van 9 naar 10 speet?
ik wil mijn fiets deze winter ombouwen van 9 naar 10s. heb een paar nieuwe 10 s shifters keting en achtertandwiel gekocht. vraag. moet ik ook andere derailleurs hebben? en hoe zit het met mijn compact crankstel. (fsa carbon) kan nergens vinden of die ook voor 10s gebruikt kan worden, en andersom ook niet.
Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken. Het crankstel zal iig wel probleemloos gaan werken. En meestal schrijven we speed, het is maar even dat je het weet;)
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Voorderailleur kun je gewoon blijven gebruiken, crank ook.
Is dat wel zo eigenlijk? Volgens mij is de kabeloverbrengingsverhouding van 8-, 9- en 10-speed Shimano derailleurs gewoon hetzelfde toch?Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
P I M schreef:Ja, je hebt ook andere derailleurs nodig. een 10 speed derailleur met een 9 speed cassette gaat, maar andersom zal helaas niet werken. Het crankstel zal iig wel probleemloos gaan werken. En meestal schrijven we speed, het is maar even dat je het weet;)
vanwaar haal je deze opzienbarende informatie PIM? Bij mij werkt het voor campagnolo echt aan 100%, en ik wissel zelfs 10- en 9speed kettingen zonder probleem. Ik heb zelfs een oude campagnolo strada crank voor 7 speed waarmee ik achteraan 10 speed cassette draai, zonder aanwrijven van de ketting tegen het buitenblad.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®hennyvb schreef:ik wil mijn fiets deze winter ombouwen van 9 naar 10s. heb een paar nieuwe 10 s shifters keting en achtertandwiel gekocht. vraag. moet ik ook andere derailleurs hebben? en hoe zit het met mijn compact crankstel. (fsa carbon) kan nergens vinden of die ook voor 10s gebruikt kan worden, en andersom ook niet.
met alleen een achtertandwiel red je het niet he

Campa 10 speed krijg je ook met bijna alle 9 speed kettingen aan de praat.
Zelfde geld voor 8-9 speed crankstellen die allemaal op 10 speed werken.
9 speed derailleurs werken prima op 10 speed campa (behalve de eerste versie die net iets te weinig verfijning heeft)
Het enige dat niet werkt zijn 8 op 9 speed kransjes op een 10 speed cassette (tenminste niet met standaard vulringen). Ook dit krijg ik aan de praat maar dan zijn er maatwerk vulringen nodig (dunner dan 10 speed ringen)
Tenslotte schifters: 8 naar 9 speed kan en 9 naar 10 speed is door uitwisseling van rasterringen mogelijk.
Zelfde geld voor 8-9 speed crankstellen die allemaal op 10 speed werken.
9 speed derailleurs werken prima op 10 speed campa (behalve de eerste versie die net iets te weinig verfijning heeft)
Het enige dat niet werkt zijn 8 op 9 speed kransjes op een 10 speed cassette (tenminste niet met standaard vulringen). Ook dit krijg ik aan de praat maar dan zijn er maatwerk vulringen nodig (dunner dan 10 speed ringen)
Tenslotte schifters: 8 naar 9 speed kan en 9 naar 10 speed is door uitwisseling van rasterringen mogelijk.
Scepticus schreef:Volgens mij moet je het ook gewoon redden met je oude achterderailleur.
Klopt, je hebt aan de shifters, ketting en cassette genoeg bij Ultegra om van 9 speed naar 10 speed te gaan.
10 Speed cassette past ook op een 9 speed body, enige wat je nodig hebt is de 1 mm vulring voor achter de cassette. Als het goed is wordt deze bij de cassette meegeleverd. (10 speed cassette is nl 1mm smaller dan de 9 speed cassette)