Hallo,
Ik ga volgende zomer een cyclo doen (''ariegeoise'', 165 km). Da's eigenlijk voor het eerst dat ik in de bergen ga fietsen. Ik fiets wel heel veel in Zuid Limburg (vorig jaar nog Limburgs mooiste 150km gedaan, dat ging me redelijk goed af). De tocht in de pyreneeen heeft in totaal 3558 hoogtemeters. De slotklim is de beroemde Plateau de Beille. Ik heb op dit moment 2 bladen voor en 9 achter (Shimano 105, waarvan de kleinste: 39x23). Nu ben ik er al achter dat dit zeer zwaar gaat worden als ik met deze bagage naar de pyreneeen ga, dus ik wil wel iets veranderen aan het materiaal. Wat zou jullie advies zijn? Alleen de cassette vervangen (Shimano gaat geloof ik tot 27)? Of er een triple opgooien. Maar met dit laatste wordt het wel rigoreus, want ik moet dan ook geloof ik de shifters vervangen en dat doe ik liever niet gezien (wordt me wat te duur).
Wat zouden jullie doen?
Advies voor verzet in bergen
- de zwarten
- Forum-lid HC
combinatie 9-speed cassette met 10 speed crank is mogelijk, omgekeerd meestal ook. Ik zou ook voor de compact gaan. Een andere cassette+ketting zou ik dan ook doen, en dat is zelfs geen speciale kost, gezien je toch om de x-aantal kilometer aan nieuwe draaiende onderdelen toe bent.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

Compact is inderdaad de beste optie. In combinatie met een 25 of een 27 achter moet het dan zeker gaan lukken.