Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 mei 2010 21:08

We hebben weer een nieuwtje zie hier
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

_cas_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 24 jul 2006 13:03

_cas_ 30 mei 2010 23:51

Zojuist heb ik de documentaire gezien van het programma Reporter over de val van Yuri van Gelder. Deze gaat natuurijk niet over wielrennen, maar laat mijns inziens wel zien hoe manipulatief de mensen die zich in sport begeven kunnen zijn. Over de ruggen van sporters wordt veel geld verdient ook als dit ten koste gaat van dezelfde sporters. Ik denk dat dit in het wielrennen ook regelmatig gebeurt, zeker ook bij de dopinggevallen..

De moeite van het kijken waard! Klik!

Ik laat even in het midden wat de schuld van Van Gelder zelf is in deze zaak...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 31 mei 2010 19:45

Valverde zojuist alsnog voor twee jaar geschorst voor zijn vermeende aandeel in de Fuentes affaire.

Dit vind ik toch wel echt van de gekke hoor. Er is dus geen concrete bewijslast voor dopinggebruik en die zaak is al jaren oud.

tourist
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 nov 2005 22:26

tourist 31 mei 2010 20:11

Tja... Bij Valverde was er al jarenlang rook en dan nu pas eindelijk vuur. Basso is al geschorst geweest rond deze affaire en heeft ook zelf toegegeven erbij betrokken te zijn. Wat mij betreft is hij volledig gerehabiliteerd. Hopelijk is Valverde zo verstandig het voorbeeld van Basso te volgen en niet zoals Ullrich blijven ontkennen.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 31 mei 2010 20:35

tja, waar rook is...
nu

maar ik vind dit wel een beetje amateuristisch, hoe lang heeft dit wel niet geduurd
aan de andere kant: valverde heeft ook zelf bijgedragen aan het feit dat het lang duurt

is dit reden genoeg om iemand te schorsen? in ieder geval moet het gelijke moniken, gelijke kappen zijn

tegelijkertijd zijn er nog een heel batterij andere wielrenners die met allerei kwakzalvers hebben gewerkt, die niet geschorst zijn, of worden

trannel
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 04 aug 2009 20:10

trannel 31 mei 2010 20:48

Ik ken natuurlijk ook de ins en outs niet, maar ik vind dat een renner voor enkel contacten met een bepaalde dokter, niet geschorst zou moeten worden. Tuurlijk is het wel naief om te denken, dat die arts dan normale begeleiding deed bij iemand als Valverde, maar je moet de wielrenners ook een beetje credit geven. Alleen als er rommel in het bloed of urine aangetroffen wordt, schorsen. Anders niet. Maargoed dat weten ze ook keer op keer te maskeren.

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 31 mei 2010 21:12

Als we op basis van geruchten en vage bewijslast renners gaan schorsen kunnen we het hele peloton wel naar huis sturen. Ik vind het echt helemaal niets om renners op zo'n magere basis een schorsing op te leggen.

joe1972
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 jul 2009 02:02

joe1972 31 mei 2010 21:17

Volgens mij is de essentie dat er een bloedzak is gevonden met zijn dna en dat ook bloedtransfusies onder doping vallen. Lijkt me bewijs genoeg.

En er zijn ook berichten dat in de bloedzakken Epo is gevonden, maar ik weet niet of dat ook specifiek bij Valverde is gevonden.
a.k.a Joe

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 31 mei 2010 21:36

Dus dan kan Valverde binnenkort in Italie weer koersen, want daar heeft hij z’n 2 jaar dan uitgezeten. Logisch toch.

200 bloedzakjes zijn er bij Fuentes gevonden waaronder 47 van wielrenners.
Te hooi en te gras zijn er wielrenners veroordeeld vooral omdat men zelf tot schuldbekentenis is overgegaan om strafvermindering te bewerkstelligen.
De medewerking van de Spaanse autoriteiten om tot een gedegen onderzoek te komen bleek nihil te zijn geweest.
Spaanse renners zijn m.i. tot nu toe buiten schot gebleven net als die overige sporters die daar hun bloedzakje hadden hangen.
Dweilen met de kraan op.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 01 jun 2010 00:37

Bottecchia schreef:Als we op basis van geruchten en vage bewijslast renners gaan schorsen kunnen we het hele peloton wel naar huis sturen. Ik vind het echt helemaal niets om renners op zo'n magere basis een schorsing op te leggen.


Bij iedere overtreding gelijk eruit voor 5 jaar! Verder hoop ik dat sponsoren gewoon contractueel stellen dat ze zich direct terugtrekken bij ieder doping geval. Dan gaan die bedriegers misschien eens anders denken want dan zijn ze in no time brodeloos.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 01 jun 2010 00:45

Dan lijkt het me wel handig als we eerst even vaststellen of iemand inderdaad in overtreding is. Valverde heeft de schijn absoluut tegen, maar voor zover ik weet is er geen sluitend bewijs voor wat betreft dopinggebruik. Zolang dat niet het geval is vind ik niet dat je iemand kunt schorsen.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 jun 2010 01:15

Trannel schreef:Ik ken natuurlijk ook de ins en outs niet, maar ik vind dat een renner voor enkel contacten met een bepaalde dokter, niet geschorst zou moeten worden.


Tja als je die maatregel consequent zou doorvoeren, noem eens wat doktoren:

- Ferrari
- Conconi
- Chechini (of hoe heet hij)
- Fuentes
- Die gast in Oostenrijk.

Zoek nu een salle renners die bij die dokters begeleid zijn geweest en schors ze dan.

Uhh dan kan ik geloof nog mee gaan doen want van de profs blijft weinig over ;)
Afbeelding

Plaats reactie