Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

afstelling versnellingen

bdr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2007 16:33

bdr 29 nov 2007 20:04

Hallo

Ik krijg mijn ketting niet op de 11
stel schoeven op de uiterste stand ( dura-ace)
De ketting is zeker niet te kort, kan het zijn dat deze juist te lang is ?
Alles is nieuw dus niet versleten.

Wie helpt ?
BDR

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 29 nov 2007 20:16

Als je op het kleinste kroontje wil raken dan laat je shifter de kabel in feite los, je deraileur wordt dan begrensd door één van de twee stelschroefjes. Probeer eens met het betreffende stelschroefje iets te ver terug te draaien. Dan moet die deraileur die ketting er op krijgen.
Wat de kettinglengte betreft, neem maar eerder aan de korte dan aan de lange kant, hij gaat wel langer worden naarmate hij slijt. Is niet onaanzienlijk de lengte die erbij komt.

Je ligt toch op het buitenblad? Op het binnenblad ligt je ketting veel te schuin en dan zou het inderdaad wel eens kunnen dat je er niet raakt. Het kan dan zelfs zijn dat je ketting je kooi van je voorderaileur raakt en daardoor niet op die 11 wil.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2007 20:34

Hoe kunnen de stelschroeven nu op de uiterste stand staan? Die moet je namelijk juist uitdraaien om te zorgen dat de derailleur verder naar buiten toe komt. Ander probleem kan zijn dat 't achterpat krom is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bdr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2007 16:33

bdr 29 nov 2007 21:31

Ik bedoel dat de stelschroef er bijna helemaal uit is ,dus op max staat
de achterpat is ook nieuw maar heb ik nu iets naar buiten gebogen
Voor op buitenblad, voorder. loopt niet aan en stelschroef op max.
mischien pat nog iets vebuigen?
BDR

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 nov 2007 21:36

Een nieuw pat hoort gewoon recht te zijn en dan moet het goed werken. Als je een pat gaat verbuigen verzwak je die heel behoorlijk. Als je de derailleur kabel losdraait komt de derailleur dan wel ver genoeg zodat hij de 11 pakt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bdr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2007 16:33

bdr 29 nov 2007 22:34

als ik de kabel echt los maak pakt hij hem wel , maar als hem ga stellen zodat hij de andre weer pakt is het weer over
BDR

nk006
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 okt 2006 22:35

nk006 30 nov 2007 00:50

Staat je voorderrailleur wel mooi evenwijdig met de buis die van je trapas naar de achterderrailleur loopt? Achterderrailleur krom? Welk wiel steekt er achteraan? Kan zijn dat je extra spacer's nodig hebt. En ga zo maar door...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 30 nov 2007 10:32

zijn de kabels goed op lengte, nieuw, goed afgesneden, overal goed aansluitend op het frame?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 30 nov 2007 12:27

BDR schreef:als ik de kabel echt los maak pakt hij hem wel , maar als hem ga stellen zodat hij de andre weer pakt is het weer over


Is dan je kabel niet te strak gespannen wanneer je hem vastmaakt in/op de derrailleur?
Er moet een klein beetje "speling" op zitten.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

wroosmalen
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:50

wroosmalen 30 nov 2007 20:07

Ik laat altijd een beetje speling op de kabel. Dan kun je met die draaiknop op de derailleur (linksom) de kabel precies op de goede spanning zetten zodat hij de 11 wel pakt. Moet je vantevoren wel even die draaiknop rechtsom draaien zodat hij er helemaal inzit.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3077
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 nov 2007 21:12

Ik heb hier ook eens mee zitten knoeien. Ook met nieuwe Dura Ace derailleur. Ketting iets korter gemaakt waardoor er in de uiterste stand wat meer spanning op stond, evenals op de derailleur. Tevens kabels verwijderd en alle van voren af aan opnieuw gemonteerd. Vreemd maar soms helpt dit. Ook de shifter (shiman dura ace) eens goed doorgespoeld. Toen lukte het uiteindelijk wel. Het kan zijn dat het vet in de shifter (als die gebruikt zijn) wat aangekoekt is waardoor de versnelling niet meer helemaal terugschiet. (Er zitten wat palletjes in die vast kunnen gaan zitten) Proberen met ontvetter of WD40 te behandelen kan dan helpen. Wel na een tijdje weer (lichtjes) invetten. En de lengte van de kabel heeft zeker ook invloed. Het laatste stukje richting je derailleur mag volgens shimano bijvoorbeeld niet te kort zijn.

bdr
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 okt 2007 16:33

bdr 05 dec 2007 18:12

BDR

Plaats reactie