Help mee aan de ontwikkeling van de ultieme woon-werk fiets!
-
onnovation
- Forum-lid
Beste fietsers,
in het kader van mijn afstudeerproject, de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets, ben ik op zoek naar sportieve fietsers tussen de 20 en 50 jaar die vrijwel dagelijks een wat langere afstand (meer dan 7,5 kilometer) naar hun werk fietsen en afkomstig zijn uit de provincies Friesland, Drenthe of Groningen. Onder een sportieve fietser versta ik iemand die fietst voor z'n plezier, ervan houdt om een beetje door te trappen en bewust kiest voor dit vervoersmiddel.
Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sportieve fietsers hun fiets gebruiken en beleven ben ik van plan om op korte termijn een onderzoek uit te voeren in de vorm van observaties en interviews. Tevens wil ik hen graag bij de verdere verloop van mijn project betrekken als een soort denktank.
Voldoe je aan bovenstaand profiel en wil je mij helpen om de fiets van de toekomst nog gebruiksvriendelijker, mooier en vooral beter te maken, stuur me dan een email of reageer op dit bericht!
Alvast heel erg bedankt!
Onno Kramer
in het kader van mijn afstudeerproject, de ontwikkeling van de ultieme woon/werk fiets, ben ik op zoek naar sportieve fietsers tussen de 20 en 50 jaar die vrijwel dagelijks een wat langere afstand (meer dan 7,5 kilometer) naar hun werk fietsen en afkomstig zijn uit de provincies Friesland, Drenthe of Groningen. Onder een sportieve fietser versta ik iemand die fietst voor z'n plezier, ervan houdt om een beetje door te trappen en bewust kiest voor dit vervoersmiddel.
Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sportieve fietsers hun fiets gebruiken en beleven ben ik van plan om op korte termijn een onderzoek uit te voeren in de vorm van observaties en interviews. Tevens wil ik hen graag bij de verdere verloop van mijn project betrekken als een soort denktank.
Voldoe je aan bovenstaand profiel en wil je mij helpen om de fiets van de toekomst nog gebruiksvriendelijker, mooier en vooral beter te maken, stuur me dan een email of reageer op dit bericht!
Alvast heel erg bedankt!
Onno Kramer
-
onnovation
- Forum-lid
Het is zeker niet mijn bedoeling om te discrimineren!
Ik ben me ervan bewust dat ik door de leeftijdsgrens een redelijk grote groep buiten beschouwing laat, maar mijn mening is dat je nu eenmaal geen goede fiets kunt ontwerpen die voor iedereen geschikt is. Juist omdat het mijn ambitie is om woon-werk verkeer per fiets voor 'jonge' mensen aantrekkelijker te maken, ben ik geinteresseerd in hun eisen en wensen.
Overigens zijn de adviezen van ervaren 50+ ers zeker welkom
Ik ben me ervan bewust dat ik door de leeftijdsgrens een redelijk grote groep buiten beschouwing laat, maar mijn mening is dat je nu eenmaal geen goede fiets kunt ontwerpen die voor iedereen geschikt is. Juist omdat het mijn ambitie is om woon-werk verkeer per fiets voor 'jonge' mensen aantrekkelijker te maken, ben ik geinteresseerd in hun eisen en wensen.
Overigens zijn de adviezen van ervaren 50+ ers zeker welkom
Ik denk dat het zowiezo lastig wordt om DE ultieme ww-fiets te ontwerpen. Ik weet niet of Fiets het enige forum is waar je deze vraag geplaatst hebt, maar ik denk dat als je bijv. ook Mtbrsport en Wereldfietser meeneemt in je project, en de 'uitslagen' gescheiden houdt, je met drie verschillende ultieme fietsen op de proppen komt.
Zou kunnen dat men op Mtbrsport gaat voor een flatbar, hier voor een racestuur en op Wereldfietser bijv. voor een vlinder.
Ben overigens wel nieuwsgierig wat jouw studieachtergrond is?
Zou kunnen dat men op Mtbrsport gaat voor een flatbar, hier voor een racestuur en op Wereldfietser bijv. voor een vlinder.
Ben overigens wel nieuwsgierig wat jouw studieachtergrond is?
Het nadeel van een gewone fiets is dat-ie zo langzaam gaat. Voor de sportieve fietser lijkt de ideale woonwerkfiets me een "sigaar" (of een variant daarop):

Bagageruimte, goede verlichting mogelijk, snelheid (op veel trajecten waarschijnlijk sneller dan OV en auto), in de regen misschien een kap?? Dat zijn dingen die me belangrijk lijken voor een woonwerkfiets.

Bagageruimte, goede verlichting mogelijk, snelheid (op veel trajecten waarschijnlijk sneller dan OV en auto), in de regen misschien een kap?? Dat zijn dingen die me belangrijk lijken voor een woonwerkfiets.
-
onnovation
- Forum-lid
Mijn studieachtergrond: industrieel ontwerpen
ik ben het eens met de opmerking dat de invulling van een ultieme WW fiets afhankelijk is van het soort fietser waaraan je de vraag stelt. Maar in mijn project wil ik in eerste instantie voorbij gaan aan het klassieke beeld van de fiets, namelijk een verzameling componenten samengesteld naar gebruik en variant, om de onderliggende behoeften boven water te krijgen. Misschien is het resultaat uiteindelijk wel helemaal niet in te delen in een van de bestaande categorien...
ik ben het eens met de opmerking dat de invulling van een ultieme WW fiets afhankelijk is van het soort fietser waaraan je de vraag stelt. Maar in mijn project wil ik in eerste instantie voorbij gaan aan het klassieke beeld van de fiets, namelijk een verzameling componenten samengesteld naar gebruik en variant, om de onderliggende behoeften boven water te krijgen. Misschien is het resultaat uiteindelijk wel helemaal niet in te delen in een van de bestaande categorien...
Hi onno,
Als ik naar mijn eigen situatie kijk(elke dag 20km in totaal) zou ik zeker aandacht besteden aan onderhoudsgemak. Omdat ik ook een racefiets en mtb heb(die goed onderhouden worden), heb ik vaak geen zin om mijn woonwerkfiets(hybride batavus) ook nog te onderhouden, terwijl die dat wel nodig heeft(derailleur en geen kettingkast)!! Zeker in de winter!
Ik zou dus opteren om jouw woonwerkfiets-ontwerp te voorzien van naafversnellingen. Liefst Rohloff speedhub, natuurlijk! Dat scheelt al een hoop poetswerk!
Als ik naar mijn eigen situatie kijk(elke dag 20km in totaal) zou ik zeker aandacht besteden aan onderhoudsgemak. Omdat ik ook een racefiets en mtb heb(die goed onderhouden worden), heb ik vaak geen zin om mijn woonwerkfiets(hybride batavus) ook nog te onderhouden, terwijl die dat wel nodig heeft(derailleur en geen kettingkast)!! Zeker in de winter!
Ik zou dus opteren om jouw woonwerkfiets-ontwerp te voorzien van naafversnellingen. Liefst Rohloff speedhub, natuurlijk! Dat scheelt al een hoop poetswerk!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Op zo'n beetje elke normale fiets van tegenwoordig zitten versnellingen die je nooit gebruikt. Of dit nu een derailleur-aandrijving(3x9) of een versnelligsnaaf-systeem is(zoals nexus of rohloff)! Bovendien woon ik in Zuid-Limburg:-)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nou, een paar dingen die ik me bedenk (met niet mezelf, maar de fictieve persoon van jouw profiel in gedachte): Een Nexus 7 of 8 speed met dichte kettingkast lijkt me gezien het onderhoud meest voor de hand liggend, aangezien de meeste normale fietsers niet zo'n poetsers zijn als MTB'ers en Racers. Daarnaast zou de zitpositie lichtjes sportief moeten zijn. Veel fietsers hebben bovendien de behoefte aan een fiets die niet zo teringzwaar is. De lichtste sportieve fietsen met alles erop en eraan zijn zo'n 16 a 17 kg, sommigen halen echter de 30 kg. Het moet mogelijk zijn om op een redelijk gewicht te komen. Verder moet ik nog denken aan een of ander anti-diefstalsysteem die geintegreerd is in het fietsontwerp (is niet nieuw, iets als een bagagedrager die ook als beugelslot fungeert).
Misschien een cardanasaandrijving, als we echt of het echt over onderhoudsvrij willen hebben. Kun je makkelijk koppelen aan een onorthodox ontwerp. Accesoires die makkelijk te verwijderen zijn indien ze niet nodig zijn... Mijn ideeen zijn op.
Misschien een cardanasaandrijving, als we echt of het echt over onderhoudsvrij willen hebben. Kun je makkelijk koppelen aan een onorthodox ontwerp. Accesoires die makkelijk te verwijderen zijn indien ze niet nodig zijn... Mijn ideeen zijn op.
paulusR3 schreef:Op zo'n beetje elke normale fiets van tegenwoordig zitten versnellingen die je nooit gebruikt. Of dit nu een derailleur-aandrijving(3x9) of een versnelligsnaaf-systeem is(zoals nexus of rohloff)! Bovendien woon ik in Zuid-Limburg:-)
Dat is omdat normale fietsen zo universeel mogelijk moeten zijn, voor elk wat wils. Als ik Onno goed begrijp is dat niet zijn doel, normale fietsen zijn er genoeg.
Ik woon zelf wat nog wat noordelijker dan Noord-Nederland (en bergachtiger dan Limburg), en heb op mijn ww-fietsen zeker behoefte aan wat lagere versnellingen, daarnaast heb ik te maken met 3-6 mnd sneeuw en ijs (en moet de mogelijkheid hebben om spikes te monteren). Maar dat is mi. niet relevant mbt. Onno's project.
Ik denk dat het bij een ww-fiets dan ook belangrijk is om te kijken wat er niet op hoeft te zitten. En mi. horen daarbij dan een beperkt aantal versnellingen, met minder grote range en stappen als op een normale fiets. Naaf of derallieurversnelling daargelaten. Ook is het als ik het goed begrijp niet van belang welke componenten er in de handel zijn. Voor de productie van eventuele niet bestaande onderdelen zou bijvoorbeeld Onnovation kunnen staan
Zou zelf denken aan een platform waarop naar wens een aantal belangrijke elementen gewijzigd of toegevoegd kunnen worden. Zoals je bijv. ook ziet in de autoindustrie.
Een frame met hoofdcomponenten, en bijv. naar keuze een bepaald type stuur, verzet, spatbordjes en bagagedrager (deze laatsten natuurlijk niet standaard, maar speciaal op maat gemaakt).
Als ik Onno verkeerd begrijp, dan hoor ik dat graag.