.

Als ik de rode fiets zo zie dan ben ik van mening dat het plaatje niet klopt. Het frame is te klein, waardoor het zadel te hoog staat en wellicht te ver naar achteren. Hierdoor krijg je ook een rare creatie bij het stuur.

Zelf ga ik als referentie altijd uit van de terugstand van het zadel: pedalen horizontaal. Bij het pedaal wat naar voren staat moet de lood-lijn vanaf de voorkant van je knie, door de pedaalas gaan. Zodra dit goed is kan je de lengte tot je stuur afstellen. Bij stalen fietsen komt de maatvoering er veel nauwkeuriger op aan dan op de hedendaagse slooping frames.

Het rode sleutelhangertje is zo te zien een 52 of 54cm frame. Ik denk dat BRT groter is dan 1,80m. Dan moet je meer denken aan een frame van 59cm.

Ik hoop dat je zadelpen erg lang is, waardoor hij ver in het frame zit. Zover als hij nu uitsteekt is een zware belasting voor de zitbuis.

brt
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:36

brt 25 dec 2010 10:15

Stillekracht schreef: Als ik de rode fiets zo zie dan ben ik van mening dat het plaatje niet klopt. Het frame is te klein, waardoor het zadel te hoog staat en wellicht te ver naar achteren. Hierdoor krijg je ook een rare creatie bij het stuur.

Zelf ga ik als referentie altijd uit van de terugstand van het zadel: pedalen horizontaal. Bij het pedaal wat naar voren staat moet de lood-lijn vanaf de voorkant van je knie, door de pedaalas gaan. Zodra dit goed is kan je de lengte tot je stuur afstellen. Bij stalen fietsen komt de maatvoering er veel nauwkeuriger op aan dan op de hedendaagse slooping frames.

Het rode sleutelhangertje is zo te zien een 52 of 54cm frame. Ik denk dat BRT groter is dan 1,80m. Dan moet je meer denken aan een frame van 59cm.

Ik hoop dat je zadelpen erg lang is, waardoor hij ver in het frame zit. Zover als hij nu uitsteekt is een zware belasting voor de zitbuis.
Dat heb je goed bekeken, het frame is 55cm en ik ben 1,83 met een binnenbeen lengte van 84cm. Toen ik net begon met racefietsen heb ik een 57cm frame gekocht, precies op mijn maat, maar ik kreeg al snel last van mijn onderrug. Toen zag ik de criterium staat voor 60 euro en dat moest hem maar worden, dit is een 56cm frame. Op deze fiets had ik veel minder last van mijn rug, dit was geen gewenning omdat ik een dag daarvoor nog op de 57cm zat.

De rode Batavus is een 55cm fiets, ik wist dat de fiets te klein voor mij was, maar dacht, kan altijd even proberen, de fiets was 30 euro. Eigenlijk bevalt de fiets mij wel, heb geen last van mijn rug. Het grappige is dat ik het zadel inderdaad 2cm terug heb gezet omdat ik er niet lekker op zat, inderdaad op de manier met het uitlijnen op de pedaalas. De originele zadelpen was inderdaad te kort en ik heb een langere gemonteerd. Het lelijke stuur zat er al op :). Misschien wordt het wel eens tijd dat ik iets meer investeer in mijn sport, doe gemiddeld zo'n 190km per week en wil dat komend seizoen uitbreiden.

Bedankt voor jullie tips en de tijd die jullie voor de posts genomen hebben, ik ga binnenkort een nieuw topic voor een nieuwe fiets aanmaken.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 25 dec 2010 10:28

Als je nu lekker fietst dan is de fiets qua bovenbuis blijkbaar niet te klein. Voor een betere gewichtsverdeling zou je er goed aan doen om het zadel in het midden van de rails vast te zetten. En zoals gezegd de stuurpen evenveel te verlengen. Maar een groter frame gaat ook een langere bovenbuis met zich meebrengen en of dat bevalt is maar de vraag.

De voorzijde van de fiets is op deze manier niet fraai, maar dat komt meer door het kleine hoogteverschil tussen zadel en stuur, dan dat het frame te klein is. IMHO.

Dat het met stalen frames zo nauw luistert op de cm is onzin.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2193
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 25 dec 2010 11:24

Stillekracht schreef:
Een goede FM zet je gewoon goed op de fiets. Dan moet je zelf niet meer gaan sleutelen.




Een eventuele fietsmeting is niet meer dan een begin van het verhaal, nooit het eind....
Het finetunen moet je juist zelf doen, luisteren naar je lichaam kan niemand anders.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity...

olleranip
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 25 dec 2010 11:35

Kees0251 schreef:
Stillekracht schreef:
Een goede FM zet je gewoon goed op de fiets. Dan moet je zelf niet meer gaan sleutelen.




Een eventuele fietsmeting is niet meer dan een begin van het verhaal, nooit het eind....
Het finetunen moet je juist zelf doen, luisteren naar je lichaam kan niemand anders.


Zo is dat! Da's ook mijn ervaring.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 25 dec 2010 11:41

litespeed schreef:
Dat het met stalen frames zo nauw luistert op de cm is onzin.


Daar ben ik het niet echt mee eens. Vroeger had je bijvoorbeeld de Campa Aero pennen. Dan werd toch echt je framehoogte aangepast aan de pen.

De pennen staan er meestal tussen de 8 en 10cm uit.

Plaats reactie