Geen idee of het al eerder is voorgekomen, maar ik kreeg enkele dagen geleden een fiets van een ploegmaat binnen die nodig was aan een volledig onderhoud. De fiets welliswaar;)
Nu zit er in de carbon vorkbuis een ster geslagen, het betreft een Specialized Allez. Deze heeft gezorgd dat de vorkpijp is uitgezet en nu is er geen enkele mogelijkheid om de spacers van de vorkbuis te krijgen. Ook is er bovenaan een duidelijke beschadiging zichtbaar aan de carbon structuur, de carbon lagen lossen van elkaar. Ik had gedacht om de ster uit te boren, zodat de druk van de vorkbuis is en een expander te monteren. Maar hoe moet ik hieraan beginnen?
Of heeft iemand anders nog raad?:rolleye:
Vork probleem
-
evertdehandsch
- Forum-lid
Nulla tenaci invia est via!
-
campasuper
- Forum-lid
Helaas een bekend "fenomeen" van carbonvork in combinatie met ster.
Er is maar een oplossing, uithuilen en opnieuw beginnen oftewel een nieuwe vork.
De vraag wordt alleen, hoe krijg je de oude vork eruit?
Als er voldoende spacers op zitten zou je een spacer kunnen "opofferen" ( doorzagen ).
Als de ster in de balhoofdbuis zit, tja, dan wordt het moeilijker ...
Er is maar een oplossing, uithuilen en opnieuw beginnen oftewel een nieuwe vork.
De vraag wordt alleen, hoe krijg je de oude vork eruit?
Als er voldoende spacers op zitten zou je een spacer kunnen "opofferen" ( doorzagen ).
Als de ster in de balhoofdbuis zit, tja, dan wordt het moeilijker ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
evertdehandsch
- Forum-lid
Nuja, ik vind het onverantwoord van de fietsenmaker waar hij z'n fiets heeft gekocht!
De ster zit gelukkig nog boven de balhoofdbuis. Ik laat momenteel het boeltje even zitten en ga met m'n ploegmaat mee naar z'n fietsenmaker om eens te luisteren hoe hij het wil oplossen.
Mijn idee zat ook al bij de spacers, de twee spacers die vast zitten met de dremel met slijpkop erop doorslijpen en zo proberen. Indien de vork er dan niet uitgaat zal ik inderdaad de vork moeten zagen.
Garantie valt hier ook alweer volledig weg vrees ik want de ster zal niet standaard in de vork gezeten hebben. Of toch wel?
De ster zit gelukkig nog boven de balhoofdbuis. Ik laat momenteel het boeltje even zitten en ga met m'n ploegmaat mee naar z'n fietsenmaker om eens te luisteren hoe hij het wil oplossen.
Mijn idee zat ook al bij de spacers, de twee spacers die vast zitten met de dremel met slijpkop erop doorslijpen en zo proberen. Indien de vork er dan niet uitgaat zal ik inderdaad de vork moeten zagen.
Garantie valt hier ook alweer volledig weg vrees ik want de ster zal niet standaard in de vork gezeten hebben. Of toch wel?
Nulla tenaci invia est via!
-
sharkman113
- Forum-lid HC
specialized gebruikt nooit een inslagster en zeker geen voor staal/alu zoals hier is bebruikt. Je kunt hem uitboren maar afzagen en eentje op marktplaats oppikken (staat een S3 te koop) is een mogelijkheid. Persoonlijk zou ik het geheel bij fietsenmaker die hem heeft verkocht dumpen met de vraag om het maar op te lossen.