Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 29 sep 2007 15:43

Sharkman schreef:overigens snap ik de discussie over het gewicht van een stalen frame ook niet helemaal. Ik heb een Somec minimax staan met woud up vork die als totaal zo rond de 7 kg in een grote maat zal zitten. Denk dat dit lichter is dan meer dan de helft van de forumfietsen. Fiets als totaal is zeer strak en rijdt nog eens geweldig ook. Qua ontwikkeling zat dit frame zo omstreeks 88 op de top van wat met staal mogelijk was en een groot aantal no name Alu en Carbon frames komt er nu nog steeds niet aan (was dan ook zo duur als een top Ti of Carbon frame nu).

In staal zit imho nog veel meer potentie (je kunt er nog steeds de tour mee winnen) maar dit zal er helaas nooit meer uit worden gehaald.
Reden is dat de massa op aangeven van de marketing vraagt om plastic en de producenten doen hier maar al te graag aan mee want de marges zijn beter (en aziaten waren nooit heel erg goed in het solderen van Stalen frames).


Dat we inderdaad 'plastic leveren omdat de massa er om vraagt' klopt inderdaad wel, maar dat dat is omdat de marges beter zijn..........nou nee, wat die marges betreft verkopen we veel liever fietsen met een 'no name'-scandiumframe. Daar is echt veel veel meer op te verdienen, en ze zijn nog lichter ook.

Verder ben ik het met je eens.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 sep 2007 15:47

Sharkman schreef:. Ik heb een Somec minimax staan met woud up vork die als totaal zo rond de 7 kg in een grote maat zal zitten. Denk dat dit lichter is dan meer dan de helft van de forumfietsen.


Denk dat dit ook zeer veel duurder is dan meer dan de helft van de forumfietsen.....
Licht en betaalbaar staal is IMHO veel moeilijker te vinden dan licht en betaalbaar plastic.
Less is bore

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 29 sep 2007 17:20

@edwin01

Ik sta altijd klaar voor je!! 1e week juni 2008 Dolomieten?

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 sep 2007 18:34

Ik zat meer te denken aan een straf rondje in Zuid Limburg!

Nu weer on topic!

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 29 sep 2007 20:34

Laten we het vooral over staal houden, afspraken maken is een andere topic voor!
Niets is wat het lijkt..

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 29 sep 2007 23:11

De kever ,De mini, en nu weer de fiat 500

Je kunt er natuurlijk op wachten dat het klassieke stalen frame weer hot wordt.
Het is alleen wachten op het goede moment.
Dat is als de laatste "oude"stalen fiets zo goed als verdwenen is.
En zover is het nog lang niet .
De mooiweer gelegenheidstoerder rijdt nog volop met staal constateer ik.
Die volgt de mode niet echt op de voet, die wil vooral genieten van het fietsen in de buitenlucht.
Zij is ook tegen

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 30 sep 2007 12:12

Als je kijkt naar het aantal reacties op dit topic in deze korte tijd kan ik maar één ding zeggen: STAAL LEEFT !!! ( nog steeds )
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 30 sep 2007 18:12

Daniel1975 schreef:Ik vind het een leuke discussie om te lezen, maar de schrijver realiseert zich denk ik ook wel dat het een selecte groep liefhebbers is. Als je hier een poll zou houden denk ik dat nog geen 10% daadwerkelijk op staal rijdt.
Wel mooi om te zien hoe gepassioneerd de bovenstaande sprekers praten over het stalen product.
Ik heb zelf in het verleden ook op staal gereden, maar voor mij hoeft het niet meer. Te zwaar en mijn smaak is mee geevolueerd met de tijd.



Maar niet vergeten dat de staal markt klein is, vraag een stalen bike bij ene normale zaak, staan ze je dom aan te kijken of ik al 20 jaar geen fiets heb gekocht :-) Maar als ze nog wel veel te koop waren, reden er ook meer op de weg, lijkt me logisch.

Als ik me oude slalen Bottechia vergelijkt met de huidige bottechia, is het wel zonde dat ze die niet meer maken. Die waren pas mooooi.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 sep 2007 19:48

GastheerG schreef: Komt Bianchi NIET met een topklasse stalen frame zal het op termijn wel een Cinelli Super Corsa worden!
Is de Bianchi Pinella topklasse genoeg?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 01 okt 2007 08:47

Zoals in een eerdere post aangegeven heb ik mijn stalen fiets op de Computrainer verwisseld met mijn Alu fiets. Gisteren 60Km op de stalen fiets op de weg gereden. Wat is dat weer een genot! Ordinaire banden erop (Conti Grand Prix) met 8 bar en toch een comfort waar je met ALU en carton niet aan kan tippen, ook al gebruik je daar de soepelste bandjes met minder spanning! Veeeeeel minder last van hobbels en oneffenheden in de weg. Over klinkers rijdt het veel soepeler.

Het rijdt buitengewoon strak. Beter/sneller door de bochten dan mijn andere fietsen (door kortere wielbasis) Het enige wat wat minder voelt is het aanzetten. Daar merk ik dat deze fiets wat meer massa heeft.

Dus de wisselactie is geslaagd. Staal op de weg om kilometers te draaien, ALU op de Computrainer en de cartonnnen fiets voor het gooi en smijtwerk!

Plaats reactie